biznis
19

Sniženja u BiH: Prodavači se rješavaju mrtvog kapitala, dok kupci traže što bolju cijenu

Piše: A. B.
Novogodišnji praznici ne znači samo kraj godine, već i period najvećih rasprodaja koji mnogi željno iščekuju kako bi u novu godinu ušli sa svojim omiljenim proizvodima. Mnogi često prave velike greške prilikom kupovine, a iz Udruženja potrošača Bosne i Hercegovine ističu da se prodavači upravo prema tom principu žele riješiti mrtvog kapitala. Smatraju da su novogodišnje cijene opravdane te da kupci robu žele kupiti po što boljoj cijeni.

U ljudskoj prirodi je da tokom novogodišnjih praznika više kupuju poklone, ali i da sebe počaste novim proizvodima. Sve to iziskuje dodatne troškove, a s obzirom na standard života bh. građana, cjelokupna slika ne bude onakva kakvu očekuju.

Gordana Bulić iz Udruženja potrošača BiH za Klix.ba kaže da samo oni koji imaju sreću raditi kod dobrog poslodavca, koji uredno isplaćuje plate, mogu sebi priuštiti bolje stvari.

"Sve troškove koje smo imali tokom decembra ćemo osjetiti u januaru koji nam se uvijek učini poprilično dug. Na svakom uglu vidimo sniženja i akcije i prehrambenih i odjevnih proizvoda, povoljne cijene robe koja je uobičajena za kupovine tokom praznika. Mislim da cijene odgovaraju vrijednosti tih proizvoda i da je to realna cijena, a kada je riječ o prehrambenim proizvodima potrošači trebaju imati u vidu da su akcije uvijek vezane za rok upotrebe proizvoda. To su proizvodi koji se približavaju krajnjem roku upotrebe i tako se nađu na akciji. Odjevni predmet definitivno ne zaslužuju veću cijenu od ponuđene. Svaki trgovac svoju robu iz skladišta želi prodati po svaku cijenu, želeći tako izbjeći mrtvi kapital. To je u jednu ruku normalno, s obzirom na to da bi im se roba na taj način gomilala", smatra Bulić.

Trgovci se rasprodajama rješavaju određenih zaliha robe, a postoje određeni proizvodi koji se mogu prodati samo za određene praznike. U suprotnom, roba se ne može prodati u nekom drugom vremenskom okviru.

Istaknuta cijena snižene robe mora odgovarati sniženju 50 posto robe u prodavnici

Naša sagovornica pojašnjava da prodavac svoju robu može prodavati po cijenama kakvim on želi, odnosno slobodno ih formirati, jer je legalni vlasnik prodavnice i robu je kupio upravo na takav način.

"Prodavac uvijek mora paziti, jer ukoliko formira više cijene nego konkurekcija, imat će problem prilikom prodaje. S druge strane, ukoliko formira cijenu nižu od konkurencije, prije će prodati robu. Ne postoji nikakvo miješanje u određivanje cijena prodavcima, jer je riječ o slobodnom tržištu. Postoji Zakon o kontroli i nadzoru tržišta na državnom nivou, ali samo u ratnim opasnostima ili dejstvima i to u uslovima kada se objavi da postoji elementarna nepogoda i kada je riječ o robi ključnoj za život građana, kao što su voda, brašno, ulje, šećer i slično. Sve ostalo se formira prema principu slobodnih cijena. Sniženja cijena, odnosno da li je proizvođač robu snizio 20, 30 ili 50 posto, regulirana su Zakonom o zaštiti potrošača BiH", kaže Gordana Bulić iz Udruženja potrošača BiH.

To bi značilo da ukoliko trgovac napiše i istakne na vidnom mjestu prodavnice da je sniženje 30 posto, onda 50 posto cjelokupnog prodajnog asortimana u prodavnici mora biti snižen za taj iznos.

Ukoliko ne postupi tako, onda nadležna inspekcija radi svoj dio posla. Postoji i drugo pravilo, odnosno da se jasno naznači da su samo određeni modeli sniženi za određeni postotak, a ne da kupci budu u dilemi.

U razgovoru s nekoliko trgovaca potvrdili smo informaciju da je riječ o "skidanju bremena" mrtvog kapitala. Trgovci su nam kazali da upravo sniženja i novogodišnje akcije donesu najviše zarade poslodavcima te da se kupci ne trebaju plašiti eventualnih, kako su ih nazvali, "zamki" prilikom kupovine.

Kupci, pak, smatraju da u trgovinama često nailaze na određene nepravilnosti kada je riječ o cijenama te da ih upravo one znaju najviše privući.

"Iako sam nekada sigurna da cijene nisu realne i da nas trgovci zavaravaju, najviše kupujem na sniženjima i to krajem godine. Ove godine je ponuda odlična, a često se u buticima mogu naći i prošlogodišnji modeli. Situacija je drugačija u većim evropskim gradovima i tamo su 'prava' i realna sniženja", ispričao nam je jedan kupac.

"Prodajne akcije su trgovački trik"

Predsjednik Udruženja "Kupujmo i koristimo domaće" Admir Kapo smatra da se novogodišnjim sniženjima i onim što nude različiti prodajni objekti pokušavaju iskoristiti praznici i atmosfera kako bi došao što veći broj kupaca.

"Decembar je poznat kao mjesec kada se više troši i kada se osjeti praznična atmosfera, tada se pokušava niskim cijenama privući što veći broj kupaca. Većina firmi koja nije mogla prodati robu iz svojih zaliha, u decembru i januaru je snižava i stavlja na akcije kako bi se riješili zaliha i došli do bržeg kapitala. Vjerovatno za većinu te robe cijena nije realna. Tu važi pravilo da je bolje da se roba proda nego da ostane u magacinu, jer se tako stvara mrtvi kapital. Akcije su se pokazale boljim i ljudi jednostavno tada vole kupovati, očigledno to prolazi i trgovci profitiraju dok god nešto prolazi kod kupaca", smatra Kapo.