Ukrcali smo se u Airbus A319: FlyBosnia u Sarajevu spremna dočekuje prve putnike
Airbus A319 u glavni grad BiH sletio je u decembru 2018. godine, a prethodno je bio u Sofiji na održavanju. Slijetanje u BiH te sam ulazak u zračni prostor naše zemlje bili su veoma emotivni za cijeli tim ljudi koji su se borili za pokretanje FlyBosnije.
Amir Baralić, dugogodišnji pilot koji iza sebe ima više od 13.000 sati letenja, a sadašnji kapetan FlyBosnije, priča nam kako je doživio emotivni šok kada je putem frekvencije aviosaobraćaja prvi put izgovorio "Bosnia". Kapetan Baralić, koji je inače napustio siguran posao u turskoj aviokompaniji Atlas Global kako bi radio za FlyBosniju, nije krio iskrene emocije ni prilikom naše posjete Airbusu A319.
Modernu letjelicu parkiranu na Međunarodnom aerodromu Sarajevo zatekli smo u besprijekornom stanju, spremnu za prve komercijalne letove.
Cijela priča o ponovnom osnivanju aviokompanije iz BiH ne bi uspjela bez predstavnice i direktora Al Shiddi grupacije Nudžejme Skenderović i Sulaimana Abdullaha Al Shiddija, najvećeg investitora iz Saudijske Arabije u našoj zemlji. Njih dvoje osnovali su FlyBosniju, aviokompaniju na čijem čelu je danas Chris Gabriel, internacionalni biznismen porijeklom iz Australije i suprug počasne konzulice BiH u Australiji Đemile Talić-Gabriel.
Dok su najvećim dijelom za osnivanje FlyBosnije odgovorni strani investitori, cilj kompanije jeste zapošljavati ljude iz BiH te vratiti pilote i kabinsko osoblje koje je naša zemlja izgubila raspadom B&H Airlinesa.
Dug put do dozvole za letenje
U obilasku aviona više informacija o samom procesu dobijanja dozvole za letenje otkriva nam Haris Čoloman, menadžer FlyBosnije koji je ranije radio za aviokompanije Sky Bosnia, Bosnia Wand Airlines te Bosnia Wings.
Čoloman nam govori kako je proces dobijanja dozvole za letenje bio usporen jer je jednoj maloj aviokompaniji iz BiH veoma teško steći reputaciju u svijetu avijacije.
"Moj posao bio je da dobijem sve dozvole od Direkcije civilne avijacije te završne dozvole AOC-a (Air operator's certificate). Nakon što smo završili taj proces moj posao ne staje tu već se nastavlja na održavanju dozvole. Mi smo pod konstantnim nadzorom Direkcije civilne avijacije zbog čega nam dolaze redovne i vanredne inspekcije. Na osnovu tih inspekcija daju nam primjedbe koje mi, ako ih ima, popravljamo, a ako ne, nastavljamo raditi na održavanju sigurnosti putnika i robe u zračnom saobraćaju", kazao nam je Čoloman.
Iako je tim ljudi FlyBosnije pretpostavljao da će proces dobijanja dozvole trajati od tri do šest mjeseci, ipak se odužio na godinu dana.
"Pošto je ovo ozbiljan investitor te veoma ozbiljan projekt, željeli smo postaviti stvari na zdrave noge i uraditi sve kako treba", prokomentarisao je Čoloman.
Nakon dobijanja dozvole za letenje, FlyBosnia odlučila se za nabavku svog prvog aviona. Željeli su, pričaju nam, da to bude avion za startup kompaniju, za malo tržište, da njegovo održavanje bude jeftino te da servisiranje bude dostupno u okruženju. Njihove zahtjeve i planove zadovoljio je Airbus A319, moderni avion koji je, govori nam poslije kapetan FlyBosnije, san svakog pilota i avion koji koriste gotovo sve aviokompanije u svijetu.
Airbus A319 danas je praktično na početku svog života, kažu nam iz FlyBosnije. Avion je nabavljen od AerCap kompanije iz Irske koja je dio ALFC grupacije i jedan od najvećih najmodavaca na svijetu.
"Kao aviokompanija imamo ugovor s Lufthansa Technikom, najvećom organizacijom za održavanje aviona u Evropi. Želimo od samog početka raditi stvari kako treba pa smo izabrali najboljeg izvođača. Lufthansa nam je omogućila da uradimo šestogodišnji pregled, uredimo unutrašnji i vanjski izgled aviona te remont motora. Prednosti aviona su što može mijenjati konfiguraciju sjedišta. Možemo imati biznis klasu, ekonomsku klasu te kombinovano te dvije klase. Sva sjedišta u avionu su kompletno nova", pojasnio nam je Čoloman neke od specifikacija aviona.
Najmodernija tehnologija
Čovjek koji je Airbus A319 prvi put spustio na sarajevski aerodrom kaže nam kako tehnologija ovog aviona važi za jednu od najnaprednijih i najmodernijih danas u svijetu. Uvodeći nas u kokpit, kapetan Amir Baralić govori nam kako je u svojoj karijeri letio sa osam civilnih aviona različitih tipova, ali kako je san svakog pilota da u svojoj karijeri ima upisan let Airbusom.
"Ovaj avion u sebi ima 220 kompjutera, a sam po sebi je automatizovan i maksimalno opremljen svim standardima koji se moraju imati. Danas se nigdje u svijetu ne može letjeti bez tih standarda. Sve se na vrijeme mora ažurirati. Garantujem kako ne zaostajemo niti za jednom kompanijom, a putnicima je pruženo sve što i u bilo kojoj drugoj aviokompaniji u svijetu", ističe kapetan Baralić.
