Tirkizni Volkswagen ID.3 iz ekološki podobne flote ProCredit Bank postao je naš redovan saputnik, a nakon juga i zapada ovaj put smo se odvezli na sjeveroistok naše zemlje i testirali kako se vozi i puni pri nižim temperaturama.
Usput, ovaj put smo odabrali smjer Tuzle za naš test, kako zbog testiranja dometa na raznovrsnom visinskom profilu puta, tako i da provjerimo dostupnost punjača u ovom dijelu BiH.
Pomoću ProCredit Bank Charge map aplikacije prije puta uvjerili smo se da je ovaj dio naše zemlje vrlo dobro "pokriven" punjačima, za razliku od prošlog puta kada smo se uputili prema Krajini i činjenice da je dobar "komad" tog puta i dalje prazan na mapi punjača.
Zimski uslovi i vožnja u električnom automobilu
Iako prava zima još nije došla, ipak prosječna temperatura je prilično niska, ceste su hladne i klizave. Uz to na našem ID.3 sada su umjesto guma s niskim koeficijentom otpora kotrljanja prave zimske gume koje garantuju sigurnu vožnju i prianjanje, ali ujedno stvaraju više otpora, a samim tim troše i više energije.
Također, već ranije smo se uvjerili da u ovoj verziji Volkswagen ID.3 bez toplotne pumpe i s vrlo skromnom baterijom od svega 45 kWh, što je i sam Volkswagen prepoznao kao nedovoljnim, nije baš ljubitelj niskih temperatura.
Upravo zbog hladnih jutara, zimske vožnje ali i ukupnog dometa Volkswagen sada ID.3 nudi samo s baterijama kapaciteta 58 i 77 kWh. U slučaju našeg ID.3 koji ima skromniju bateriju treba biti vrlo racionalan s korištenjem grijanja putničkog prostora, pa je to još jedna od stvari na koju vozač treba obratiti pažnju pri polasku na put van grada i s limitiranim brojem punjača.
Do Tuzle, Modraca i nazad, vožnja kroz zagađeni zrak
Ipak, profil puta do Tuzle, kao i ukupna prosječna brzina u suštini odgovaraju električnom automobilu, pa osim penjanja uz prevoj Karaula zabilježili smo potrošnju energije od oko 15 kWh, što je i dalje vrlo prihvatljivo i ekonomično. Naravno, s mjenjačem u B načinu rada sa povećanom rekuperacijom kinetičke energije i u ECO načinu rada pogonskog sklopa.
Nakon 120 kilometara i 2 sata vožnje jednim od saobraćajem najopterećenijih pravaca u našoj zemlji stigli smo u Tuzlu s prosjekom potrošnje od tačno 14,0 kWh, s tim da treba naglasiti da smo i grijanje kabine manje koristili kako je dan odmicao, što je pozitivno utjecalo i na potrošnju električne energije.
Za razliku od jesenjih boja i šarenila na prethodnom dijelu testa, ovaj put zima i zagađenje zraka nisu bili naš saradnik, pa iako smo posjetili neke od najljepših lokacija u Tuzli i oko nje sivilo smoga je dominiralo u svakom kadru. Tako smo se prije svega zaputili na malo ali zanimljivo Bašigovačko jezero u blizini Živinica koje je popularno izletište Tuzlaka, nastalo 1984. godine kada je obustavljen iskop rude na toj lokaciji. Ipak uz obližnju nekropolu stećaka, uređenu obalu ali i "pitom" krajolik čak i u siva jesenja jutra ima neobičnu privlačnost.
Probijajući se kroz gust smog do centra Tuzle bili smo još više uvjereni da su automobili poput ID.3 neminovno i nužno rješenje, pa iako su samo dio problema. Iako smo kao država još uvijek daleko od masivne elektromobilnosti upravo su ovakvi automobilski pioniri najvažniji, kako u popularizaciji nove tehnologije tako i u samom početku smanjenja zagađenja. U suprotnom, vro brzo bi nam svaki dan u godini mogao izgledati kao ovaj.
