"Umjetnička sloboda"
491

Mustafić o performansu golog muškarca u Sarajevu: To nije profil programa NPS-a

S. Š.
Dino Mustafić, direktor NPS-a (Foto: I. Š./Klix.ba)
Dino Mustafić, direktor NPS-a (Foto: I. Š./Klix.ba)
Prethodni vikend u Sarajevu obilježila je treća bh. povorka ponosa, blokada ulica u glavnom gradu i obustavljen saobraćaj te svojevrsni performans na trgu ispred Narodnog pozorišta Sarajevo (NPS), a sve je to izazvalo reakcije, kako političkih, tako i drugih osoba iz javnog života.
O pomenutim dešavanjima razgovarali smo sa direktorom NPS-a Dinom Mustafićem koji je dao svoj komentar, te objasnio da li je performans na Trgu Susan Sontag u subotu večer dio programa koji organizuje pozorište.

Saobraćaj u glavnom gradu BiH je u subotu bio obustavljen od 12 do 21 sat, a tom prilikom su, odlukom MUP-a KS bile blokirane 52 ulice. Ovakva odluka je naišla na negodovanje građanstva, obzirom da je prilaz nekim od institucija, poput zdravstvenih, bio blokiran. Stoga je ovakva odluka MUP-a KS naišla na većinsku osudu.

Priznanje građanima i policiji za povorku ponosa bez incidenata

Mustafić je u svom razgovoru za Klix.ba kazao da sigurno postoje eksperti koji odlučuju o tome i imaju procjene oko obezbjeđivanja skupa, poput povorke ponosa. Smatra da se, ipak, policiji i građanima mora odati priznanje što se već treći put povorka ponosa održava bez incidenata.

"Policiji i građanima se mora odati priznanje da već treću godinu zaredom Sarajevo bez incidenta, civilizovano i mirno isprate organizaciju 'Pridea'. Organizatori jednom godišnje žele u javnom prostoru povećati vidljivost LGBTIQ+ osoba, njihove svakodnevne specifične probleme sa kojima se susreću zbog svoje seksualne orijentacije i rodnih identiteta, te zahtijevaju garanciju osnovnih ljudskih prava i sloboda", kaže Mustafić.

Stoga, povorka ponosa se ne bi trebala razlikovati, prema Mustafovićevim riječima, od bilo kojeg drugog mirnog protesta kojim se zahtijevaju određena prava. Upravo iz tog razloga je takav mirni protest potreban - bez obzira bilo društvo spremno ili ne.

"Pride se ne razlikuje od bilo kojeg drugog mirnog protesta kojim se zahtijevaju određena prava, i kao takav je neophodan, bez obzira da li je društvo spremno ili ne, a naročito ako nije jer, nespremnost društva zapravo ukazuje na neophodnost organizovanja jednog takvog događaja. Društvo ne treba i ne smije da toleriše diskriminaciju i nasilje nad bilo kim iz bilo kojeg razloga, pa tako ni zbog seksualne orijentacije i rodnog identiteta", ističe on te dodaje:

"Parada ponosa je stoga važna iz razloga što promoviše toleranciju među ljudima i samim tim šalje pozitivnu sliku o društvu, te pokazuje da je Sarajevo grad svih njenih građana i građanki bez obzira na njihove različitosti. Siguran sam da mi možemo dijalogom i poštivanjem različitosti izgraditi takvo društvo", naglašava Mustafić.

Performans obnaženog muškarca nije dio programa NPS-a

U subotu večer je na Trgu Susan Sontag održan performans "Together" a na videosnimku koji je nastao tokom izvedbe vidi se kako obnaženi muškarac hoda trgom. Snimak koji je nastao uznemirio je građane, uzburkao društvene mreže i za sobom poveo lavinu komentara.

Performans je organizovan kao dio internacionalnog Art Festivala Zvrk, a s obzirom da se dogodio baš u vrijeme kada NPS organizuje program "Kultura na ulice", mnogi su povezali performans sa ovim projektom čiju organizaciju potpisuje pozorište.

Mustafić kaže da Narodno pozorište Sarajevo nije u saradnji sa festivalom Zvrk, te da zbog svoje umjetnički-autonomne cjeline nije profil programa "Kultura na ulice".

"Performans 'Together' međunarodnog plesnog festivala Zvrk nije u našem programu 'Kultura na ulice' jer mi program najavljujemo mjesec dana unaprijed. U tom programu su sadržaji koje mi produciramo, kreiramo i potpisujemo autorski. To je ideja i sadržaj tog programa, domaći umjetnici. Kako smo izašli sa sadržajima vani i samo noć prije imali spektakularnu izvedbu Kose, mnogi povezuju svaki program sa ovom manifestacijom. Mi nismo ni sa logom, niti znakom prisutni na međunarodnom festivalu 'Zvrk' koji je umjetnički autonomna cjelina i kao takav nije profil našeg programa", kaže on.

Miješanje politike u umjetnost

Smatra da se radi o potrebi da se jedan umjetnički akt na silu poveže sa organizacijom povorke ponosa i intitucionalnom kulturom. Kao umjetnik, kaže da je umjetnost kontemplativna stvar te često ruši normativne susteme.

Također, pojašnjava da NPS za programe koji potpisuje kao autor ima "obligacione odnose sa svim pravnim subjektima".

"Svaki nastup ispred zgrade NPS-a nije odgovornost menadžmenta, mi nismo vlasnici trga i ne dajemo dozvole. Međutim, ovdje nije samo o tome riječ, već o potrebi da se jedan umjetnički akt poveže na silu sa organizacijom Pridea i institucionalnom kulturom",

"Uostalom, kao umjetnik ću uvijek braniti umjetničke slobode. Umjetnost je kontemplativna stvar, često ruši normativne sisteme od strane samih aktera koji se vode tematskim slobodama, a svjesno ili nesvjesno, gradi novi subverzivni svijet. Davnih 60-ih godina dvadesetog vijeka, kada društvo već lagano ulazi u postmodernizam, briše se granica tijela i iskustva, te izbijaju različiti umjetnički oblici poput body arta, performansa, happeninga, itd", dodaje Mustafić.

Kaže da lično nije gledao pomenuti performans, ali vjeruje direktorici Jasmini Prolić da nije bila upoznata sa sadržajem i da je to znala, promijenila bi lokaciju održavanja.

Tvrdi da bi enterijerni ili underground prostor za izvedbu ovakvog performansa bolje komunicirao sa publikom.

Stranka demokratske akcije (SDA) održala je danas konferenciju za medije na platou ispred NPS-a na kojoj je bilo riječi o dešavanjima koja su obilježila vikend za nama. Također, zatražili su od Mustafića da podnese ostavku na mjesto direktora pozorišta.

Na sve to, on kaže da ne može pristati na to da političari određuju šta je prava umjetnost.

"Nikada ne mogu pristati da političari bilo koje političke opcije planiraju i određuju šta je prava umjetnost i gdje su njene granice, da povodom jednog performansa dijele građane 'na oni i mi, šta sljeduje njima a šta nama?!'", kaže Mustafić.

Za kraj, zaključuje da ne razumije taj jezik i to miješanje, iako shvata da je sve to predizborna kampanja.

"Ne razumijem taj jezik ma koliko znam da je to sve i predizborna kampanja, ali i vrlo opasna tendencija cenzure koja danas smjenjuje nekog direktora pozorišta, a već sutra zatvara to isto pozorište ili uređuje program", podvlači Mustafić.