Unikat u eri "copy-paste" mode: Upoznajte bh. brend koji odjeću pravi od svile narandžine kore
Svijet mode, gdje se glamuroznost često mjeri "etiketom", polako preuzimaju brendovi koji njeguju prave vrijednosti. Jedan od njih, a koji smo pronašli na online platofrmi OREA, je Sleepweek iz Bijeljine - revolucionar ekološke mode, poseban po tome što za izradu svoje odjeće koristi, ni manje ni više, nego svilu dobijenu iz kore narandže.
U posljednjih nekoliko godina, moda je doživjela značajnu transformaciju, gdje su glavni fokus mnogih brendova postali ekološka osvještenost i održivost.
Sve više potrošača prepoznaje važnost prirodno dobivenih materijala i ekološki-odgovornih procesa proizvodnje, a samo oni koji su predani ovom trendu znaju da je to ključ i za izgradnju trajne i perspektivne budućnosti. Takvi primjer okupljaju se na platformi OREA, oazi brendova iz BiH i regije s naglaskom na održivost, gdje smo pronašli i jedan sa krajnje zanimljivom pričom.
Riječ o brendu Sleepweek, koji pravi odjeću od svile. Na prvu, to zvuči kao nešto sasvim uobičajeno, međutim, zagrebete li ispod površine, shvatiti ćete da je porijeklo svile iz koje nastaju ovi unikatni odjevni komadi, od narandžine kore, što je nešto jedinstveno.
Razgovarali smo s vlasnicom brenda Tamarom Đurić koja dolazi iz Bijeljine, a koja je objasnila da je Sleepweek nastao, prije svega, iz potrebe. Kao osoba koja je vodila bitku sa dermatitisom, Tamara je nailazila na brojne probleme prilikom odabira odjeće i materijala. Nekvalitetni materijali su često pogoršavali njeno stanje, a kao rješenje problema stigao je Sleepweek.
"Reciklaža i upotreba biorazgradivih materijala postulati su na kojima počiva Sleepweek. Naš osnovni koncept jeste tzv. 'spora moda' kojim podržavamo i istovremeno odražavamo neminovne promjene u modernom načinu života. Moji početni poslovni koraci podrazumijevali su kreiranje ženskog svilenog programa za spavanje, od svile koja je potekla iz d'eadstock' izvora sa prostora Evropske unije. No, suočila sam se s tim da je svila najvećeg kvaliteta teško dostupna i veoma skupa. Neko bi to nazvao preprekom, ali je za mene to bio samo podstrek da svoju poslovnu ideju preusmjerim i počnem tražiti inovativna rješenja koja nude nove tehnologije. Fokusirala sam se na biodizajn i sve njegove mogućnosti, a one su, ispostaviti će se ubrzo, brojne", započinje Tamara.
Kada kažeš da odjeću izrađuješ od svile narandžine kore, šta to znači? Možeš li nam objasniti cijeli proces i koliko je on kompleksan?
Narandžina kora je ključna sirovina za proizvodnju svile od narandžine kore, poznate i kao Orange fiber. Ovaj materijal se dobija iz otpada koji nastaje prilikom proizvodnje soka, tačnije iz kore koja bi inače bila odbačena.
Proces proizvodnje svile od narandžine kore prolazi kroz nekoliko ključnih faza:
-
sakupljanje otpada (narandžine kore) je prvi korak, a nastaje tokom procesa proizvodnje soka;
-
ekstrakcija celuloze počinje nakon što kora bude sakupljena. Kako je celuloza je prirodni polimer koji se nalazi u biljnim ćelijama, osnova je za proizvodnju brojnih vlakana. U ovom slučaju, celuloza se dobija iz kore, a potom slijedi i priprema za tkanje;
-
predenje celuloze u pređu podrazumijeva da se ekstrakt celuloze dalje obrađuje kroz proces predenja, kako bi bila stvorene tanke niti. One se kasnije koriste za tkanje tkanine;
-
nanotehnološko obogaćivanje eteričnim uljem citrusa - da bi svila bila obogaćena dodatnom vrijednošću, vlakna se obogaćuju eteričnim uljem citrusa kroz nanotehnološke tehnike, a to tkanini daje prirodan miris i dodatna svojstva. Ovaj proces je izuzetno kompleksan, jer zahtijeva precizne korake.
"Ako imamo u vidu da se u proizvodnji ovakve svile koristi materijal koji bi inače bio otpad, to navodi na jasan zaključak da je narandžina kora ekološki prihvatljivo rješenje za proizvodnju tekstila", govori Tamara.
Sama svila je poseban materijal - miluje kožu, ne gužva se, a može i da poboljša zdravlje, raspoloženje i spavanje.
Tamara dalje objašnjava da su održivi materijali za nju oni koji se proizvode, koriste i recikliraju na način da minimalno štetno utječu na životnu sredinu, dok istovremeno doprinose dugoročnoj dobrobiti ljudi, životinja i cjelokupne planete.
