Nikšić za Klix.ba o krizi SDP-a u Tuzli, Aluminiju i novoj koaliciji na federalnom nivou
S predsjednikom SDP-a smo razgovarali i o aktuelnoj situaciji u Aluminiju, o formiranju vlasti na nivou države, kao i o situaciji u Bh. bloku.
Kako komentirate razvoj događaja u Tuzli, odnosno formiranje vlasti u TK? Formirana je nova većina okupljena oko SDA, isključeni su članovi SDP-a koji su joj se priklonili?
Što se tiče formiranja vlasti u Tuzlanskom kantonu, žao mi je što SDP nije uspio formirati vlast. Mislim da smo mi kao partija učinili sve što je u našoj moći da SDP bude dio vlasti na principima koje je utvrdio Glavni odbor, dakle bez SDA i HDZ-a.
Naš kantonalni odbor je u tu grupu dodao i PDA, što smo mi prihvatili. Pokušavali smo na različite načine i modele uspostaviti većinu u zadatim okvirima. Nažalost, moram reći kako i u našem kantonalnom rukovodstvu nije bilo entuzIjazma da se formira vlada, što su na sjednicama Predsjedništva SDP-a pravdali nestabilnom većinom od 19, insistirajući u startu da se vlada napravi ili sa SDA ili s PDA.
Nakon nekog vremena promijenili su stav i insistirali isključivo na koaliciji sa SDA. Glavni odbor SDP-a BiH je dva puta raspravljao i odbio takve inicijative ogromnom većinom glasova. Danas je potpuno jasno kako ljudima koji su vodili kantonalnu organizaciju nije bio problem u nestabilnoj većini, jer su s dvojicom zastupnika danas također u većini od 19.
Pokazalo se da je problem što u toj većini nije bilo SDA. Dakle, vidimo da je SDP u TK trebao biti žrtva nekolicine ljudi iz rukovodstva, koji su pod svaku cijenu htjeli formirati vlast samo sa SDA. Uz podršku SDA-ove medijske artiljerije pokušali su se prikazati kao žrtve nekakve 'urote' iz Sarajeva. Želim još jednom naglasiti da ne postoji nikakav sukob na relaciji Sarajevo - Tuzla. Jednostavno postoji grupa ljudi u kantonalnoj organizaciji koja misli drugačije od velike većine ostalih članica i članova SDP-a BiH. Žao mi je zbog toga, oni su izabrali svoj put sa SDA.
Ozbiljni su oni ljudi da nisu bili svjesni do kakvih će posljedica dovesti njihova odluka. Nadam se da će im se tih nekoliko ministarskih i direktorskih pozicija pokazati u budućnosti dovoljno vrijednim rušenja principa i gaženja svega onoga što su u kampanji govorili i obećavali biračima.
Prethodno je zbog odluka Envera Bijedića i KO SDP-a donesena odluka o raspuštanju tog odbora. Strahujete li da će sve ovo izazvati teške posljedice po SDP u TK?
Najteže posljedice u TK SDP bi osjetio da je kao partija ušao u vlast sa SDA. Što se tiče onih koji više neće biti dio priče SDP-a, radi se o njihovom izboru. SDP će u Tuzli i Tuzlanskom kantonu ostati najjača politička opcija, kao što je to oduvijek i bio. Unatoč pokušajima pojedinih medija lojalnih SDA da razvoj događaja prikažu kao nekakav raskol, podaci ih zapravo demantuju.
Na našem kongresu se već vidjelo da se radi o manjoj frakciji o čijoj navodnoj snazi su iluziju kreirali upravo mediji bliski SDA. Isto se pojazuje u TK, gdje su samo dva člana kantonalne Skupštine izabrala SDA ispred SDP-a. Ostatak Kluba SDP-a, osam naših zastupnica i zastupnika, nije podržao novu vlast.
Ne želim na bilo koji način minimizirati štetu koja je neminovno nanesena SDP-u, niti potcjenjivati posljedice kojih će sigurno biti. Meni je važno da Povjereništvo u SDP TK radi u punom kapacitetu, u kratkom roku je pokrenulo stabilizaciju partije i svojim odulukama pokazalo da će se beskompromisno boriti za jak SDP.
Jedno goruće pitanje je Aluminij. Ko je kriv za ovo što danas imamo? Kolika je uopće vaša odgovornost budući ste da bili premijer FBiH, a Vlada ima 44 posto kapitala u kompaniji?
