Auto testovi
27

Testirali smo Ford Ranger Raptor: Mustang za bespuća!

E. T.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Prodajni rezultati prethodnog izdanja najsnažnijeg Rangera pokazali su da su u Fordu napravili odličan posao. Onda i nije iznenađenje što su, uz asistiranje odjela Ford Performance, po sličnom receptu i uz aktuelnu generaciju svestranog kamioneta ponudili verziju Raptor. Sada je još "ratoborniji", glasniji i sposobniji.

Ima nas nekoliko. Kad se uspijemo organizovati i sjedimo negdje najčešće pričamo o...automobilima. Bude različitih mišljenja i neslaganja, ali već odavno smo usaglašeni da nas istinski zanimaju i pokreću samo dvije kategorije automobila. Prvi su oni u kojima je zadnjica izrazito blizu asfalta, koji se mogu voziti i na javnim cestama, ali se najbolje snalaze na kružnim stazama. Drugi su beskompromisni terenski automobili s adekvatnim pogonom, naglašenim rastojanjem između podnice i tla i gumama za suočavanje s različitim podlogama daleko od asfalta. Idealno rješenje? Imati jedan sportski i jedan terenski automobil. Eh...

Među prave terence spada i nekolicina podignutih 4WD pickup modela među kojima su već dugo i Fordovi modeli Ranger koje od prethodne generacije predvodi "hi-performance" verzija Raptor, praktični i gromoglasni "Mustang za bespuća" koji usput donosi najnoviji razlog da ne odustanemo od zaključka kako su mnogobrojni teški i "napucani" SUV-ovi na gumama čija gazna površina i visina profila podvlače da će se snalaziti samo na asfaltu prilično besmislena priča. Daleko od besmislenog je drugo izdanje najsnažnijeg Rangera koje i ovaj put "potpisuje" odjel Ford Performance.

Teško je pomiriti se s odlukama u "plavom ovalu" nakon kojih su sa evropske scene nestale izvrsne sportske verzije modela Fiesta (ST) i Focus (RS), a slična sudbina uskoro čeka i odlični Focus ST. Istovremeno, u Fordu su odlučili da pored nove generacije Mustanga (bez elektromotora) publici koja ispred svega stavlja zvuk i performanse (opet) ponude i izvanredan pickup model koji uz poslovičnu svestranost i praktičnost može biti izuzetno zabavan i na podlogama koje su daleko od optimalnog.

S masivnom Double Cab karoserijom na ultračvrstoj kutijastoj šasiji Raptor izvana ne pokazuje da nije predviđen da vuče kočenu prikolicu čija masa iznosi do 3.500 kilograma, niti ima ukupnu nosivost standardnih Rangera, ali će izmamiti osmijeh na lice osobama kojima se sviđa odlazak u nepoznato po principu "bilo kada, bilo gdje" u automobilu koji je inspirisan zahtjevnim i iscrpljujućim rally-raid trkama. Pomislili smo na Dakar, ali u konkretnom slučaju, razvijajući Raptor entuzijastima odjela Ford Performance u mislima je bila čuvena meksička rally-raid trka Baja 1000. Potvrda tome je i jedan od sedam radnih programa s kojim se aktivira svo raspoloživo "oružje" Raptora, a koji se krije iza naziva spomenute trke na čijem je prošlogodišnjem izdanju, u kategoriji automobila, na najvišem podijumu završio Fordov pickup F150 Raptor R.

Bezbrižnost prije odlaska u nepoznato potvrđuju i specifične 17-inčne gume čija gazna površina i visina profila sugerišu da će Raptor bez oklijevanja izaći na kraj i s najtežim podlogama, a iza "overland obuće" naziru se elementi "hardcore" ovjesa po rally-raid receptu u kojem glavna uloga pripada posebnim oprugama i adaptivnim amortizerima iz ponude renomirane američke kompanije Fox.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Dodamo li na sve veliko rastojanje između podnice i tla, masivnu zaštitnu ploču ispod motora/mjenjača, sofisticirani adaptivni pogon preko obje osovine za čiji je rad zaduženo sedam radnih programa (koji pokrivaju sve podloge i godišnja doba), redukciju prijenosnih odnosa, zaključavanje prednjeg/zadnjeg diferencijala i mogućnost prolaska kroz vodu dubine do 85 centimetara, onda je jasno zašto bi bilo optimalno u garaži imati (i) jedan ovakav automobil čija nas je efikasnost u bosanskohercegovačkim bespućima podsjetila na guštera na zidu.

