Startupi
602

Startup Koola, priča o dvojici prijatelja koji su unovčili svoju ljubav prema autima

Piše: Ibro Čavčić
Bruno Omerović i Sergio Ermacora (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)
Bruno Omerović i Sergio Ermacora (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)
Koola Smart CRM jedna je od najuspješnijih startup kompanija u Bosni i Hercegovini, a riječ je o platformi koja povezuje autokuće sa klijentima predstavljajući im mogućnosti usluga, što autokućama i kupcima osigurava uzajamnu lojalnost i povjerenje.

Sergio Ermacora i Bruno Omerović osnovali su kompaniju Koola u maju 2016. godine, a nedugo potom ugledni ABC Accelerator rangirao je njihov startup među 10 najperspektivnijih.

Njihova ideja, utjelovljena u pametnoj CRM platformi, omogućava autokućama pristup informacijama o stanju u automobilima svojih klijenata, kao što je bežična dijagnostika, praćenje vozila ukoliko se desi greška, dijagnosticiranje problema...

Softver funkcioniše uz pomoć uređaja OBD2, koji se priključi u automobil, nakon čega šalje podatke u platformu, koja ih obrađuje i u konačnici daje jasnu sliku o stanju automobila.

Kako je sve počelo

Osnivači tvrde da se koncept Koola umnogome razlikuje od onog prvobitnog iz maja 2016. godine, što ih sada već svrstava među najperspektivnije startup kompanije.

"Učešćem na konferenciji Podim u Mariboru, maja 2016. godine, dobili smo priliku da prvi put predstavimo svoju ideju investitorima iz cijelog svijeta. Međutim, njihova reakcija bila je negativna i rečeno nam je da nećemo uspjeti zbog nedovoljnog pristupa kapitalu u regiji", kazao je Omerović, dodavši da su nakon toga napravili prvi "board meeting", što je rezultiralo novom idejom.

Sergio Ermacora i Bruno Omerović (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)
Sergio Ermacora i Bruno Omerović (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)

Nakon što je njihova nova, evoluirana ideja izazvala oduševljenja na mariborskom skupu, dobili su neophodnu injekciju samopouzdanja, ili kako oni kažu "vjetar u leđa" da svoje naume i ostvare. Po povratku u Sarajevo registrovali su prvo Koola d.o.o., a ubrzo potom i Koola Inc. u SAD-u.

"Četiri mjeseca kasnije jedan od najboljih evropskih akceleratora ABC Accelerator rangirao je Koolau u top 10 najperspektivnijih startup kompanija, zbog čega dio našeg tima odlazi u Ljubljanu i tamo nastavlja svoj rad. Nedugo nakon toga pozvali su nas iz YCombinatora, najistaknutijeg akceleratora u IT biznisu, u San Francisco kako bismo se sastali sa najvećim investitorima", prisjeća se Omerović u razgovoru za Klix.ba.

Ljubav prema automobilima

Naravno da korijeni današnjeg startupa Koola sežu mnogo prije maja 2016. godine, a osnivači današnje uspjehe pripisuju svojoj "stogodišnjoj ljubavi" prema automobilima. Bruno Omerović je, naprimjer, promijenio više od 40 automobila otkako je postao aktivni vozač. Problem je vidio u tome što nijedan od tih automobila nije bio, kako kaže, ''connected car''.

"Poznato je da je autoindustrija jedna od najtradicionalnijih branši u svijetu i ma koliko se subjekti koji djeluju u okviru nje predstavljali kao high-tech kompanije, još uvijek se sve svodi na papir i olovku. Mi, dakle, pružamo autokućama mogućnost da vide kada je neki automobil u kvaru i da povodom toga reaguju kako bi se kvar sanirao. Ukoliko iskoriste tu mogućnost, velika vjerovatnoća je da će zadržati klijente i nakon garantnog roka. U prosjeku, sada autokuće gube 70 posto klijenata nakon isteka jedne godine garantnog roka", kategoričan je Omerović.