"Kada biram održive materijale i sastojke za svoje finalne proizvode, fokus prvo ide na njihov ekološki efekat, a to uključuje da oni moraju imati porijeklo iz izbora koji se mogu brzo regenerisati (bambus, konoplja, mlijeko, narandža, banana), da su reciklabilni, da štede energiju i da se proizvode uz minimalnu emisiju štetnih gasova. Jako je bitna odsutnost štetnih hemikalija. Takvi su svi sastojci i materijali koje koristim, bojeni prirodnim bojama i koji ne mogu štetiti ljudskom zdravlju ili okolini. Također, nude visok kvalitet, učinkovitost i sigurnost za korisnike, čime se postiže sinergija između ekološke i ljudske dobrobiti", kaže Tamara.
Najprodavanije iz njene kolekcije su ogrtači od bourette svile u crno-bijelom dezenu, koji su, osim visokokvalitetni, unikatnog dizajna i multifunkcionalni, a slično vrijedi i za setove te ogrtače iz sekcije Indira.
S kojim se izazovima susrećeš prilikom nabavke ovakvih materijala? Da li su lako dostupni u BiH?
"Izazovi uvijek postoje i vjerujem da su se svi preduzetnici susreli s njima. Ni ja nisam izuzetak, jer doći do svile i materijala tzv. nove generacije nije nimalo jednostavno. Uvozim ih iz Švicarske, Francuske, Italije, pa čak i daleke Indije", kaže Tamara.
Putem kanala komunikacije, uključujući web stranicu, društvene mreže te učešćem na različitim radionicama i edukacijama, Tamara se trudi izgraditi povjerenje među potrošačima. Jedna od platformi gdje se njeni proizvodi mogu kupiti je i OREA, koja i sama promoviše brendove s naglaskom na održivost i osvještenost.
"Moj zaključak je da potrošači već prepoznaju moje napore i cijene zalaganje za manje smanjenje zagađenja životne sredine od strane modne industrije, a to je istinski pokazatelj da sam na pravom putu", kaže Tamara pa dodaje:
"U eri u kojoj zagađenje životne sredine nikad nije bilo veće, a zagovornici održivog poslovanja i odgovornog odnosa prema prirodi nikad glasniji, OREA predstavlja svijetlu tačku, primjer da svi mi koji se bavimo proizvodnjom unikatnih predmeta možemo djelovanjem na lokalnom nivou dati svoj doprinos postizanju globalnih ciljeva.
OREA-ine aktivnosti su usmjerene na okupljanje malih proizvođača i promociju ekonomije budućnosti, a zahvaljujući njoj i njenom zagovaranju principa 'zelene ekonomije' mali preduzetnici brže nalaze put do kupaca. Konkretno, i Sleepweeku ova platforma je pomogla da postane vidljiviji na prostorima BiH, gdje su, nažalost, pomenute ideje tek u začetku", zaključuje Tamara.
Misliš li da održivost može doprinijeti dugoročnoj uspješnosti malih brendova?
"Apsolutno, da. Održivost može značajno doprinijeti dugoročnom uspjehu malih brendova. Potrošači postaju svjesniji ekoloških i društvenih problema, a brendovi koji demonstriraju predanost održivosti imaju veće mogućnosti privlačenja ekološki osviještenih potrošača. Manji brendovi, u odnosu na veće, često imaju veću fleksibilnost i mogu brže prilagoditi svoje proizvodne procese kako bi postali održiviji. Također, oni često imaju bolju kontrolu nad svojim lancom snabdijevanja i lakše sarađuju sa lokalnim dobavljačima. Mi propagiramo autentičnost, a ne brzo-smjenjive trendove, a biti unikatan u eri copy-paste odijevanja nije jednostavno", zaključuje Tamara.
Za kraj, poslala je poruku i svima koji su na pragu pokretanja nekog malog biznisa.
"Neka vaš sopstveni biznis bude baziran na onome što volite da radite. Veoma je važno da istražite potencijalno tržište i evidentirate potrebe potencijalnih potrošača. Ali, i da budete hrabri i istrajni, jer biti preduzetnik zaista može biti izazovan put, a uz strast i upornost je moguće ostvariti uspjeh. Očekujte izazove i neuspjehe, ali nemojte dozvoliti da vas obeshrabre. Upornost je ključ prevazilaženja prepreka i krčenja puta prema uspjehu koji na kraju sigurno dođe", poruka je ambiciozne Tamare.Kroz korištenje narandžine kore za proizvodnju svile, ovaj bh. brend postavlja nove standarde ekološke mode i podsjeća nas da, moda općenito, ne mora "tabati" svoj put na račun prirode. U njihovim odjevnim komadima, osjećati ćete se ugodno, kako u svojoj koži, tako i u vezi sa vašim malim doprinosom očuvanju planete.
Sleepweek proizvode uskoro potražite i na sedmom po redu OREA Art Marketu, koji će biti održan 12. novembra u Domu mladih.