Za kraj obilaska Tuzle i okoline posjetili smo i jezero Modrac koje je izraslo u pravu turističku atrakciju, a koje nas svaki put iznova iznenadi svojim prostranstvom. Ovo jezero je jedna od najvećih akumulacija u bivšoj Jugoslaviji, u njega se ulijevaju rijeke Spreča i Turija. Prostire se na oko 17 kvadratnih kilometara, maksimalna dubina je oko 20 m, najveća širina oko 1600 m, a dužina 11 km. Vremenom je obala Modraca postjala sve više uređena, te iznova otkriva svoje turističke potencijale.
Mreža punjača, dostupnost i njihovo održavanje
Vrijeme je za pauzu, kako nama tako i našem ID.3, pa smo uz ProCredit Charging Stations aplikaciju locirali punjač u tržnom centru, te izračunali da nam uz njegovu snagu od 11 kW treba pauza od neka dva sata da bismo bateriju dovoljno napunili za povratak.
Inače, ono što smo nakon ovog intenzivnog testa s ProCredit Bank BiH naučili u vezi s punjačima za električne automobile u BiH je činjenica da su prilično dobro rasprostranjeni po cijeloj zemlji, osim pravca prema Krajini o čemu smo detaljno pisali. Ipak to je samo dio ukupne slike, jer uz rasprostranjenost punjača za sigurno i pouzdano planiranje puta potrebno je biti siguran da su punjači operativni i da mogu puniti deklarisanom snagom. Nakon ovog testa utvrdili smo da su upravo punjači ProCredit Bank BiH uz punjače koje je instalirala Elektroprivreda BiH i kompanija Porsche BiH, najpouzdaniji ali i najrasprostranjeniji.
Ono što je sljedeći problem u mreži punionica u BiH je njihova snaga. Naime, punjača od 11 kW zaista ne manjka, ali činjenica je da su to "spori" punjači na kojima morate provesti 2 i više sati da biste dobili dovoljno energije za nastavak puta. Ono što je u BiH nužno kao sljedeći i što brži korak je instalacija brzih punjača snage 50 kW i više kojih trenutno ima samo 3 komada u cijeloj zemlji.
Također, kako vrijeme odmiče i električni automobili polako postaju svakodnevica čak i u našoj zemlji, problem koji postaje sve češći je ispravnost ali i pristupačnost punjača. Naime, isprobavajući sve vrste dostupnih punjača često nam se znalo desiti da neki punjač uopšte nije u funkciji ili ne puni deklarisanom snagom. Jednako čest problem je bio i pristup punjaču, najčešće zbog nepropisno parkiranih automobila koji imaju motor s unutrašnjim sagorijevanjem, ali su parkirani na mjestu za punjenje električnih automobila. To su neke od najčešćih "dječijih bolesti" elektromobilnosti koje su zemlje zapadno od nas već u velikoj mjeri prošle, ali i poazale da su relativno lako izliječive.
Elektrifikacija i dostupne alternative
Tržište električnih automobila iz dana u dan je sve šire i bogatije, a izvjesno je da će sve marke i proizvođači prije ili kasnije zamijeniti motore SUS i fosilna goriva električnim motorima i baterijama, kako zbog zakonskih regulativa tako i zbog vlastitih strategija. Iako je Bosna i Hercegovina u zaostatku u pogledu elektromobilnosti za ostatkom Evrope, činjenica je da su u posljednje dvije godine napravljeni pozitivni i veliki pomaci. Tu se svakako najviše ističe ovogodišnja odluka o ukidanju carine na električne automobile kao i o finansijskim poticajima za kupovinu električnih automobila.
Ipak, komplikovana struktura vlasti i uređenosti za sada nije omogućila tu odluku na nivou cijele zemlje, pa to ostaje među narednim ciljevima, kao i produženje do sada donesenih odluka.
U međuvremenu, život i životne potrebe ne mogu stati, a kupci i vozači koji imaju potrebe za većih kilometraža i intenzivnije upotrebe trebaju ekološko i finansijski ugodno rješenje.
ProCredit Bank BiH je prepoznala i taj segment elektromobilnosti, pa uz električni Volkswagen ID.3 u njihovom voznom parku se nalaze hibridni modeli Toyote, ali i priključni hibrid Toyota Prius koji je u suštini idealan za duže puteve. Zahvaljujući kombinaciji benzinskog i dva električna motora Prisu PHEV nudi ekonomičnost i ugodnost električnog automobila bez anksioznosti izazvane ograničenim dometom električnog automobila.