Za stanje u Aluminiju su krivi oni koji su ga koristili kao stranačku kravu muzaru 20 godina. Neka gospodin Čović zamoli bivše funkcionere u Aluminiju, koji su svi odreda bili ili su članovi HDZ-a, da vrate nešto novca od onih stotina hiljada maraka otpremnina koje su im servirali.
Aluminij je žrtva HDZ-a i tu dileme nema. Što se tiče Vlade FBiH na čijem čelu sam se nalazio, potpuno su besmislene aluzije da ta vlada ili ja lično imamo nešto sa sadašnjim stanjem Aluminija.
Mi smo se pobrinuli da Aluminij počne izmirenje obaveza prema prijašnjim radnicima, prema kojim je učinjena neviđena nepravda i diskriminacija. Bit ću slobodan da kažem da je i takav odnos prema tim ljudima, koji su bili stručni, sposobni, iskusni radnici, koji bi sigurno doprinijeli ostvarenju dobrih poslovnih rezultata, ali im se zbog imena priječilo pravo rada u preduzeću, možda sada došao na naplatu.
Naša vlada je to preduzeće stabilizovala, u mjeri u kojoj je mogla utjecati na njegovo poslovanje s obzirom na vlasničku strukturu, uvela multietničku strukturu upravnog kadra i osigurala tržišne kapacitete. Današnja sudbina Aluminija je samo još jedan pokazatelj 'efikasnosti' trenutne vlade SDA-HDZ.
Ne mogu da ne spomenem kako je aktuelna vlada odmah smijenila članove upravnih struktura koji nisu bili iz HDZ-a, pravdajući to činjenicom da se navodno radi o HDZ-ovom biračkom tijelu. Zato je malo licemjerna optužba tog istog HDZ-a kako se radi o političkoj ujdurmi iz Sarajeva. Vjerujem da je ova priča o stabilizaciji u sljedećih šest mjeseci samo bacanje prašine u oči te da će Aluminij otići u stečaj. Nadam se samo da neće biti i likvidacija preduzeća.
Imenovano je novo rukovodstvo u Parlamentu FBiH, smijenjen je kadar SDP-a Elvir Karajbić. Kako gledate na ovo što rade SDA, HDZ sa SBB-om u kontekstu formiranja novih većina, linearno, od kantona do Vijeća ministara BiH? Ide li im dobro, iz vaše perspektive?
Njima u formiranju vlasti ne ide dobro ni iz čije perspektive, pa ni njihove. Žalosno je da se hvale da će formirati vlast devet mjeseci nakon izbora iako se sve na tim obećanjima i završava. Oborili su apsolutno sve rekorde o neformiranju vlasti, pogotovo na federalnom nivou. Vijeća ministara, Vlade FBiH nema, usvajanja ANP-a za pristupanje NATO-u nema, a nema ni odgovora na 20 pitanja iz Upitnika Evropske unije.
Predsjedništvo BiH se sastane povremeno, a i to sve rijeđe kako su završili imenovanja ambasadora. I kad se sastanu, rijetko imaju jasan zajednički stav o bilo čemu, a to dokazuje i posljednji slučaj u vezi s Pelješkim mostom. Nema novog metra autoputa u Federaciji već pet godina, a i penzije su smanjili novim penzionerima. Ne vidim baš da je ovaj blok koji vodi SDA zaštitio državu i interese građana u bilo kojem od ovih procesa.
Ne primijetim da združeni aktivizam stranaka koje za pregovaračkim stolom zastupa SDA, pomaže da se održi sjednica Doma naroda BiH, kada SNSD i HDZ odluče da se ne održi, jer im je SDA svojim glasovima dala natpolovičnu većinu u ovom domu. Njihova međusobna prepucavanja u javnosti, dok se iza leđa građana lako dogovaraju, polako graniče s nesnošljovišću.
Hoće li se možda zarad formiranja vlasti na državnom nivou platiti cijena koja se zove NATO integracije, u smislu udovoljavanja političarima iz RS-a i pravljenja truhlih kompromisa. Kako vama to izgleda?
Iskreno se nadam da neće doći do trulih kompromisa, ali sam svjestan da postoje sumnje, jer da ne postoje takve teorije, do sada bi se riješilo pitanje NATO intergracija BiH. Državna vlast ne postoji devet mjeseci, imamo tehničku vlast predvođenu Denisom Zvizdićem, koja je baš danas predala novi program rada, što je totalni apsurd. Znači, imate tehničku vlast koja pravi program rada, umjesto da se radi na formiranju novog saziva Vijeća ministara.
