O društvu politike
383

Dino Mustafić: Samo kultura može spriječiti da Sarajevo postane bošnjački mainstream

Piše: El. B.
Dino Mustafić (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Dino Mustafić (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Protiv negativnih stvari koje su rezultat tranzicije i politike istaknuti i najangažovaniji bosanskohercegovački reditelj Dino Mustafić bori se autorskim radom. Za Klix.ba govorio je pred premijeru predstave "Sve se nekako preživi, osim smrti", njegovog posljednjeg ostvarenja, koja je odigrana večeras u Narodnom pozorištu Sarajevo.

Predstava govori o Sarajevu i njegovom ironičnom pogledu na sebe, a Mustafić ističe da vidjeti nakazni odraz vremena u kojem živimo nije nimalo jednostavan scenski zadatak.

"Dramski tekst Ljubice Ostojić nudi mogućnost za otvoreno pozorište, nešto novo i rubno, istraživačko u propitivanju scenske forme i izraza. Takvi dramski komadi čine da se bolje osjećate i u neuspjelom rediteljskom pokušaju, nego da radite dosadne repertoarne predstave koje gode malograđanskoj publici jer ne daj Bože da se uznemire ili zapitaju o bilo čemu u teatru", rekao je Mustafić kojeg zanimaju dramski tekstovi koji se daju postaviti u kritičkom odnosu prema društvenim temama.

Ističe kako mu je izazov raditi predstavu gdje se čovjekova svakodnevnica dramski može predočiti kao problem kvalitete života.

"Smatram da angažovana drama mora biti bazirana na Brehtovom shvatanju da teatar treba pokazati stvarnost kao promjenljivu i na taj način ohrabriti promjene u realnom životu, jer predstava ako je dobra ona nudi jedan alternativni model mišljenja", rekao je Mustafić.

Predstava
Predstava "Sve se nekako preživi, osim smrti" (Foto: Davorin Sekulić/Klix.ba)

Na daske koje život znače ovaj put donio je priču o Sarajevu kakvo smo živjeli u prošlosti i Sarajevu koje živimo danas. Govoreći o razlikama jednog grada u dva vremena Dino kaže:

"Scena je metafizički prostor na kojoj imate privilegiju biti slobodni i kritični u razmišljanju i o svom rodnom gradu s kojim nikad nisi načisto. Sarajevo je u dobrom smislu neuništiv grad, brzo se regenerira, vitalan je i ima atmosferu koja zna biti zavodljiva i šarmantna, ali i nepodnošljivo okrutna. Svaki grad se mijenja baš poput junaka ove drame. Volim sarajevski ironični pogled na sebe, kao i skeptičan pogled na svijet. Zbog toga je Sarajevo sudbinski i mitski grad."

Sarajevo danas opisuje kao grad bez ideja kojem nedostaje subverzivna kulturna scena koja će ugroziti tendenciju pretvaranja glavnog grada u bošnjački mainstream.

"Umjesto da se vratimo vrijednostima onog nekadašnjeg Sarajeva kao otvorenog društva, postoje politike i pojedinci koji sve čine da ga demetropoliziraju. U gradski DNK svakog Sarajlije upisani su senzibilitet i intuicija za različitost, a godinama rade na tome da nam modifukuju taj genetski kod. Sarajevo je ozbiljan i važan grad koji ne smije pasti pod kontrolu neformalnih centara moći bliskih vladajućem SDA koji žele promijeniti fizionomiju grada i njegovu historiju. Ukoliko to dozvolimo pretvaramo grad u nešto što nikada nije bio, a sa tim se ni kao građanin, a ni kao umjetnik neću pomiriti", istakao je.