Airbus A319 u normalnom letu na visini od 11.000 do 12.000 metara troši 2,5 tone goriva. Ovaj avion danas na tržištu košta stotinjak miliona dolara, a cijenu unajmljivanja nisu nam željeli otkrivati iz FlyBosnije.
Iako još nije imala komercijalne letove, FlyBosnia je imala svoj prvi let s putnicima prilikom prijevoza Plamena mira ili olimpijske baklje Evropskog omladinskog olimpijskog festivala (EYOF) iz Banje Luke u Sarajevo. Entuzijasti iz aviokompanije ponosni su što su upravo oni imali čast vratiti olimpijski duh u glavni grad naše zemlje.
Saznajemo kako FlyBosnia kroz narednih 12 mjeseci namjerava nabaviti još jedan avion i proširiti posadu. Direktor Chris Gabriel kaže nam kako su ambicije kompanije da bude sigurna, odgovorna i pristupačna aviokompanija koja će direktnim letovima povezivati ljude s evropskim i zemljama Bliskog istoka.
"FlyBosnia je velika prilika u kojoj vidim velike mogućnosti i vrijednosti. Mi smo odličan tim i imamo odličan paket s dobro razrađenim biznis planom na koji smo fokusirani. Želimo biti održivi, proširiti našu flotu i povećati ponudu letova prema raznim destinacijama kako bismo mogli pružiti uslugu svim ljudima koji žele doći ovdje. Planiramo letove za London, Frankfurt, Rim, Rijad, Džedu, Bahrein i Kuvajt. Imali smo mnogo zahtjeva za charter letove, a analiziramo sve destinacije za koje postoji veliki broj zahtjeva", otkriva nam Gabriel.
Broj letova FlyBosnije će se povećavati u skladu sa zahtjevima putnika. Na pitanje o cijenama karata, Gabriel nam govori kako će biti pristupačne i usklađene s tržištem.
"Moramo u isto vrijeme upravljati troškovima, ali i napuniti avion. Stoga moramo pratiti tu dinamiku. Kada uskladimo naše rasporede i destinacije, predstavit ćemo i cijene koje će biti pristupačne i privući klijente da se voze s našom kompanijom", kaže nam Gabriel te nastavlja: "Nadamo se nabavci drugog i trećeg aviona, što će značiti i zapošljavanje novog kabinskog osoblja. Prirodno ćemo težiti tome da zapošljavamo ljude iz BiH. Putnicima su pristupačnost i sigurnost na vrhu liste prioriteta. Želimo im osigurati da u kratkom vremenskom roku stignu na neke destinacije te uživaju u svom putovanju, umjesto da presjedaju na dvije ili tri lokacije."
Održivost i sigurnost
FlyBosnia ima petogodišnji biznis plan uz koji želi postići uspjeh. Gabriel ističe kako žele biti održivi i sigurni, što vjeruju da mogu uz jak tim ljudi.
"Moramo se fokusirati na optimizaciju, upravljanje troškovima, pružanje usluga, ispunjenje očekivanja putnika... To je jedan paket u koji moramo ubaciti sve ove segmente kako bismo izgradili održivu kompaniju. Imamo biznis plan koji će se fokusirati na zahtjeve putnika kako bismo mogli nastaviti pružati naše usluge", zaključio je Gabriel.
Veliki broj ljudi iz naše zemlje radi u stranim aviokompanijama. Cilj FlyBosnije, kažu nam, jeste da ih vrate kući. Prije svega namjeravaju obučiti tim ljudi za servisiranje aviona kako to ne bi morali raditi van granica BiH.
"Nakon što je nestao B&H Airlines, mi smo ti koji zastavu naše zemlje ponovo podižemo u novi let. Investirali smo više od 350.000 KM u treninge i nastavit ćemo ulagati u mlade ljude. Tražimo entuzijaste, vraćamo naše ljude iz inozemstva i dovodimo u BiH. Kapetana Baralića smo doveli iz Turske, kapetana Nahidina Mujezinovića iz Malezije, kapetana Berbića iz Astane... ", rekao nam je Čoloman.
Zaustavljanjem nacionalne kompanije, svi piloti preko noći su pronašli nove poslove i napustili BiH, priča nam kapetan Baralić koji je, kako kaže, i sam trbuhom za kruhom otišao u Tursku.
"Država BiH je u roku mjesec dana izgubila svoje osoblje. Međutim, ja sam otišao da se vratim, a ne da ostanem, iz razloga što mislim da nam je mjesto ovdje i što se moramo fokusirati da svako sa svoje strane da doprinos da nešto napravimo, ostavimo traga i dignemo ovu zemlju na noge. Prvi put kada se počelo govoriti o ovom projektu, ja sam rekao da mogu računati na mene i da je samo pitanje dana kada ćemo početi ostvarivati ciljeve. Sada smo ga zaokružili. Ono što je bilo do mene jeste da završim operativni dio i da na neki način odškolujemo ljude. Taj proces će i dalje trajati, ali čitava ideja se svodi na to da naši ljudi budu u kompaniji. Sada ćemo imati pomoć sa strane, ali moja ideja i zadatak jeste da vratim ljude u BiH", naglasio je Baralić.
FlyBosnia danas zapošljava 55 radnika od kojih je 90 posto iz naše zemlje. U svijetu je već opisuju kao novu i dinamičnu aviokompaniju koja će težiti tome da putnicima osigura zanimljive i sigurne letove s visokim standardom usluge, a prvi takav očekuje se prije ljeta ove godine - pravac Rijad.