Mladi Tuzlaci osmislili vrećicu za liječenje hipotermije: Stranci bi više cijenili naš potencijal
Trojica Tuzlaka osvojili su stipendiju za školovanje na Burchu zahvaljujući pobjedi na takmičenju "Start Me Up High school" na kojem su se predstavili projektom naziva HeatLine. Kako nam pojašnjavaju, to je ustvari vrećica koja može ugrijati osobu s hipotermijom.
Vrećica koja spašava ljudski život
"HeatLine je vrećica koja u sebi ima spoj određenih elemenata koji, kada dođu u kontakt s nekoliko kapi vode, proizvode toplotnu reakciju koja zagrijava vrećicu od 30 do 45 minuta. Toplota iz HeatLine vrećice, kada je stavite na femoralnu arteriju koja se nalazi na butini, može da vrati osobu iz poluhipotermičkog stanja u funkcionalno, što osobi može spasiti život", pojasnio nam je Rijad Ćudić.
Njegov kolega Ajdin Nukić ističe da njihov proizvod može biti od velike pomoći migrantima u njihovim trenutnim životnim uslovima u BiH i šire. Kasnije se proizvod, kažu Tuzlaci, može proširiti na mnogo veće tržište koje obuhvata sve osobe koje se često izlažu niskim temperaturama.
Vrećica za liječenje hipotermije našla se među pojektima 20 ekipa, odnosno 65 srednjoškolaca s područja cijele BiH. Njihov zadatak bio je predstaviti inovativne ideje koje rješavaju određeni društveni problem.
Organizatori takmičenja, Asocijacija srednjoškolaca u BiH i Internacionalni Burch univerzitet kažu da im je cilj razvijati svjesnost da se u BiH mogu praviti promjene i motivirati mladi da ostanu u svojoj zemlji.
Pobjednici iz Tuzle priznaju da je konkurencija na takmičenju bila mnogo teža nego što su očekivali.
"Pripremne radionice bile su osmišljene tako da su svi u finalnom dijelu takmičenja imali detaljno razvijene proizvode u oblasti marketinga, tehnologije, finansija i ljudskih resursa", kaže nam Ćudić.
Mladi u BiH nisu inspirisani
Iako su tek u srednjoj školi, nadareni Tuzlaci svjesni su koliko poduzetništvo i inovacije mogu biti pokretači ekonomije. Ipak, u potrazi za pravim prilikama, veći interes pokazuju za razvoj svojih ideja van granica BiH.
"Poduzetništvo je oblast u kojoj se, uz dovoljno truda i upornosti, stvaraju prilike koje se mogu kapitalizirati. Što se tiče naših budućih planova, za sada naš fokus stoji na HeatLine vrećici koju planiramo usavršiti i pustiti na tržište. Ipak, ovo sigurno nije naš posljedni projekt", kazao nam je Kenan Imamović.
On dodaje da u BiH postoji mogućnost razvoja inovativnih ideja, ali najviše zahvaljujući prilikama koje pružaju ustanove poput Internacionalnog Burch univerziteta ili nezavisne organizacije kao što je Makerspace.
"Mi smo lično koristili Makerspace da napravimo svoj prototip te im se ovim putem zahvaljujemo na podršci. Međutim, mladi u našoj zemlji većinom nisu ni dovoljno inspirisani da preuzmu inicijativu, jer nisu svjesni potencijala koji posjeduju. Mi smo tu da pokažemo da se uz dovoljno truda i rada sve može ostvariti", istakao je Imamović.
Kroz pitanje koliko ih je srednja škola upoznala o poduzetništvu, razvoju inovacija, tehnike i tehnologije, otkrivamo da bi mladi Tuzlaci voljeli imati više ovakvih oblasti u školskim klupama.
"Nažalost, naši planovi i programi ne uključuju nikakvu vrstu uvida u svijet poduzetništva. Sve što znamo morali smo učiti usput te smatramo da bi časovi i radionice iz poduzetništva mogli biti motivacija za nekoga ko bi se možda u tome pronašao", govori nam Ćudić.
Tako dolazimo i do direktne posljedice ovakve situacije obrazovnog sistema u BiH.
"U slučaju da se pruži prilika da svoju kompaniju vodimo iz BiH, naravno da bismo je iskoristili. Međutim, trenutna ekonomija u svijetu otvara više vrata ka uspjehu na stranim tržištima. Osnovati uspješnu firmu u BiH je izvodljivo, ali smatramo da bi strane zemlje više cijenile naš potencijal", zaključio je Ćudić.