U tekstu Deklaracije stoji da je RS unijela u mirovne pregovore svoju teritoriju i vlast. To je bila polazna osnova i međunarodnopravna legalizacija rezultata međunacionalnih sukoba u BiH kao posljedica razaranja Jugoslavije.
To mora biti uvaženo i u uređivanju međusobnih odnosa za moguću budućnost. Dejtonski sporazum je, piše u Deklaraciji, stvorio BiH sastavljenu od dva entiteta sa ravnopravnim konstitutivnim narodima. Neustavno prekrajanje i dopisivanje Ustava BiH nametnutim odlukama visokih predstavnika, izazivali su krize u njenom funkcionisanju i budućnost BiH činile neizvjesnom.
"Federacija BiH kao teritorijalni entitet bošnjačkog i hrvatskog naroda nastala kao ratni savez za okončanje njihovog sukoba, pokazuje neodrživost bez institucionalno-pravne zaštite i ostvarivanja interesa Hrvata kao malobrojnijeg naroda", piše u Deklaraciji, čime se, zapravo, ponovo otvara priča o trećem entitetu.
U BiH, piše u ovom dokumentu, totalitarna svijest nije zamijenjena, već joj se prave surogati u kojoj može postojati samo jednonacionalna istina o proteklom ratu. Dalje, navodi se da je manipulacija brojem žrtava u Srebrenici opteretila odnose u BiH i regionu.
"Daytonska BiH je Ustavom predviđena kao složena država konfederalno- federalnog tipa sa samo deset jasno definisanih nadležnosti. Ustav BiH je nedvosmisleno odredio da 'sve državne funkcije i ovlaštenja koja nisu ovim Ustavom izričito dodijeljena institucijama Bosne i Hercegovine, pripadaju entitetima'. Daytonska BiH bi bila korisna za njene entiteta, koji bi tako uz svoje izvorne/ustavne nadležnosti imali i pripadajuća finansijska sredstva za ekonomsko-socijalnu odgovornost, kako to predviđa Ustav BiH", zapisano je u Deklaraciji.
Današnja BiH je, prema slovu Deklaracije, sa preko 70 institucija i 23.000 činovnika (umjesto samo 7 utvrđenih Ustavom BiH koji bi imali 3-4 hiljade zaposlenih), urušava poziciju cjelokupnog stanovništva, jer entiteti ne mogu ostvarivati svoje ustavne i zakonske obaveze i odgovornost.
"U mnogim analizama, domaćih i međunarodnih organizacija, konstatovana je nefunkcionalnost i neracionalnost Anti-Daytonske BiH, koja čini štetu RS. Ogromni su troškovi finansiranja nametnutih i izmišljenih institucija na nivou BiH, koje ne služe nikome, osim što vode ekonomskom iscrpljivanja oba entiteta. Uz to, neriješeni međunacionalni odnosi u FBiH, kočnica su cijeloj BiH na putu evropskih integracija", piše u Deklaraciji.
RS, piše dalje, nema pravo čekati dalje kršenje međunarodnog Daytonskog sporazuma i urušavanje prava RS što izvjesno vodi njenom nestanku, uz prazan sadržaj, a sve u ime navodnih evroatlantskih integracija. Održavanje neizvjesne budućnosti BiH ne može biti put RS.
"Pravni sistem RS je usklađen sa Daytonskim sporazumom i omogućava legitiman i legalan način izjašnjavanja na referendumu o narušenom statusu, odnosno o striktnoj primjeni Ustava BiH. Novim Ustavom RS treba potvrditi i odbraniti svoju ustavnopravnu poziciju određenu Daytonskim sporazumom i njegovim aneksima, čime će se ostvariti i član 3. njenog sadašnjeg Ustava, po kome 'Republici pripadaju sve državne funkcije i nadležnosti osim onih koje su Ustavom Bosne i Hercegovine izričito prenesene na njene institucije'".
Ukoliko do kraja 2017. godine ne bude vidljivih procesa i mjerljivih rezultata uspostavljanja pozicija Republike Srpske u skladu sa Aneksom 4. Daytonskog mirovnog sporazuma, Narodna Skupština RS treba u toku 2018. godine raspisati referendum o samostalnom statusu Republike Srpske, čime se ova Deklaracije i završava.