Umjetnik iz Sarajeva
90

Sanjin Mašić sam "grabi tržište" za svoje unikatne crteže, slikovnice i albume

Piše: Mirza Abaz
Sanjin Mašić je likovni umjetnik iz Sarajeva kojem je već nekoliko godina crtanje profesija, a grafitna olovka i blok osnovni materijali za rad. Iako iza sebe ima nekoliko samostalnih i grupnih izložbi, u zadnje vrijeme svojoj publici se odlučuje predstaviti slikovnicama s autorskim radovima koje samostalno izrađuje i prodaje.

U vrijeme kada se iskonskoj umjetnosti sve manje daje na bitnosti kako na lokalnom tako i na globalnom nivou, mladi kreativci se sve češće odlučuju okrenuti alternativnim načinima predstavljanja svog rada ciljanoj publici. Ovom putanjom odlučio je krenuti i Sanjin Mašić, 33-godišnji karikaturist, crtač i ilustrator iz Sarajeva koji se umjesto kroz izložbe odlučio vlastitim albumima crteža približiti javnosti.

Iako su njegovi počeci vezani za karikaturu, on nam je kazao kako je ipak vremenom ovaj vid likovnog stvaralaštva prestao prakticirati i kako se sve više okreće klasičnom crtanju i ilustraciji.

Od karikature do vlastitog likovnog izražaja

"Ideja da se upustim u avanturu crtanja karikatura je nastala tokom mog rada kao dizajnera i dopisnika za jedan web magazin koji je sadržavao tekstove o umjetnicima i naučnicima. Pošto nije bilo prilike da neke crteže karikatura likova dodam uz tekstove koji govore o njima, njih sam onda odlučio samostalno prirediti. Nakon godinu i šest mjeseci prestao sam se baviti karikaturom kao likovnom formom i okrenuo sam se klasičnom crtanju", govori Sanjin Mašić.

On objašnjava da je tokom skicnog crtanja došao do jednog, kako ističe, zadovoljavajućeg manira, a taj manir se ogleda kroz kreiranje iskrivljene vertikale portreta gdje je oči, nos i usta postavljao u nekoj uvijenoj cik-cak putanji. Dodaje da se nije puno oslanjao na to da prenaglašava već neke očite karakteristike crtanog portreta.

"Ja sam karikaturalnu formu iskoristio kao traganje za određenim likovnim stilom. Crtajući portrete umjetnika nastojao sam odati omaž njima kroz slobodni likovni tretman. Ističem da je priča u mom stilu vezana samo za koncept larpurlartizma. To znači da je koncept moje knjige crteža vezan striktno za tu umjetničku priču o umjetnicima i to isključivo kroz slobodnu umjetničku formu bez bilo kakvih drugih pretenzija", odgovara Sanjin Mašić na pitanje da li je karikatura zapravo alat kojim se prvenstveno nastoji ismijati određeni pojedinac.

Kada smo Sanjina Mašića upitali je li finansijski isplativo baviti se klasičnim crtanjem pomoću grafitne olovke u BiH, on govori kako to zavisi od umjetnika do umjetnika i do toga kako se ko snašao.

"Šta god da radite, a nemate pomoć adekvatne institucije, onda se morate potruditi da sami svoj rad plasirate na tržište koristivši sva raspoloživa sredstva, od interneta sve do ulice. Možda uspijete u toj nakani, a možda i ne. Ali, jedno je sigurno, ako se i malo truda uloži u promociju svoga rada može se dovoljno zaraditi. Volio bih da kroz vrijeme koje provodim radeći nešto na autorskom planu to prepozna onaj dio publike kojoj je moj rad i senzibilitet blizak", zaključio je Mašić.

Svoje crteže objedinjuje u slikovnice koje sam priređuje

Sanjin Mašić je umjetnik koji je nedavno odlučio svoje crteže i karikature objediniti u jednu neobičnu slikovnicu kojoj je kasnije dao interesantan naziv "100-1". U ovoj neobičnoj zbirci nalazi se 99 portreta velikih svjetskih umjetnika i jedan njegov autoportret, a odlučio je ovaj album autorskih crteža sam prirediti, objaviti i distribuirati.

"Ideja je nekako bila prisutna u samom početku rada na ciklusu crteža. Počeo sam razmišljati o tome da sa uvezanom pričom o likovima iz umjetničkih oblasti koje sam nacrtao objedinim u knjišku formu za koju smatram da je najbolja za pregled i lako dostupna svakome ko poželi da ima moje crteže. Kada sam finalizirao knjigu krenuo sam putem samizdata i distribucije koji su već uveliko razradili mladi pisci Boris Lalić i Saša Džino. Knjigu sam samostalno dizajnirao, svojim novcem finansirao i sam je distribuiram po cijeni od 10 KM", pojašnjava on.

Sanjin Mašić spominje i to da već uveliko radi na svojoj novoj publikaciji koja će biti multimedijalnog karaktera. Naime, on govori kako će njegov naredni projekt zapravo biti produkt kombinacije klasičnih i digitalnih alata.

"Naredna publikacija je grafička novela bez teksta koja će uključivati dvije kratke nadrealne horor priče. Radi se o dvije priče ispričane kroz kadrove bazirane na snovima, mašti, apsurdu, djetinjstvu itd. Ona će biti ispričana kroz seriju kadrova koji prate određene scene, a sugestivni nacrtani detalji će voditi posmatrača kroz narativ. Iako još uvijek nisam odlučio koji će biti definitivni naziv mog projekta na kojem trenutno radim, 'Plodovi od suza' je radno ime", zaključuje ovaj mladi crtač.

Uprkos svim preprekama, na samom kraju Sanjin Mašić govori kako je moguće živjeti od umjetnosti i još jednom ponavlja kako je uspjeh stvar individualnog, a ne kolektivnog. Pošto je mogućnost ostvarivanja konekcija sa svijetom danas mnogo veća nego u prošlosti, on govori kako umjetnici iz BiH nerijetko svoja djela plasiraju na strana tržišta.