promo
8

Vladimir Đorđević, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu: Koronavirus podstakao rast e-trgovine

U Bosni i Hercegovini je tokom marta ove godine bilo 22 posto više online transakcija Visa karticama u odnosu na isti period prošle godine.

E-trgovina se ubrzano razvija u cijelom regionu, a koronavirus poslužio je kao dodatan pokretač za upoznavanje sa ovim načinom kupovine. U razgovoru za Klix.ba, generalni direktor kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu, govori o pomaku ka e-trgovini i digitalnim plaćanjima, ali i o spriječavanju zloupotreba prilikom ovakvih transakcija.

Usljed pandemije virusa COVID-19, poraslo je interesovanje za beskontaktna plaćanja. Kakva je situacija u Bosni i Hercegovini po ovom pitanju?

Godinama unazad beskontaktne transakcije prave značajnu razliku u načinu na koji milioni ljudi plaćaju. Pandemija je dodatno utjecala na interesovanje za ovaj način plaćanja u mnogim zemljama širom svijeta, i vjerujem da to nije aktuelni trend, već da postaje svakodnevna platna navika. Beskontaktno predstavlja jednostavan i siguran način plaćanja, kako za trgovce, tako i za potrošače, vidljivo brži i praktičniji od upotrebe gotovine. Kartica ili uređaj preko kojeg se vrši plaćanje ne napuštaju ruke korisnika i time se dodatno smanjuje i najmanja mogućnost da će podaci biti kompromitovani na bilo koji način.

Ukupna upotreba beskontaktnog načina plaćanja Visa karticama u Bosni i Hercegovini porasla je za skoro 162 posto u odnosu na mart prošle godine. Imajući u vidu porast upotrebe, Visa je nedavno u svim zemljama Jugoistočne Evrope povećala maksimalan iznos za beskontaktne transakcije za koje nije neophodan unos PIN koda. U Bosni i Hercegovini je taj limit uvećan na 90 BAM, što predstavlja unaprijeđenje od 50 posto u odnosu na prijethodnu sumu.

Dakle, potrošači su tokom pandemije promjenili način kupovine. Kakvi su efekti koronavirusa na e-trgovinu u regionu?

E-trgovina predstavlja veliki potencijal za preduzeća, a posebno za mala i srednja. Na globalnom nivou vidimo da je današnja ekonomija zapravo digitalna, ljudi sve više kupuju online ili naručuju usluge koristeći samo mobilni telefon, sa bilo kog mjesta. E-trgovina se ubrzano razvija u cijelom regionu, a koronavirus poslužio je kao dodatni pokretač za upoznavanje sa ovim načinom kupovine, čak i kod onog dijela populacije koji radije kupuje na licu mjesta.

U Bosni i Hercegovini je tokom marta ove godine bilo 22 posto više online transakcija Visa karticama u odnosu na isti period prošle godine. Kupci su, prilagođavajući se preporučenim mjerama, nabavljali čak i osnovne namirnice putem interneta i uvjerili se da iz udobnosti svog doma mogu da pristupe širokom spektru roba i usluga. Smatram da će se trend rasta online kupovine održati i da u budućnosti možemo da očekujemo generalan pomak ka e-trgovini. Danas, da bi neko preduzeće moglo neometano da radi u svim okolnostima, potrebno je da bude digitalno. Ovdje ne govorimo o važnosti primjene samo novih tehnologija, već o prilagođavanju potrebama potrošača i njihovim novim navikama.

Kako bi odgovorili na te nove potrebe potrošača, većina preduzeća se sada seli na internet. Koji su najbolji načini da se spriječe zloupotrebe u online svijetu?

Osigurati pravi bilans između digitalne tranzicije biznisa, pružanja podrške kupcima i izgradnje povjerenja sasvim sigurno predstavlja dodatan izazov. Ključno u procesu transformacije poslovanja je osiguravanje pravih alata za e-trgovinu uz pružanje sigurnog i jednostavnog iskustva plaćanja. Uz sve to treba uzeti u obzir i potencijalne strahove korisnika zbog mogućih zloupotreba.

Naredni korak je svakako ulaganje u inteligenciju i tehnologiju koje će da osiguraju bezbjednost potrošača. Visa već 60 godina pruža sigurna i pouzdana rješenja za plaćanje, koja zadovoljavaju potrebe trgovaca i njihovih kupaca. Na mreži ili van mreže, preduzimamo proaktivne korake kako bismo osigurali da su informacije i transakcije bezbjedne. Naše napredne tehnologije pomažu u spriječavanju, otkrivanju i iskorijenjivanju prijetnji. Nedavno smo predstavili Visa Secure, unaprijeđeni program za povećanje bezbjednosti online plaćanja, koji koristi EMV 3-D Secure (3DS) tehnologiju.

Ovo rješenje omogućava kupcima da potvrde svoj identitet kod banke prilikom e-trgovine ili online plaćanja bez prisustva platne kartice. Najbolji način da se trgovci zaštite je njihova stalna edukacija i informisanost, ali i primjena teorije u praksi.

Potrošači strahuju za svoje podatke prilikom digitalne kupovine. Na koji način Visa štiti ove osjetljive informacije?

Glavni prioriteti kompanije Visa su da klijentima omogući pouzdanu platnu mrežu i zaštitu njihovih podataka. 3DS program koji sam pomenuo potvrđuje identitet kupca u realnom vremenu, dok je transakcija u toku. Ukoliko se pojavi bilo kakva sumnja, program vrši dodatnu provjeru identiteta kako bi osigurao da je transakciju zaista izvršio vlasnik Visa kartice.

Naš napredak u analitici, tokenizaciji i upravljanju biometrijskim podacima omogućava nam da stope prevare održavamo na 0,01 posto, što je veoma blizu istorijskog rekorda.