Inovativne i kreativne Bosanke i Hercegovke posao od osam do četiri mijenjaju za pokretanje startupa
Kako ne bi morala na mašini prekucavati kompletnu stranicu zbog samo jedne greške, Amerikanka Bet Nesmit Graham je 50-ih godina smućkala bijelu tečnost kojom će prekrivati greške na papiru. U namjeri da bude što bolja sekretarica, Graham nije mogla ni zamisliti kako je izumila nešto što će promijeniti njen život, ali i društvo. Njen korektor za papir i danas pronalazi svoje mjesto u kancelarijama širom svijeta.
Međutim, kako su napretkom društva uznapredovali i izumi, mnogi u osmišljavanju novih stvari odustanu već na prvoj stepenici. Imati društveno korisnu ideju može bilo ko, ali biti inovativan i ostvariti zamišljeno, nije lako.
"Šta izumiti što već neko nije", pitaju se mnogi, što smo se i mi zapitali prije nego smo ušli u mali svijet sarajevskog Networksa.
U najkraćim crtama, ukoliko imate neku ideju za pokretanje biznisa, a ne znate kako je ostvariti, samo pokucajte na vrata Networksa. Prije nekoliko mjeseci to je uradila i Erna Šošević, saznajemo na početku naše posjete ovom biznis centru.
"Išla sam svaki dan na posao, ali nisam bila zadovoljna. Željela sam napraviti nešto što će stvarno koristiti društvu. Naše kompanije su ograničene i često ne dozvoljavaju mladima da istupe i pokažu nešto novo. Sve se svodi na rad od osam sati. Moja potreba da napravim nešto više je pobijedila", kazala nam je Šošević koja je dala otkaz nakon što su stručnjaci iz softverke kompanije Ant Colony prepoznali njenu ideju za kreiranje interaktivne poslovne platforme Bizbook za povezivanje malih i srednjih kompanija iz BiH.
Preko Bizbooka brojne kompanije dijele svoje ponude i potražnje već skoro mjesec dana. Prema Erninim riječima, korisnici su jako oduševljeni i zadovoljno što neko brine i o njima.
"U BiH niko ne vodi računa o malim i srednjim preduzećima. Marketing je skup i mnoge stvari su im nedostupne. Preko Bizbooka za 15 KM mjesečno mogu neograničeno postavljati njihove ponude. Želimo povezati kompanije iz naše zemlje i pokazati kako nema potrebe da posežemo za nekim kompanijama iz susjedstva. Cilj nam je jačati ekonomiju BiH saradnjom između sebe kako bi novac ostajao u našoj zemlji", pojasnila nam je Šošević .
Na jednom mjestu, pored Erne, uspjeli smo okupiti i druge mlade, poduzetne i ambiciozne dame iz BiH. Iako su se "odupirale" razdvajanju muškaraca i žena u poduzetništvu, rado su govorile o idejama žena iz BiH za pokretanje biznisa.
Mentorica u inkubatoru društvenih biznisa Fondacije Mozaik Belma Rizvanović prva je dama do koje dođu sve zdrave ideje za pokretanje startupa. Kako bi nam praktično objasnila kako usmjerava one koji imaju ideju, upitala nas je šta bismo mi voljeli pokrenuti. Nakon niza pitanja o tome kome je potreban naš biznis, kako ga pokrenuti, kako će ga prihvatiti investitori, pa sve do toga kako ćemo profitirati, Rizvanović nam otkriva da je pokretanje startupa jako naporan posao.
"Cilj društvenih biznisa je rješavanje nekih problema, počevši od siromaštva, kulture, privrede… Svakom ko dođe sa idejom postavim niz pitanja o tržištu, marketingu, prodaji proizvoda i slično. Nekada pravo pitanje upravo može biti ključ do uspjeha. Svaki biznis mora imati neki profit i svi putevi vode do toga, ali to nije lako", kazala nam je Rizvanović.
Na pitanje kakve su ideje žena iz BiH, ona nam odgovara kako su zdrave, jake, inovativne i ostvarive.
"Žene u BiH mogu i stvarno prave promjene. Upornije su od muškaraca i zaista pronalaze svoj put u biznis svijetu", dodala je Rizvanović.
Na njene riječi nadovezala se i suosnivačica Networksa Bojana Škobić-Omerović rekavši kako "od žena dolaze praktične ideje".
"Žene iz BiH osmišljavaju ono što je svima potrebno svakodnevno. To su portali za djecu, kupi-prodaj servisi, super garderoba, torbe koje mogu biti i kabanice, igre i igračke, portali za usluge čišćenja…", govori nam Škobić-Omerović.
Mostarka Dijana Perić, vlasnica startupa Couture Loft i urednica prvog modnog portala u BiH Modamo.info, smatra kako su naslovi o ljepšem životu van BiH postali glasniji od uspješnih priča bh. poduzetnika.
"Kada smo ja i moja sjajna kolegica Ana Ćavar došle na ideju da pokrenemo Couture Loft, prvi web shop koji će unikatne Made in BiH proizvode predstaviti na inozemnom tržištu, znale smo da je plasman vani uistinu izazovan cilj i da se nije lako boriti s gigantima kao što su Amazon ili Etsy. Uz mnogo pozitivne energije, učenja od genijalnih ljudi, truda i upornosti, sada imamo web shop koji u potpunosti odgovara svjetskim standardima internet kupovine. Znamo sve o izvozu te moguće načine dostave iz BiH prema zemljama Evrope i svijeta. Bilo je izazovno, ali osjećaj je fantastičan", ispričala nam je Perić.
