Razumijevanje uzroka turbulencija može pomoći avionskoj posadi i putnicima da ublaže posljedice turbulencija.
"Smrtni slučajevi zbog turbulencija na komercijalnim letovima su vrlo rijetki, ali se nažalost dešavaju", napomenuo je profesor atmosferskih nauka na britanskom Univerzitetu Reading Paul Williams.
Šta su turbulencije i šta ih uzrokuje
Postoje četiri osnovna stepena turbulencija - slaba, umjerena, teška i ekstremna turbulencija. Usljed slabih i umjerenih turbulencija putnici mogu osjetiti naprezanje sigurnosnog pojasa dok se nepričvršćeni predmeti mogu pomjerati. No, u ozbiljnim slučajevima, turbulencije mogu dovesti do pomjeranja samih putnika, što za posljedicu može imati povrede ili čak smrt.
"Turbulencije mogu biti uzrokovane olujama, planinama i jakim zračnim strujama koje se nazivaju mlazne struje. U slučaju Singapore Airlinesa to je bila turbulencija čistog zraka koju je teško izbjeći jer se ne pojavljuje na meteorološkom radaru pilotske kabine", ukazao je Williams.
Prema Federalnoj administraciji za avijaciju Sjedinjenih Američkih Država (FAA), turbulencije čistog zraka predstavljaju kretanje zraka uzrokovano atmosferskim pritiskom, mlaznim strujama, zrakom oko planina, frontama hladnog ili toplog vremena ili grmljavinom. Piloti ponekad unaprijed budu upozoreni na turbulencije.
Koliko su opasne
Prema podacima FAA, od 2009. do 2021. je usljed turbulencija teško povrijeđeno 30 putnika i 116 članova posade. Očigledno je da su incidenti rijetki s obzirom na to da su godišnje u aviosaobraćaju četiri milijarde putnika.
FAA su turbulencije istakli kao vodeći uzrok povreda stjuardesa i putnika u nesrećama bez smrtnog ishoda. Kako aviokompanije nisu dužne prijaviti lakše povrede, ukupan broj povrijeđenih nije poznat. Smrtni slučajevi su izuzetno rijetki.
Istraživač meteorologije na Univerzitetu Reading Mark Prosser je podsjetio da turbulencije čine letove neprijatnima i da povremeno mogu biti opasne.
"Aviokompanije će morati početi razmišljati o tome kako upravljati turbulencijama jer one samo avioindustriju u SAD-u godišnje koštaju 150-500 miliona dolara. Svaka dodatna minuta leta kroz turbulencije povećava habanje aviona, kao i rizik od povreda putnika i stjuardesa", istakao je Prosser.
Kada stvari postaju gore
Istraživanjem Univerziteta Reading je utvrđeno da su se teške turbulencije u posljednjih 40 godina povećale za 55 posto zbog klimatskih promjena. U izvještaju iz juna prošle godine je navedeno da je učestalost teških turbulencija od 1979. do 2020. na prosječnoj tački iznad sjevernog Atlantika, kao jedne od najprometnijih svjetskih trasa letenja, porasla za 55 posto.
Williams, koji je jedan od autora spomenutog istraživanja, za CNN je 2022. izjavio da vjeruje da bi se teške turbulencije u narednim decenijama mogle udvostručiti ili utrostručiti. To je pripisao turbulencijama čistog zraka kao vrsti turbulencije koja iznenada nastaje zbog čega ju je vrlo teško izbjeći.
Prema Nacionalnom odboru za sigurnost transporta SAD-a (NTSB), avionska posada nije bila upozorena u 28 posto nesreća u turbulencijama koje su se desile u periodu od 2009. do 2018. godine. Analiza, koju je radio i Williams, ukazuje na to da će se turbulencije čistog zraka u narednih nekoliko decenija značajno povećati širom svijeta.
"Uobičajeno je da na transatlantskom letu možete očekivati deset minuta turbulencija. Mislim da bi se to za nekoliko decenija moglo povećati na 20 minuta ili pola sata. Nažalost, znak za sigurnosni pojas bit će mnogo duže uključen", konstatovao je Williams.
Da li treba koristiti sigurnosni pojas tokom cijelog leta
Pojas bi trebalo koristiti tokom cijelog leta. Naime, u NTSB-ovom izvještaju iz 2021. je istaknuto da većina putnika, koji su bili povrijeđeni usljed turbulencija, nisu bili vezani sigurnosnim pojasom. S obzirom na to da je ponekad nemoguće predvidjeti kada će avion naići na turbulencije čistog zraka, jedini način da stopostotno budete sigurni jeste da uvijek budete vezani.
Da li se oštećuje avion
Prema Nacionalnoj meteorološkoj službi SAD-a (NWS), u slučajevima ekstremne turbulencije, kada je avion nemoguće kontrolisati, mogu se desiti strukturna oštećenja letjelice. Nedavni slučajevi, među kojima je spomenuti let Singapore Airlinesa, doveli su i do oštećenja u avionskoj kabini.
Da li su neke trase gore od ostalih
Turbulencije se mogu pojaviti bilo gdje i na bilo kojoj visini, ali su neka područja poznata po tome što su osjetljivija na turbulencije. Avion Singapore Airlinesa je u letu od Singapura do Londona naišao na ozbiljne turbulencije iznad Mijanmara, nakon što je prešao Andamansko more.
Prošlogodišnjom analizom internetske stranice za predviđanje turbulencija Turbli, kojom je bilo obuhvaćeno 150.000 različitih trasa letova, utvrđeno je da je putovanje između čileanskog Santiaga i Međunarodnog aerodroma Viru Viru u Boliviji najopasnije dok je na drugom mjestu po opasnosti od turbulencija let od kazahstanskog Almatija do kirgistanskog Biškeka, piše CNN.