Za još više mogućnosti

Ogromni kineski teleskop FAST postaje još veći

D. B.
Foto: EPA-EFE
Kina je započela drugu fazu konstrukcije čiji je cilj povećati mogućnosti najvećeg svjetskog radioteleskopa s jednim tanjirom.

Teleskop FAST je smješten u Guizhouu na jugozapadu Kine i operativan je od januara 2020. godine, no u novoj fazi će mu biti dodana 24 nova pokretna radioteleskopa čiji će prečnik iznositi po 40 metara. Konstrukcija je zvanično počela 25. septembra na osmu godišnjicu završetka FAST-a.

Ekspanzija nazvana FAST Core Array ima za cilj da iskoristi "tiho" elektromagnetno okruženje koje postoji u radijusu od 5 kilometara oko teleskopa, javlja kineska televizija CCTV. Lokacija je prvobitno odabrana zbog udaljenosti i prirodne topografije područja. Kada se kombinuju u niz, ovi teleskopi će poboljšati rezoluciju i mogućnosti detekcije.

Plan ima za cilj da omogući naučnicima dublja istraživanja u različitim oblastima, uključujući događaje gravitacijskih talasa, supernove, događaje vezane za crne rupe i drugo. Također, dat će doprinos u praćenju situacije u svemiru, otkrivanju malih objekata u Sunčevom sistemu, kao i komunikaciji te kontroli sondi u dubokom svemiru i drugim područjma.

FAST je konstruisan 2016. godine, dok je postao potpuno operativan početkom 2020. Dosad je otkrio više od 900 pulsara, odnosno brzorotirajućih neutronskih zvijezda. Ovaj divovski objekt je također otvoren za zahtjeve istraživača, međunarodnih naučnika i naučnih timova od početka 2021. godine.