Na tržištima poput našeg upravo ovakvi priključni hibridi se nameću kao idealno rješenje i opcija za ovaj period tranzicije prema potpuno mogućoj i održivoj elektromobilnosti.
Zaključak testa i mjerenja
Druženje s električnim Volkswagenom ID.3 završili smo nakon skoro 1.300 pređenih kilometara po cijeloj BiH, te smo zaista dosta toga naučili kako o vožnji električnog automobila tako i o korištenju, punjačima i planiranju puta kada vam je struja pogonsko gorivo.
Koristeći ProCredit Charging stations aplikaciju naš Volkswagen ID.3 smo punili besplatno, dok bismo po komercijalnim cijenama za domaćinstva po manjoj tarifi platili tek nešto više od 20 konvertibilnih maraka za ovu kilometražu. Iako sama ušteda novca nije jedini niti primarni motiv pri kupovini električnih automobila, činjenica je da donosi značajne uštede, pogotovo u vrijeme kada su cijene goriva dostizale rekordne vrijednosti.
Statistika ProCredit Bank i Klix Auto testa:
- Pređenih kilometara - 1.290 kilometara
- Prosječna potrošnja energije - 14,6 kWh/100 km
- Potrošena električna energija - 188,34 kWh
- Utrošak novca za električnu energiju - 21,43 KM - manja tarifa ili
- Utrošak novca za električnu energiju - 37,27 KM - veća tarifa
Ipak, kako ProCredit ističe u svom poslovanju i odnosu prema svakom projektu, naglasak je ipak na očuvanju životne okoline, ili u slučaju naše zemlje oporavku i poboljšanju uslova života koje primarno diktira kvalitet zraka. Uz podršku prelasku na obnovljive izvore energije kao što su solarni paneli i vrlo povoljne uslove finansiranja kupovine električnih automobila ProCredit Bank BiH zaista živi i dokazuje svoju ekološku osviještenost i posvećenost, te je pravi primjer koji bi trebale slijediti i ostale kompanije, pogotovo one koje imaju velike vozne parkove.
Iako smo u ovom testu pokazali sve prednosti i mane vožnje i posjedovanja električnog automobila, činjenica je da najveća zagađenost i najviše emisija štetnih gasova dolazi pri gradskoj vožnji gdje je i najveća koncentracija vozila. Upravo u tim uslovima vožnje električni automobili poput ID.3 su superiorni u odnosu na benzinske ili dizelske automobile. Nude izuzetan komfor uz nultu emisiju, dok ujedno broj i vrsta punjača u suštini već nije problem u urbanim sredinama ni u našoj zemlji. Naravno, kupovna moć i socijalne prilike nalažu da će ta tranzicija kod nas potrajati, ali negdje se svakako mora početi.
Osnovni podaci o testnom automobilu - Volkswagen ID.3 Pure Performance
-
Cijena osnovnog modela: 84.707 KM - Volkswagen ID.3 Pro (150 kW / 58 kWh, bez olakšica i poticaja)
-
Motor: AC sinhroni električni motor sa stalnim magnetom, smješten nazad poprečno, Maksimalna snaga 110 kW - 150 KS. Maksimalan obrtni moment 310 Nm.
-
Prijenos snage: Pogon na zadnje točkove. Automatski mjenjač sa jednim stepeom prijenosa. Felge prečnika 18 inča, gume dimenzija 215/55 R18.
-
Šasija: Prednji ovjes - McPherson, nezavisni, amortizeri, poprečni stabilizatori. Zadnji ovjes – nezavisni multilink, amortizeri, poprečni stabilizatori. Električni servo-upravljač.
-
Performanse i potrošnja : Ubrzanje od 0 do 100 km/h - 8,9 sec. Maksimalna brzina - 160 km/h. Fabrički deklarisana potrošnja električne energije kombinovano prema WLTP standardu: 14.9-15.1 kWh/100 km. Potrošnja na testu: 14,6 kWh/100 km. Kapacitet baterije: 45 kWh.
-
Dimenzije: Dužina - 4.261 mm. Širina - 1.809 mm. Visina - 1.568 mm. Međuosovinski razmak - 2.770 mm. Zapremina prtljažnika - 385 litara. Težina praznog automobila - 1.706 kg.