Odlične ponude
235

Ovo su potencijalni tramvaji na sarajevskim ulicama: Koje će vlada nabaviti?

B. R.
Potencijalni tramvaji na sarajevskim ulicama (Foto: Stadler, Durmazlar, CAF, Škoda, Alstom)
Potencijalni tramvaji na sarajevskim ulicama (Foto: Stadler, Durmazlar, CAF, Škoda, Alstom)
Vlada Kantona Sarajevo je u decembru prošle godine izabrala pet potencijalnih ponuđača za kupovinu novih tramvaja. U nastavku donosimo pregled tramvaja od kojih bi se neki mogli koristiti u glavnom gradu Bosne i Hercegovine.

U planu je kupovina 15 tramvaja, a ponude su poslali konzorcij Stadler Polska iz Poljske i Stadler Rail Valencia iz Španije, Durmazlar Makina Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi iz Turske, CAF iz Španije, Škoda Transportation iz Češke i Alstom iz Francuske.

Za kupovinu će biti izdvojeno 30 miliona eura, a novac je osiguran sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

Stadler

Konzorcij Stadler prozvodi četiri modela tramvaja - Tango, Tramlink, Variobahn i Metelitsa.

Tango je opisan kao vozilo koje se može napraviti kao klasični tramvaj ili kao međugradski voz maksimalne brzine od 100 kilometara na sat. Njegova dužina se može prilagođavati potrebama kupaca - od tri do šest vagona. Dostupan je kao jednosmjerno ili dvosmjerno vozilo.

Stadler Tango (Foto: Stadler)
Stadler Tango (Foto: Stadler)

Proizvođač je izdvojio velike prozore i, kako je naveo, prilagodljivu unutrašnjost. Napomenuli su da je 2006. ovaj tramvaj dobio nagradu iF za dizajn. Njegov prvi kupac 2004. godine bila je ciriška transportna kompanija Forchbahn.

Tramlink može imati do sedam vagona te je također dostupan kao jednosmjerno ili dvosmjerno vozilo. I njegova unutrašnjost se može praviti u skladu s potrebama kupca. Raspored vrata je također moguće napraviti u skladu sa zahtjevom kupca.

Stadler Tramlink (Foto: Stadler)
Stadler Tramlink (Foto: Stadler)

Prvi kupac ovog vozila bila je kompanija njemačkog grada Rostock 2011. godine - Rostocker Strassenbahnen.

Variobahn je tramvaj s tri do sedam vagona maksimalne brzine do 80 kilometara na sat. Također je dostupan kao jednosmjerno ili dvosmjerno vozilo. Kao i kod Tramlinka, raspored vrata je moguće napraviti u skladu s potrebama kupca. Prije devet godina je nagrađen za dizajn nagradom Red Dot.

Stadler Variobahn (Foto: Stadler)
Stadler Variobahn (Foto: Stadler)

Ovaj model je kao prototip proizveden 1993. godine, a prvi ga je kupio njemački grad Chemnitz.

Metelitsa je tramvaj napravljen za korištenje na temperaturi od minus 40 stepeni Celzijusa do 40 stepeni Celzijusa.

Stadler Metelitsa (Foto: Stadler)
Stadler Metelitsa (Foto: Stadler)

Može imati od dva do sedam vagona, a dostupan je kao jednosmjerno i dvosmjerno vozilo. Raspored vrata i unutrašnjost je i kod ovog modela moguće prilagođavati potrebama kupca. U augustu 2016. Sankt Peterburg je prvi kupio ovaj tramvaj.

Durmazlar

Durmazlar u ponudi ima dva modela tramvaja. Jedan je Panorama Tram, a drugi je Silkworm Tram.

Panorama Tram je dug 33 metra, širok više od 2,6 metara i visok 3,5 metara. Broj sjedećih mjesta je 50, a preporučljivo je stajanje do 240 osoba. Maksimalna brzina iznosi 70 kilometara na sat.

Durmazlar Panorama (Foto: Durmazlar)
Durmazlar Panorama (Foto: Durmazlar)

Silkworm Tram je dug 29 metara, širok više od 2,4 metra i visok 3,5 metara. Broj sjedećih mjesta je 50, a preporučljivo je stajanje do 224 osobe.

Dumarzlar Silkworm (Foto: Durmazlar)
Dumarzlar Silkworm (Foto: Durmazlar)

Maksimalna brzina iznosi 70 kilometara na sat.

CAF

CAF-ovi tramvaji se koriste u nekoliko svjetskih gradova - Newcastleu, Canberri, Talinu, Kaoshiungu, Saint Etienneu, Budimpešti, Luksemburgu i Cagliariju.

