Jedna kriza se pretvorila u drugu, vijesti su sustizale jedna drugu u takvom tempu da ih je bilo teško pratiti. Pri tom su se tokom 2022. desile stvari koje mogu imati ogroman utjecaj na to kako ćemo se ubuduće oblačiti, puniti telefone, putovati i trgovati.
Evropska unija se odlučuje za USB-C punjač
Evropski parlament je u oktobru usvojio zakon kojim se zahtijeva da svi pametni telefoni, tableti, e-čitači, slušalice i kamere moraju biti podudarni sa USB-C portom, počevši od 2024. Za laptope zakon stupa na snagu 2026. To znači: Jedan punjač za sve uređaje. Dani fioke prenatrpane raznim punjačima mogli bi zauvijek da prođu.
Nakon što napori EU da ubijede industriju da smisli sopstvene mjere nisu urodili plodom, Brisel je uzeo stvari u svoje ruke. Evropska komisija kaže da će jedan punjač uštedjeti kupcima 250 miliona eura, pošto će se jedan punjač upotrebljavati za više uređaja. Kupci će moći da biraju da li će kupiti novi uređaj s punjačem ili bez njega, a tako će se smanjiti elektronski otpad.
Apple ima najviše posla da postigne ovaj standard i najglasnije se žalio. Neki kažu da će bežično punjenje ionako postati standard. Da li će 450 miliona potrošača u EU biti dovoljno da ubijede proizvođače da generalno uvedu USB-C ili će kompanije imati različite sisteme punjenja za EU i za ostale zemlje?
Birkenstock kao luksuz
Nezgrapne sandale od plute i kože koje proizvodi Birkenstock jesu udobne, ali da li su moderne? Pa, francuski konglomerat LVMH misli da jesu, jer je kupio kontrolni udio u kompaniji 2021. LVMH bi trebalo da zna šta je luksuz. Oni posjeduju Louis Vuitton, Bvlgari i Dior. Do sada nije bilo velikih promjena, a na mnogim mjestima još uvijek možete kupiti tu obuću u prodavnicama zdrave hrane. Kompanija nije započela neku od svojih uobičajenih atraktivnih marketinških kampanja kako bi sandale postale obavezna stvar.
Ako i dalje volite stare iznošene smeđe kožne sandale s čarapama ili bez njih, onda nema razloga za strah. One su još uvijek dostupne. A onaj par sandala koji je nosio osnivač Applea Steve Jobs nedavno je prodat na aukciji za više od 218.000 dolara. Očekuje se poskupljenja za nove modele, ali ono neće biti znatno.
Presuda menadžerima Theranosa
Elizabeth Holmes je bila superzvijezda Silicijske doline. Naslovnice časopisa, intervjui, pozivnica u Bijelu kuću, a sve zato što je njena kompanija Theranos smislila tehnologiju za mali uređaj koji je mogao da izvrši više od hiljadu različitih dijagnostičkih testova koristeći samo jednu kap krvi.
Izgledalo je kao revolucionarno dostignuće. Investitori su uložili 945 miliona dolara. U jednom trenutku kompanija je imala knjigovodstvenu vrijednost od devet milijardi dolara. No, takav uređaj nije postojao. Kompanija je bila razotkrivena i propala je 2018. odnijevši sav uloženi novac sa sobom.
Holmes je početkom ove godine proglašena krivom po četiri tačke optužnice za prevaru i osuđena je na 11 godina zatvora. U odvojenom suđenju, nekadašnji izvršni direktor kompanije Ramesh Balwani proglašen je krivim po 12 tačaka optužnice za prevaru.
To je bio rijedak slučaj da je tehnološki izvršni direktor proglašen krivim za prevaru i poslao je jasnu poruku kompanijama širom svijeta: Budite oprezni šta obećavate investitorima. Ne obećavajte mjesec osim ako nemate nešto što mnogo liči na mjesec.
U oktobru je za prevaru osuđen i Trevor Milton, osnivač proizvođača električnih kamiona Nikola. Osnivač FTKS-a Sam Bankman-Fried pod istragom nakon kolapsa njegove berze kriptovaluta. Ovaj povećani fokus na "krupne ribe" može ih učiniti poštenijima, novac investitora sigurnijim, a potrošače bolje zaštićenim.
Uskrsnuće Airbusa A380
Prevelik je, teško ga je napuniti putnicima, troši previše skupog goriva. Airbus A380, najveći putnički avion u upotrebi može da preveze 525 putnika. Preplavio je aerodrome i aviokompanije. Kompanija Emirates kupila je skoro polovinu od 251 aviona. Druge velike aviokompanije su kupile po nekoliko. Prodaja je bila spora. Neke aviokompanije su se odrekle tih aviona u ranoj fazi.
Zatim su došla pandemijska ograničenja putovanja. Druge aviokompanije su povukle narudžbe ili su skinule ove avione sa svojih linija. Suočen s takvim katastrofalnim razvojem, Airbus je krajem prošle godine odlučio da zaustavi proizvodnju A380.
Nekoliko mjeseci prije toga, izvršni direktor Lufthansae Carsten Spohr zakleo se da su njegovi avioni A380 prizemljeni i da više nikada neće letjeti. Međutim, stvari se mogu brzo promijeniti. Broj putnika se povećava, a Boeing zaostaje u isporuci svojih aviona 777.
Da bi se pratila potražnja za putovanjima, usksrnuo je A380. Sedam kompanija trenutno leti svojim modelom A380. Lufthansa upravo izvlači četiri-pet aviona tog tipa iz dubokog skladišta. Prije samo nekoliko mjeseci na to se niko ne bi kladio. Nikad ne reci nikad.
Veliki napredak u slobodnoj trgovini
Nakon godina rasprave, Sveobuhvatni ekonomski i trgovinski sporazum stabilno napreduje ka ratifikaciji. Poznat jednostavno kao CETA, sporazumom o slobodnoj trgovini između Kanade i EU ukidaju se skoro svi trgovinski nameti. Zagovornici ističu uštedu poreza, jača prava intelektualne svojine, priznavanje profesionalnih vještina i lakoću premještanja radne snage između Kanade i EU.
Kanađani su ga potpisali 2016., Evropski parlament 2017. Od tada se primjenjuju mnogi dijelovi sporazuma. No, da bi on u potpunosti stupio na snagu, svaka članica EU mora da usvoji svaku pojedinačnu mjeru.
Njemačka, sa svojim strahom od nekvalitetne hlorisane hrane, pružala je snažan otpor. U decembru su stavili svoj potpis na to, što je bio korak naprijed ka realizaciji. Možda će to ubijediti još neke zemlje da učine isto i puste da roba i usluge teku slobodnije i donesu prosperitet regionu, piše Deutsche Welle (DW).