Koordinatorica na projektima i mentorica startupima Semina Husomanović koja radi za kolektiv Posao.ba kaže kako žene imaju odlične biznis ideje, ali i kako su borbenije u ostvarivanju ciljeva.
"Nakon što vide da ne mogu doći do posla, žene se uvijek ozbiljno pripreme za svoj put u biznis. Poslije toga su nezaustavljive i maksimalno posvećene svom poslu", kaže Husomanović.
Ona dodaje kako mladi moraju razmišljati o tome šta je potrebno tržištu.
"IT struka je deficitarna u BiH i tu se isplati ulagati. Nažalost, mladima se ne nudi previše mogućnosti. Oni koji se žele baviti inovativnijim poslovima, često nemaju prilike za to. Smatram da je potrebno prilagoditi obrazovni sistem našem tržištu rada kako bismo imali više posla za one koji su itekako vješti i sposobni", istakla je Husomanović.
Poduzetnica iz Banje Luke te vlasnica startupa Zdrava logika Maja Miljević kaže kako ljudi u BiH ne znaju cijeniti resurse s kojima raspolažemo.
"Putujući i upoznavajući druge kulture i zemlje možemo vidjeti kako se ne razlikuju puno po resursima od BiH, ali se razlikuju po karakteru, međusobnoj brizi i boljim sistemima. Naš je velik korak što imamo sve više žena koje se trude biti važan dio društva. Svaka žena koja uspijeva izgraditi zdravu porodicu ujedno je sposobna učiniti i društvo u kojem živi boljim", naglasila je Miljević.
S obzirom da je pokretanje startupa relativno mlada djelatnost u našoj zemlji, mnogi građani još ne razumiju kakav je ovo biznis. Šošević, koja je sada već osnivačica i vlasnica Bizbooka, kazala nam je kako ni njoj na početku nije bilo jasno "šta je ustvari startup".
"Startup je šetnja Jurskim parkom. Hodate, sve je super, ali nešto vam može otkinuti glavu svakog trenutka", kroz smijeh nam je kazala Šošević te nastavila: "Ukoliko ste dobro usmjereni, onda je to super stvar. Svakog dana upoznajete nove ljude, otkrivate nevjerovatan svijet koji vam otvara brojne mogućnosti. Sve je na početku novo i nepoznato, ali jako puno učite".
Na sreću, kako kaže Škobić-Omerović, podrška nadležnih organa ne izostaje.
"Kad god smo se obratili bh. institucijama za pomoć, najčešće tehničku, odgovorile su nam. Nadležni žele vidjeti startupe i razvoj malih biznisa jer to ide i njima u korist. Pozitivno je što je u institucijama sve više mlađih uposlenika koji se razumiju u poduzetništvo", rekla nam je suosnivačica Networksa.
Međutim, kako startupi nemaju sigurnost, tako im nedostaje i sistemska podrška u smislu zakona, pravilnika, finansiranja i refinansiranja ili zapošljavanja. Kako saznajemo, Albanija u regiji ima najbolje beneficije za startupe, počevši od oslobađanja poreza do refinansiranja kreditnih dugova.
"Svi koji se bave startupima iz BiH rade na dokumentaciji kroz koju će pojasniti bh. institucijama koji je najbolji način da startupi legalno uđu u sistem. Pokušat ćemo se povezati sa Albancima kako bi nas uputili u njihovu praksu", otkrila nam je Škobić-Omerović.
Mlade poduzetnice iz BiH nedavno su prisustvovale startup vikendu u Cirihu gdje su se povezale sa brojnim poduzetnicima iz Evrope i svijeta. Facilitatorka Alema Palesić, koja prati njihov rad te im pomaže da ostvare cilj i povežu se sa stručnjacima iz startup svijeta, ističe kako BiH mora biti ponosna na žene koje ima.
"Trebamo biti sretni što imamo brojne dame iza kojih stoje praktične i inovativne ideje. S obzirom da imamo mlad ekosistem startupa, BiH se mora upoznavati sa ekosistemima startupa drugih država kako ne bismo ponavljali njihove greške. Imamo tu prednost. Tek smo se počeli razvijati i moramo se ugledati na druge i učiti od njih", kazala nam je Pelesić.
Pri pokretanju i razvoju startupa svačiji put je drugačiji. Pored upornosti i truda, koji su ključni, podrška porodice i poslovnih kolega najveća je pomoć onima koji žele realizirati njihove ideje.
Na kraju razgovora za Klix.ba, mlade bh. poduzetnice poručuju svima kako već danas moraju oživjeti svoje ideje, baciti se na istraživanje, pripremiti poslovni plan, definirati tržište, kupca, marketing strategiju te imati energije u svemu tome, jer to je ono što svjetski investitori uvijek prepoznaju.
"Momenat inovativnosti u svemu je dobrodošao, a sve se krije u našim glavama", zaključile su poduzetnice.