Putovanja
140

Odgovori na pitanja putnika aviona: Čemu služi rupica na prozoru, gdje završi otpad iz toaleta...

Klix.ba
Putnici koji lete avionom često imaju veliki broj pitanja o raznim stvarima koje primijete tokom leta, ali odgovore ne mogu pronaći u brošurama. Najčešća pitanja su gdje završi ljudski otpad iz toaleta aviona, čemu služi mala rupica na prozorima, te da li udar munje može srušiti avion.

Daily Mail pokušao je naći odgovore za sva čudna pitanja i neobične pojave u avionu.

1. Da li ljudski otpad iz toaleta aviona završi u zraku? Avionski toaleti ne mogu biti ispražnjeni tokom leta jer se ventil za taj otpad nalazi u unutrašnjosti aviona i može se isprazniti samo kada je na tlu. Sve što prođe kroz wc šolju bude smješteno u spremniku koji isprazni osoblje na zemlji. Često su prijavljivani slučajevi da iz aviona pada "plavi led". Iz Američke federalne avijacijske administracije (FAA) rečeno je kako ovi spremnici sadrže plavu hemikaliju koja uklanja neugodna miris i rastvara čvrsti otpad. Ponekad, ti spremnici cure i to se dešava na velikim visinama kada voda zaledi.

"Plavi led iz aviona se rastopi ili razbije prije pada na zemlju. Ako led ne padne, rastopit će se prilikom slijetanja. Tada se obično pretvori u male kapljice", kazali su iz FAA.

2. Da li se putnici brže napiju na visini od 10,6 hiljada metara? Vjeruje se da se putnici brže napiju na toj visini zbog manjih količina kisika. Ali, studije su pokazale da je riječ o mitu, ali putnici se mogu osjećati pripito zbog nedostatka zraka.

3. Da li avionski toalet može "usisati" putnika? Avionski toaleti prave strašnu buku kada pritisne te dugme za puštanje vode. Mnogi se pitaju da li ih toalet može usisati ili da li se mogu zaglaviti ako sjede a puste vodu. Odgovor je ne. Avionski toaleti funkcioniraju na bazi vakuuma i sve što bude u šolji povuče se u spremnike.

"Redovno pronađemo predmete koje ne bi trebale biti tu, ali nikada nismo našli putnike", našalili su se.

4. Zašto su prozori u avionu okrugli? Nije riječ o estetici, već o sigurnosti. Havilland Comet je bio prvi komercijalni avion i imao je četvrtaste prozore kada je počeo letjeti 1952. godine, ali to je bila velika greška. Razlika u pritiscima (vanjskom i unutrašnjom) izložili bi naporu prozore i često bi pukli. Nakon nekoliko smrtonosnih padova, inžinjeti su shvatili da je problem u dizajnu prozora.

5. Da li se putnici trebaju plašiti turbulencije? Do turbulencije dolazi kada se sudare dvije mase zraka na različitim brzinama. U većini slučajeva je uzrok mlazna struja ili vremenski uvjeti poput oluja. Tokom proteklih godina zabilježen je veći broj letova na kojima su članovi posade i putnici pretrpjeli ozbiljne povrede tokom turbulencije. Ali, ona ne može uzrokovati pad aviona.

6. Čemu služe male rupe na prozorima aviona? Rupe služe za "disanje" prozora i bitan su dio sigurnosti. Reguliše koliki je pritisak iz putničke kabine izvršen na prozore i u slučaju da se razbije, prvo će puknuti vanjski dio. Prozori obično imaju tri stakla - vanjsko, unutrašnje od plastike i srednje.

7. Da li je pilotima potreban ključ da pokrenu avion? Avion se ne pokreće poput automobila. Pokreće se uz pomoć nekoliko tipki i ručica, mada sada većinu posla uradi kompjuter.

8. Šta ako ne upalim opciju "modus letenja" na telefonu? Neki putnici vjeruju kako elektronički uređaji moraju biti isključeni kako avion ne bi pao. ali, ne postoji dokaz da uređaji poput mobitela i tableta uzrokuju probleme avionu. Ipak, mobiteli mogu ispuštati dosadni zvuk koji iznervira pilote i kontrolore leta s obzirom na to da ga mogu čuti u slušalicama putem radio komunikacija.

9. Zbog čega postoje pepeljare u toaletima ako je pušenje zabranjeno? Pušenje je zabranjeno u avionu godinama, ali pepeljare i dalje stoje tu ukoliko bi neko ilegalno zapalio cigaretu. Da nema pepeljara, vrlo lako bi mogli izazvati požar.

10. Da li grom može srušiti avion? Svaki komercijalni avion doživi udar groma najmanje jednom na godinu, ali ne utječu na let niti na avion. Piloti se trude da izbjegnu oluje, ali ako udari grom na avionu bude nikakva ili vrlo mala šteta.

11. Mogu li se vrata aviona otvoriti tokom leta? Zbog velikog pritiska u kabini, trebali biste biti supermen da to uspijete. Zbog velike razlike u unutrašnjem i vanjskom pritisku vrata su skoro pa prikliještena.

12. Da li posada aviona može uhapsiti putnika? Ako neko od putnika postane prijetnja sigurnosti leta, kabinsko osoblje može uhapsiti tu osobu na zahtjev kapetana. Zbog toga neki avioni imaju lisice.