Tito i Stepinac u hrvatskom filmu razgovaraju na engleskom: Historija je učiteljica suživota
Bljeskovi informacija, medijske mašinerije i popularne kulture oslijepili su su nas do te mjere da više ne vidimo ništa. A ono što bismo trebali vidjeti u novom hrvatskom filmu "Razgovor", valjda je još malo traljave političke propagande o tome da su se neki za našu slobodu borili u bivšoj državi, ne mareći za cijenu koju su za tu borbu morali platiti.
Priča filma temelji se na stvarnom i jedinom susretu Josipa Broza Tita i Alojzija Stepinca, koji se dogodio u Zagrebu, 4. juna 1945. godine. Nedavno je, navodno, otkriven transkript sastanka po kojem je nastala filmska verzija priče u identičnom vremenskom okviru razgovora vođenom nešto manje od dva sata. Dvojica filmskih Hrvata, koji su obilježili pola stoljeća burne prošlosti, razgovaraju na engleskom jeziku, što bi trebalo da ga učini "gledljivijim" u inozemstvu.
Projekt je oglašavan kao priča o dvije kompleksne ličnosti koje su ostavile neizbrisiv trag u komunističkoj Jugoslaviji, kao niko drugi u njenoj krvavoj historiji. Film je snimljen sa stranim glumcima, jer u Hrvatskoj, po riječima reditelja, nema dovoljno dobrih glumaca za uloge ovako snažnih ličnosti. Tita igra danski glumac Caspar Phillipson koji je glumio J.F. Kennedyja u filmu "Jackie" (2016.), dok je Stepinca utjelovio britanski glumac Dylan Turner, kojeg se sjećamo iz mjuzikla "Mamma Mia!" (2008.). Ima tome dugo, filmski radnici su se opekli o činjenicu da što se "domaći" film više trudi izgledati kao holivudski, utoliko sve u njemu postaje banalnije.
Stepinčevo "NE" Titu
U Lovačkom domu na Tuškancu, zagrebački nadbiskup Alojzije Stepinac (Dylan Turner) iz kućne internacije automobilom biva priveden na razgovor maršalu Josipu Brozu (Caspar Phillipson). Rasprava teče u atmosferi suprotstavljenih političkih stajališta, kasno noću, otprilike u ono gluho doba kada Maho saziva partijski sastanak u "Sjećaš li se Dolly Bell". Rečenice koje izgovaraju su kolosalne ("Rat je izbor!", "Bog nam daje razne mogućnosti"…). Dvojica muškaraca su strastveni kada brane svoje svjetonazore. Tito optužuje Stepinca da je marioneta pape, a Stepinac Tita da je Staljivova marioneta.
Napetost dostiže vrhunac kada Tito od Stepinca traži da se Katolička crkva u Hrvatskoj odvoji od Vatikana. Stepinac mu govori odlučno ne, postajući tako jedini od svih vjerskih poglavara u tadašnjoj Jugoslaviji koji nije pokleknuo pred komunističkim ateizmom.
Lik i djelo Alojzija Stepinca u posljednjih nekoliko godina tretirani su u više filmova. Pored "Razgovora", kardinal se pojavljuje kao lik u zapaženom filmu "Dnevnik Diane Budisavljević", a crkva na čijem je čelu bio za vrijeme NDH, kritizirala se naveliko u srbijanskom propagandnom filmu "Dara iz Jasenovca". U "Razgovoru" o njemu saznajemo kako je zbog vjere žrtvovao ljubav, koja mu se dogodila na prvi pogled, ali i život, provodeći šesnaest godina u zatvoru nakon što se suprotstavio Titu.
Za ulogu Stepinčeve zaručnice Marije Horvat našla se "dovoljno dobra" hrvatska glumica, proslavljena zvijezda telenovele "Larin izbor", kao i dovoljno dobar reditelj da režira film. Podsjećanja radi, Dominik Sedlar je sin Jakova Sedlara, reditelja koji je proteklih mjeseci pažnju javnosti plijenio svojim novim igrano-dokumentarnim filmom u kojem posrnuli holivudski glumac Kevin Spacey igra Franju Tuđmana.
U Jugoslaviji je bilo dobrih glumaca koji su mogli igrati Tita i Stepinca. A i da nije, nikome ne bi palo na pamet izgovoriti tako nešto. Propagandni filmovi su nekad u komunizmu osvajali prestižne nagrade i bili gledani širom svijeta. Od ovih koji su "upalili svjetlo" u zemljama koje su nastale raspadom Jugoslavije, od njihove politike i neimaštine u koju su nas doveli, gori su samo njihovi kičerajski filmovi.