Grubijan izvana prikriva da je iznutra sušta suprotnost. Crveni detalji, marker na kožom obloženom/grijanom upravljaču, crveni konac za prošivanje i prilično profilisana kožom obložena/grijana elektropodesiva prednja sjedišta u tamnoj i prostranoj kabini, u koju se zapravo penje, dodatni su podsjetnik da iza Raptora stoji odjel Ford Performance. Količina serijske opreme, zaključno s vrhunskim Bang&Olufsen audio-sistemom i multimedijom/navigacijom kojom se upravlja preko vertikalno orijentisanog 12-inčnog displeja, potvrđuje da u Fordu nisu htjeli ponuditi sirove performanse u asketskom okruženju u kojem bi udobnost bila stavljena u drugi plan. Uz širinu i pozamašno međuosovinsko rastojanje, na prostranost i udobnost mogu računati i putnici iza zatamnjenih stakala na zadnjim sjedištima.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Navedeno potvrđuje da je Ranger Raptor izuzetno uglađen pickup s kojim se u prijatnom okruženju može putovati i na asfaltnim cestama, a među prijatnim iznenađenjima je i tišina u kabini i pri brzinama na autocesti. Manje prijatno je što zapremina rezervoara za gorivo u pojedinim situacijama ne može osigurati mnogo kilometara prije odlaska na benzinsku pumpu. Brzo pada u zaborav, jer je nestvarno kako se više od pet metara dug i skoro 2.500 kilograma težak pickup vozi kroz zavoje na spomenutom asfaltu i lako vraća "u šine" iz (isprovociranog) nadupravljanja, kad sav potencijal motora ide samo na zadnju osovinu. Na nekom od druženja neko je poodavno rekao: "Mogu biti ovakvi i onakvi, ali svi Fordovi su u ljubavi sa zavojima!"

Skromniji se mogu odlučiti za Raptor koji pokreće dvolitarski četverocilindarski turbodizelski motor (210 KS), ali vrh ponude pripada verziji koju pokreće benzinski trolitarski V6 motor koji uz podršku dva turbopunjača razvija 292 KS i skoro 500 Nm najvećeg obrtnog momenta za čiju je distribuciju na zadnju ili obje osovine zadužen 10-stepeni automatski mjenjač. Tu je i "anti-lag" sistem koji onemogućava kašnjenje reakcije turbopunjača, a hibridni sistemi ovdje ne postoje. Pristalicama zelene agende i automobila bez motora s unutrašnjim sagorijevanjem vjerovatno će dodatno ići na živce što je novi Raptor u turbobenzinskom izdanju sada znatno snažniji od prethodnika čiji je dvolitarski četverocilindarski turbobenzinac razvijao nešto više od 200 "konja".

Ne kažemo da prethodnik nije bio dovoljno snažan, ali je teško ignorisati činjenicu da se trolitarski V6 ipak bolje snalazi u poteškom okruženju. Asocijacija na rally-raid avanture kao što su Dakar ili Baja 1000 je upečatljiv zvuk uzdužno postavljenog EcoBoost motora i adaptivnog ispušnog sistema s dvostrukim hromiranim završecima.

U najotvorenijem radnom programu Raptor zvuči onako kako zvuče pravi sportski automobili, a grmljavinu s pokrićem podvlači činjenica da iz mjesta do "stotke" (bez suvozača i tereta) stiže za manje od sedam sekundi. U tom svjetlu, nismo se zamarali potrošnjom goriva i ukupnom nosivošću koja i dalje nije zanemarljiva, a posmatrajući dugu karoseriju i površinu tovarnog prostora ispod opcionog sklopivog pokrova pomislili smo na mnogobrojne kompanije koje se bave nadgradnjom s kojom bi se Raptor pretvorio u izvrstan kamper za moderne nomade i tako postao nezamjenjiv partner na uzbudljivim putovanjima.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uz činjenicu da se bogato opremljena najsnažnija verzija Rangera, realno, može posmatrati kao izuzetno zabavan i efikasan automobil za skoro sve prilike i neprilike, Raptor svrstavamo među sve manji broj današnjih automobila koji, kad sve saberemo i oduzmemo, opravdavaju svoju cijenu. Nismo jedini, jer se u kategoriji raznih pickup modela (koje i dalje smatramo jednim od najboljih američkih izuma svih vremena) Raptor prodaje odlično širom svijeta. Nimalo slučajno.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Ford Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6
  • Cijena osnovnog modela: 150.000 KM
  • Cijena testnog modela s opcijama: 165.000 KM

  • Motor: V konfiguracija, šest cilindara, 4-taktni, benzinski, smješten naprijed uzdužno. Radna zapremina 2.956 ccm, direktno ubrizgavanje, twin-turbo, međuhladnjak, 4 ventila po cilindru. Najveća snaga 292 KS pri 5.500 obr/min. Najveći obrtni moment 491 Nm pri 2.300 obr/min.

  • Prijenos snage: Adaptivni pogon preko obje osovine. Mogućnost redukcije prijenosnih odnosa. Mogućnost zaključavanja prednjeg i zadnjeg diferencijala. 10-stepeni automatski mjenjač, 17-inčne aluminijske ojačane felge s gumama dimenzija 285/70 R17 (BF Goodrich Baja Champion All Terrain T/A KO2).

  • Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 7,9 s. Najveća brzina - 180 km/h. Potrošnja goriva na testu: od 11,1 do 18,3 l/100 km. Tvornički deklarisana prosječna potrošnja goriva (WLTP): 13,8 l/100 km. Prosječna emisija CO² (WLTP): 315 g/km. Euro 6.

  • Dimenzije: Dužina – 5.360 mm, širina – 2.028 mm, visina – 1.922 mm. Međuosovinski razmak – 3.270 mm. Masa praznog automobila – 2.454 kg. Najveća dozvoljena masa – 3.130 kg. Rastojanje između podnice i tla – 265 mm. Mogućnost prolaska kroz vodu do dubine 850 mm. Mogućnost vuče prikolice s kočnicom mase do 2,5 tona. Zapremina rezervoara za gorivo – 80 litara.

  • Serijska i opciona oprema: Ford Ranger Raptor Double Cab 3.0 V6

  • Garancija: 5 godina ili 150.000 pređenih kilometara.