Tranzicija i haos oko nas

Malograđanština, lažni moral, erotika, fašizam svake ideologije, duštvena neosjetljivosti na različitost i pokušaj redukcije slobode odavno su teme i preokupacija u pozorištu Dine Mustafića koji s razlogom nosi epitet najangažovanijeg reditelja. Nedavno je u Narodnom pozorištu u Tirani izvedena predstava "Equus" kroz koju je istraživao odnos ličnih vrijednosti i društveno prihvaćenih normi, a u januaru ove godine je u beogradskom Bitef teatru imao premijeru predstave "Novo doba" u koja govori o fenomenu tranzicije i haosu oko nas.

Predstava
Predstava "Novo doba"

"U naše živote upao je brutalan neoliberalni kapital koji krvnički razara prostor slobode i dostojanstva. Manipulira se strahom u želji da se pokore narodi, države i regije, sve se svodi na profit. Sada je sve na prodaju od porodice pa do patriotizma, sve je postalo roba, a čovjek je najjeftiniji. Novo doba izaziva metafizičku jezu", rekao je Mustafić.

Pojašnjava kako takav moralni relativizam nije podnošljiv, ali se događa oko nas i stvara negativne emocije bijesa i mržnje, društvo bez demokratije koje kreira svijet poslušnih pragmatika, ljude bez saosjećanja i poštenja.

"To je zastrašujući poslovni i politički deal dželata i žrtve, potpisan i ovjeren od nove društvene elite kojoj nije stalo do istine i pravde. Tako se pojam i shvatanje tranzicije u glavama nove "elite“ i njenom marketinškom djelovanju pretvorio u svojevrsnu 'kantu za smeće' u koju se trpa sve što u ovim novostvorenim uvjetima ne valja, što nije u skladu s političkim normama ili Božjim pretpostavkama. Čim neko misli drugačije i nije spreman da se prilagodi šutira se u kante za smeće. Kritičko mišljenje je remetilački faktor novokomponovanih država u kojem dominira egzistencijalni strah kao nezaobilazna posljedica zaoštrenih društvenih pritisaka, ekonomske i socijalne nesigurnosti", rekao je Mustafić.

"Tranzicija stane u jednu sliku u kojoj se socijalistička elita pretvorila u feudalce iz zamaka na brijegu, presvukli su ideološke "dresove" i od komunista postali nacionalisti, a nadrljali radnici ostali bez posla i pristojnih plata, pretvoreni u zombije socijalnog darvinizma gdje opstaju samo najjači vođeni instinktom za preživljavanje ili oni koji su odustali od sebe postavši stranački poslušnici, ljudske krhotine pometenog dostojanstva", rekao je.

Neophodno bolje obrazovanje

Naglašava da bez kulture, umnosti i znanja tranzicija ne može ni korak naprijed.

"Ako nam sa stanovišta vrijednosti sudbinu i dalje budu određivali oni koji ne znaju ništa ili koji su zapušteni sa stanovišta emancipacije i kultivisanosti, onda nam nema ništa od pompezno najavljivanih evropskih integracija i na dobrom smo putu da idemo do vraga", poručio je.

Kada je riječ o novim generacijama Mustafić nije optimističan jer smo, kako kaže, zatvoreno društvo u kojem mladi nemaju perspektivu i u kojem su put do uspjeha politička podobnost ili kriminal, a ne znanje.

"Mladi moraju tražiti strukturalne promjene u obrazovanju, bolje uvjete obrazovanja i političku nezavisnost univerziteta. Nema takvih promjena bez znanja. Sistem obrazovanja nam je truo u svom temelju. Ne može politikom da se dođe do strukturalnih promjena kada su univerzitetski profesori dovedeni po stranačkom principu, a studentske organizacije instrument vladajućih struktura koje gaje neokonzervativizam. Društvo mora biti kultivisano za demokratske promjene", rekao je Mustafić ističući činjenicu da smo 25 godina društvo politike, a ne kulture.

Nakon premijere u Sarajevu Mustafić ide na Kosovo gdje će raditi dramski tekst Tariqa Alija "Nove avanture Don Kihota u 21 stoljeću", a potom za Split gdje na "Splitskom ljetu" u Hrvatskom narodnom kazalištu predstavlja tekst Predraga Lucića "Aziz".