Očigledno je da ova pat-pozicija na državnom nivou odgovara koaliciji SDA-SNSD-HDZ, jer nema nikakvu odgovornost prema građanima, dok u isto vrijeme krčme državni novac. SDA je već SNSD-u i HDZ-u izglasala dva zastupnika u Domu naroda BiH, čime su im isporučili apsolutnu vlast u ovom tijelu. Prema tome, taj truli kompromis na štetu države je već napravljen.
Blokiranje NATO puta nije uzrok problema, nego posljedica ovog postupka SDA, koja je omogućila da umjesto šest, SNSD i HDZ imaju osam od 15 delegata u Domu naroda BiH. Tu je priča o tome ko vodi glavnu riječu ove četiri godine završena. Ta SDA je glasala i za budžet RS-a kojim je planirano obilježavanje neustavnog Dana RS-a, a sve za neke sitne budžetske beneficije za svoje ljude. Tako oni funkcionišu. Nakon toga uvijek mažu oči narodu ispraznim pričama i kvazipatriotizmom.
Bh. bloku, koji predvode SDP i Naša stranka, nekada se spočitava da su u ''hladovini" opozicije. Stoje li takve kritike? Odnosno hoće li Bh. blok preuzeti možda neku jaču inicijativu u okupljanju onih snaga s kojima bi se moglo parirati nacionalnim strankama? Da li je, s tim u vezi, formiranje SPD-a, kako se također u javnosti spominje, pokušaj da se Bh. blok i lijeva opcija u cjelini dodatno oslabi?
Svjedoci smo da će uskoro, osim SPD-a, biti formirana još jedna stranka lijeve orijentacije, koju najavljuju oni koji su nedavno izbačeni iz SDP-a u TK zbog koaliranja sa SDA. Naravno da je sve to smišljeno u cilju slabljenja SDP-a, ali oni zaboravljaju da je SDP preživio i kad su ga napuštale i mnogo jače političke veličine. Što se tiče formiranja SPD-a i njegovih ciljeva, mislim da se za odgovor trebate obratiti Šefiku Džaferoviću, jer je ipak on s osnivačima dogovarao čitav proces. Nama je žao što se neki naši članovi odlučuju na takve korake, jer nam je svaki član važan, ali to je njihov lični izbor.
Sigurno je da ćemo se nakon ovoga konsolidovati i krenuti u pripremu za lokalne izbore, zajedno s našim partnernima iz Bh. bloka. Pregovori o tome su već u toku, kao i planovi o širenju ovog bloka s ostalim strankama, organizacijama i pojedincima koji imaju razmišljanja slična našim. Bh. blok ima veliki potencijal, što dokazuje da se iz kuhinja nacionalista i njihovih kvazipatriotskih satelita svakodnevno plasiraju razne "afere", a sve kako bi se oslabio Bh. blok.
Ono što je sigurno jeste da će Bh. blok opstati te da ćemo potvrdu naše politike imati već na sljedećim lokalnim izborima. Ako je išta očito, onda je to da su ovi koji su na vlasti u puno debljoj 'hladovini' od opozicije. Niti šta rade, niti pokušavaju. Ima ih dosta koji obnašaju po dvije-tri funkcije i u izvršnoj i u zakonodavnoj vlasti, što je apsurd. Bh. blok učestvuje u vlasti u Unsko-sanskom kantonu i Kantonu Sarajevo.
Tu se rezultati našeg rada već vide. Naši ljudi u USK su dodatno opterećeni teretom migrantskog vala koji je gotovo u potpunosti sručen na njihova leđa i s tim se zaista herojski nose. Možda nije slučajno da se ova nesposobna vlast na taj način odnosi prema USK. U KS transparentnost prvi put nije samo fraza, nego praksa. Planiraju se i izvode brojni projekti.
Prvi put je osigurano finansiranje vrtića za svako dijete, što je posebno važno u današnjem vremenu, ali i mnogi drugi projekti za dobrobit građana. Što se tiče viših nivoa, tu Bh. blok čini opoziciju, ali ne bježimo od vlasti. Preduvjet za to bi bilo organizovanje vanrednih izbora, što je u stanju trenutne duboke krize vlasti nužno, ali nažalost neizvodivo. Očito je da i takvo stanje haosa i opće neodgovornosti nekome odgovara.