Finansijski tokovi

Ambiciozni dvojac Sergio i Bruno na početku su svoj startup održavali na principu samofinansiranja, tako što su zarađivali radeći druge poslove u drugim firmama. Svu zaradu su ulagali u svoj startup.

"To sve ne bi išlo tim tokom da nismo vjerovali u ostvarenje naše vizije. Nije mnogo vremena trebalo proći da bi i drugi ljudi, naši investitori, uvidjeli naš potencijal. Pored finansiranja u vidu investicija, naš startup se finansira prodajom naših usluga, odnosno ustupanjem prava na korištenje našeg softvera i prodajom hardvera", objašnjava Omerović.

Bruno Omerović (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)
Bruno Omerović (Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba)

Kažu da su u prvih pola godine poslovanja uspjeli privući investitore čiji im je novac bio i više nego dovoljan za finansiranje razvoja platforme i aplikacije, kao i nabavku hardvera koje su usmjerili u dalju prodaju. Trenutno vode pregovore sa nekoliko potencijalnih velikih investitora iz EU i Bosne i Hercegovine, prvenstveno "venture capital fondova".

Zacrtali su da pokriju evropsko tržište. Ali ne kao neki dugoročan, teško ostvariv cilj, jer već aktivno rade na njegovom ostvarenju. I uspijeva im. Već su uz pomoć mentora iz ABC Akceleratora iz Ljubljane ostvarili saradnju sa slovenačkim autokućama, a trenutno rade i sa 24 autokuće u Evropi.

"Zapravo, radi se o 'outletima' raznih svjetskih brendova koji su u nama prepoznali idealnog partnera za 'connected car' solucije. Outlet, u ovom smislu, čini grupa autokuća i njihovih servisa. Trenutno smo u pregovorima za nekoliko velikih projekata direktno sa proizvođačima automobila u Evropi. Pored toga, radimo sa distributerima iz Italije i Estonije", kategoričan je Omerović.

Fleksibilnost kao prednost

Osnivač poduzetničko-edukativnog centra Networks Edin Mehić jedan je od prvih investitora startupa Koola, a na taj korak se odlučio jer je prepoznao energiju mladih poduzetnika.

"Koola je zanimljiv projekat zato što pored hardverskog rješenja kreiraju i softversko, koje će prikupiti gomilu podataka o ponašanju auta, dijagnostici itd. Vrijednost tog projekta je zaista multiplicirana zato što je primjena te inovacije moguća u raznoraznim industrijama. Najljepša je stvar što su vrhunske, vodeće autoindustrije i dileri zainteresirani za njihova rješenja. Također postoje veliki interesi telekom kompanija. Najveći trošak je u principu taj internet saobraćaj", kazao je Mehić za Klix.ba.

Objašnjava da je kod startupa najljepše to što im je omogućeno da rastu zajedno sa tržištem i sa velikim kompanijama, te da im ide u prilog to što su spremne da se brzo mijenjaju.

"One su prilagodljive, puno prilagodljivije nego velike kompanije. Najveća je vrijednost to testiranje inovacije sa klijentima i sa tržištem. I što je manja kompanija ima veću mogućnost fleksibilnosti da istražuje tržište i da se prilagodi. Upravo ta brzina prilagodbe je njihova velika prednost, kao i njihova spremnost da promijene osnovnu ideju", ističe Mehić.

Koola u Bosni i Hercegovini

Koola je već neko vrijeme prisutna i na domaćem tržištu. AutoDeal d.o.o. prvi je prepoznao ono što su ponudili predstavnici kompanije Koola, a zajedno sarađuju već nekoliko mjeseci. Iz Koolae tvrde da trenutno pregovaraju i sa nekolicinom vodećih kompanija u BiH o distribuciji proizvoda za krajnje korisnike.

Na pitanje kako autokuće i kompanije reaguju na njihov proizvod, Bruno odgovara da su one svjesne benefita koji bi mogli ostvariti uvođenjem inovativnog rješenja u poslovanje.

"Reakcije su za sada pozitivne. U prilog tome govori broj autokuća sa kojima smo ostvarili saradnju za nepunih godinu dana poslovanja", zaključio je naš sagovornik.