Evo ... pitanje:
Sta uraditi sa historijski vrijednom kucom, koju je zub vremena nagrizao u tolikoj mjeri da joj prijeti urusavanje?
Mogucnosti su:
a) srusiti kucu u potpunosti i izgraditi novu,
b) nastojati sacuvati kucu po svaku cijenu, u stanju u kome jeste, iako je njeno obrusavanje neminovno, i pitanje je vremena,
c) sacuvati vanjski izgled, arhitektonski i historijski elemenat, a prepraviti unutrasnjost kuce, pojacati zidove i kostrukciju.
Opcija pod c) je, cini se, najbliza razumu i optimalno rjesenje.
Zasto ovakvo pitanje?
Imajuci u vidu desavanja naseg vremena, teroristicke napade pojedinaca ili krajnje radikalnog krila Islama, sve dublji jaz izmedju modernog svijeta i krscanskog zapada, na jednoj strani i Islama, na drugoj, ISIS,...
ne namece li se pitanje o potrebi, nekoj vrsti rekonstrukcije, reformacije Islama, njegovog moderniziranja i prilagodjavanja vremenu u kojem zivimo?
Umjesto insistiranja na krutim, a izvornim principima i temeljima vjere postavljenima u sedmom vijeku, na striktnom kopiranju zivota i dijela izaslanika Muhameda 13-14 stoljeca unazad.
Ako pretpostavimo da je religija ta "kuca" na pocetku ovog komentara - eto razloga zasto je mogucnost pod c) prihvatljivija od ostalih.
A ako je religija u pitanju Islam, posebno radikalniji dio Islama,
evo pet krucijalnih koncepata u Islamu, pet teza, koje se potvrdjuju kao manje kompatibilne sa modernim svijetom 21. vijeka.
To su:
- status Kur'ana i poslanika Muhameda, tj. neophodnost da i jedno i drugo postanu otvoreniji intetpretaciji i kritickom osvrtu
- investiranje, davanje prioriteta zivotu kojeg zivimo, "ovom" zivotu, umjesto zivota nakon smrti, na "onom" svijetu
-Sharijatski zakon, okoncanje superiornosti Sharijata, kao zakona, u jednom dijelu islamskog svijeta u odnosu na civilni, sekularni zakon
- okoncanje konzervativne prakse u dobrom dijelu islamskog svijeta o tzv. obavezi (regularnog) Muslimana, najcesce muskarca, da komanduje, namece sta je dobro za raditi, a zabranjuje i kaznjava "sta je lose"
- imperativ ukidanja "svetog rata" ili dzihada, i neophodnost osude i kazne svakom pozivu na dzihad.
Pet stvari koje, mozda, zasluzuju paznju, za razmatranje mogucnosti njihove reformacije u jednom (dobrom) dijelu islamskog svijeta.
Pet stvari u Islamu cija reforma je pozeljna u svrhu modernizacije Islama kao religije.