Suzana Tihi-Babić: Apsolutno je moguće raditi od kuće i biti potpuno produktivan
Situacija u kojoj se mi u Bosni i Hercegovini nalazimo proteklih mjesec i po je više nego specifična. Sve se u vrlo kratkom roku promijenilo. Način rada je drugačiji, uslovi rada su potpuno izmijenjeni, a i mnoštvo drugih stvari u poslovanju većine kompanija je u velikoj mjeri drugačije. Kako je upravljati ljudskim resursima u bankarskom sektoru u vrijeme pandemije? U teškim životnim situacijama sve vrste odnosa su na ispitu. Odnos poslodavaca sa zaposlenicima je jedan od tih odnosa. Kako se ponašaju poslodavci sada zapravo pokazuje kakva je to kompanija, kakve su joj vrijednosti. Isto kao i u drugim odnosima. Neki će brakovi, porodice ili prijateljstva pogoršati ili u potpunosti uništiti svoj odnos, a neki će ojačati, otkriti još ljepše dimenzije tog odnosa. Tako je i u kompanijama. Upravljanje ljudskim resursima u vrijeme pandemije, ali rekla bih i inače, se dešava na više nivoa. Morate imati jasan plan aktivnosti, odgovornosti, pratiti izvršenja, s tim da je ovaj put fokus na sigurnosti zaposlenih, a tek potom na poslovnim ciljevima. Tu je i psihološko emotivni momenat, potreba da razumijete da svako različito reaguje na novu situaciju, da svako ima svoje potrebe. U ovim situacijama ne možete previše komunicirati možete samo premalo komunicirati. Ja mislim da je to presudno.
Koji su to HR izazovi s kojim se najteže izboriti u ovom kriznom periodu? U prvim danima ključni izazov bio je kako fizički zaštititi zaposlene pa smo svi u svojim organizacijama smišljali i bavili se prvenstveno tim aktivnostima. Ljudi ne vole neizvjesnost i promjene. Kada nemate odgovore na mnoga pitanja, a ovih sedmica, sada već mjeseci, ih nemamo, rađa se strah, briga, kreira se prostor za širenje neprovjerenih informacija. Zanimljivo je da su uvijek najglasniji oni koji imaju "provjerenu informaciju koju su čuli od ..." Zato je važno naći način da razgovarate sa svojim zaposlenicima, da pružite podršku voditeljima da što lakše prođu kroz ovu promjenu, da kao HR budete dostupni svima. Treba biti iskren prema ljudima. Ako nešto u ovom trenutku ne znate tako i odgovoriti. Izazov je i održati određene standarde ponašanja, reagovati na loša ponašanja, kao što reagujemo i u normalnim vremenima. Zadatak HR i voditelja je da i sada ukazuju, prvenstveno svojim primjerom, na to koja su ponašanja poželjna, a koja nepoželjna.
Veliki broj radnika ovih dana radi od kuće. Prije samo nekoliko mjeseci činilo nam se praktično nemoguće ili vrlo daleko od realnosti da se to desi. Pandemija nas je natjerala da se preko noći transformišemo i uvedemo "homework" koncept kao normalan. Kakva je situacija u Addiko banci? Koliko ste uspjeli u tome? Koliko uopšte zaposlenici banke mogu raditi od kuće?
Značajan broj zaposlenika banke je u poslovnicama. Nemaju mogućnost rada od kuće, a svakodnevno su izloženi riziku zaraze. Šta ste učinili da ih zaštitite? Već sam rekla da je zaštita zaposlenih bila apsolutni prioritet, a posebna pažnja je posvećena kolegama u poslovnicama zbog svakodnevne izloženosti riziku. Poduzeli smo i poduzimamo niz aktivnosti. Osigurali smo sva moguća zaštitna sredstva kao što su pregrade od pleksiglasa, zaštitne maske, rukavice... Radno vrijeme poslovnica je skraćeno, timovi se smjenjuju, dezinfekcija i čišćenje su maksimalno intenzivirani. U svim poslovnicama su dostupna i dodatna higijenska sredstava kao što su dizpenzeri s dezinfekcijskim gelovima, postavljene su jasne instrukcije klijentima kako se ponašati da zaštite i sebe i druge. Također, stimulišemo klijente da obavljaju bankarske transakcije putem digitalnih servisa. Mi u Banci imamo od prvog dana formiran Krizni štab u kojem vrijedno rade kolege iz različitih timova i sve navedeno je rezultat timskog rada.
Iako su ova pandemijska vremena vrlo teška i izazovna, ipak, kada uđete u poslovnicu Addiko banke, dočeka vas osmijeh. Šta sve poduzimate da motivišete zaposlenike, kako one koji rade od kuće, tako i one koji su na svojim uobičajenim radnim mjestima?
Za dobru atmosferu i osmijeh u poslovnicama su zaslužni sami timovi i njihovi rukovodioci. Vjerujem da mi u Addiko banci imamo zdrave odnose, znanje, čvrstinu i smisao za humor da i u teškim vremenima održimo pozitivan duh i budemo konstruktivni. A to se ne dešava tako da počnete motivisati od marta, kada se desi pandemija. Dug je to put i morate ga svaki dan graditi i čistiti. Konkretno, u ovom periodu smo pojačali komunikaciju, veoma nam je važno da dijelimo informacije, savjete, nudimo pomoć ako je potrebno i psihološko savjetovanje zaposlenima, pijemo virtuelne kafe, organizujemo masterclass na zanimljive teme, ljudi pohađaju webinare, uskoro slijede i online treninzi iz različitih oblasti.
Iako su vremena izazovna kada je riječ o zapošljavanju, niste obustavili prijem novih zaposlenika. Kako provodite selekcijske procese u ovom periodu? Da, zapravo se sve redovne HR aktivnosti i dalje dešavaju, pa i zapošljavanje. Selekcijski proces teče nesmetano. Intervjui se obavljaju putem Skypea, testiranja online, baš sam provjeravala i tražila feedback i svi akteri su zadovoljni.
Pandemija će biti i proći. Kolike i kakve će trajne posljedice na HR praksu ostaviti ova situacija? Šta će se trajno promijeniti?
Već se promijenilo, tako nam je npr. potpuno prirodno danas da dobijamo zahtjeve za webinar i digitalnu konferenciju. Područje treninga i razvoja će doživjeti još intenzivniju transformaciju u digitalnom smislu. Zapošljavanje sam već spomenula. HR je i prije pandemije koristio prednosti tehnologije u svojim procesima, a sada idemo dalje, u neke druge faze.
Trendovi koji su postojali u razvijenom svijetu, poput rada van kancelarije, došli su i kod nas. Vjerujem da će se ova iskustva koristiti i primjenjivati barem u nekom limitiranom obliku i nakon pandemije, pa će HR morati redefinisati sve svoje procese i prilagoditi ih novim operativnim modelima. Poseban izazov će biti upravljanje timovima na daljinu, treba naučiti ljude kako se to radi. Pred HR je sigurno još jedan zanimljiv period.