Riječ je modelu Urbos prilagođenom svakom od navedenih gradova. Pa su tako oni kojima se prevoze stanovnici Budimpešte dugi od 33 do skoro 56 metara. Maksimalni kapacitet putnika im je 326 odnosno 562. Maksimalna brzina iznosi 50 kilometara na sat.

Tramvaj CAF-a u Budimpešti (Foto: CAF)
Tramvaj CAF-a u Budimpešti (Foto: CAF)

Model za glavni grad Mađarske je moguće koristiti tamo gdje nema kontaktne mreže. To se postiglo da bi se mogao koristiti i u, kako je istakao proizvođač, historijskim dijelovima grada. Naglašeno je i to da je vozilo opremljeno vrhunskim sistemom za informisanje i i zabavu putnika.

Škoda Transportation

Škoda proizvodi šest modela tramvaja - Forcity Classic, Forcity Smart, Forcity Plus, Forcity Alfa i Elektra.

Forcity Classic je prilagodljiv tramvaj. Moguće ga je proizvoditi u različitim dužinama i širinama. Također, moguće je mijenjati broj sjedišta i pogonske mehanizme. Njegova maksimalna brzina iznosi 70 kilometara na sat.

Škoda Forcity Classic (Foto: Škoda Transportation)
Škoda Forcity Classic (Foto: Škoda Transportation)

Forcity Smart je opisan kao tramvaj odličnih voznih karakteristika. Istaknuta je dobra zvučna i toplotna izolacija vozila, kao i veliki broj mjesta za sjedenje. Maksimalna brzina je 80 kilometara na sat.

Škoda Forcity Smart (Foto: Škoda Transportation)
Škoda Forcity Smart (Foto: Škoda Transportation)

Forcity Plus je tramvaj za kojeg je navedeno da je "100 posto niskopodni". Dizajniran je tako da osigura "brz izlazak i ulazak putnika". Prilagođen je za osobe s poteškoćama u kretanju i za osobe koje su s dječjim kolicima. Maksimalna brzina je 80 kilometara na sat.

Škoda Forcity Plus (Foto: Škoda Transportation)
Škoda Forcity Plus (Foto: Škoda Transportation)

Forcity Alfa je predstavljen kao tramvaj s "najvećim udjelom vrata po dužini vozila". Kao njegova prednost je naglašen pristup sjedištima. Maksimalna brzina iznosi od 60 do 80 kilometara na sat.

Škoda Forcity Alfa (Foto: Škoda Transportation)
Škoda Forcity Alfa (Foto: Škoda Transportation)

Elektra je vozilo za koje se tvrdi da je energetski vrlo učinkovito. Koristi se u Pragu i Brnu, ali i u Vroclavu i Cagliariju. Prisutni su i na ulicama američkih gradova Portland i Tacoma.

Škoda Elektra (Foto: Škoda Transportation)
Škoda Elektra (Foto: Škoda Transportation)

Svi navedeni Škodini modeli su dostupni kao jednosmjerna i dvosmjerna vozila.

Alstom

Alstomovim tramvajima Citadis se prevoze stanovnici nekoliko gradova svijeta. Proizvođač je istakao da su njihova vozila prilagodljiva, ekonomična i izgledom dopadljiva.

Ovi tramvaji mogu biti dugi od 24 do 48 metara, a široki od 2,4 do 2,6 metara. Prilagodljiva je i njihova unutrašnjost. Alstom je ukazao da ova vozila imaju velike prozore, ergonomska sjedišta te da su izrađena od kvalitetnih materijala. Osim toga, tvrde da je osiguran lak izlazak i ulazak iz tramvaja.

Alstom (Foto: Alstom)
Alstom (Foto: Alstom)

Pohvalili se i time da je 98 posto dijelova modela Citadis moguće reciklirati, kao i da je buka svedena na minimum. I ove tramvaje je moguće koristiti tamo gdje ne postoji kontaktna mreža.

Kada će novi tramvaji biti na sarajevskim ulicama?

Bivši ministar saobraćaja Kantona Sarajevo Adi Kalem je istakao da je rok za isporuku prvog vozila 16 mjeseci, a da bi svih 15 vozila trebala biti isporučena u roku od dvije godine.

Kalem je u izjavi za naš portal u julu prošle godine naveo da bi novi tramvaji trebali biti dugi do 33 metra. Ove godine se očekuje i rekonstrukcija tramvajske pruge od Ilidže do Marijin Dvora koja bi trebala trajati dvije godine.