Mnoge priobalne države i zainteresirani istraživači i naučnici okupljeni na zajedničkom projektu GEBCO 2030, zacrtali su ambiciozan plan: u potpunosti istražiti dna svih okeana do 2030. godine.
Kako je za ostvarenje ovog plana ostalo manje od 10 godina na raspolaganju, a procjene su da je gotovo 80% okeanskog dna u potpunosti ili nedovoljno istraženo savremenim mjernim instrumentima, primjena novih tehnologija na ovom polju postala je prioritet.
Ocean Infinity jedna je od prvih kompanija koja je, shvatajući izazov pred kojim se istraživači nalaze, napravila flotu robotskih plovila koja mogu krstariti okeanima bez posade na njima.
Ova američka kompanija, osnovana 2016. godine, čija je djelatnost vršenje mjerenja i istraživanja u vodi, prvi put je došla u središte javnosti otkrićem olupine argentinske podmornice San Juan, kao i potonulog južnokorejskog teretnog broda Stellar Daisy. Njihova istraživačka logistika bila je uključena i u pokušaj otkrivanja nestalog aviona na letu 370 Malaysia Airlinesa, ali je ovaj pokušaj ostao bez uspjeha.
"Prelazak na automatizirana plovila bez posade u vršenju mjerenja je logičan korak, budući da kompanija teži primijeniti najnovije tehnologije u svom radu. Naručili smo 11 robota, različitih dužina, od najmanjih koji su dugi 21 metar do onih najdužih, dužine 37 metara i koji će biti osposobljeni za transokeanska putovanja u potpunosti bez posade na njima, a kojima će se upravljati isključivo iz kontrolnih centara na kopnu. Svako od ovih plovila bit će opremljeno grupom senzora i prateće opreme i moći će spustiti robota za istraživanje dna do dubine od 6.000 metara", kaže izvršni direktor Ocean Infinityja Oliver Plunkett za BBC.
Brodovi-roboti, osim mjerenja koja budu provodili, bit će angažirani i za pronalaženje nestalih objekata, ispitivanje stanja podvodnih telekomunikacijskih kablova i cjevovoda, kao i vjetrenjača postavljenih u vodi.
"Moguć je i prijevoz tereta na njima", kaže Dan Hook, predstavnik Ocean Infinityja zadužen za upravljanje flotom robota nazvanom Armada.
"Brod od 37 metara može ponijeti 60 tona tereta, pa smo u prilici ponuditi logističke usluge udaljenim naftnim i plinskim platformama, poput onih u Sjevernom moru", dodaje on.
Svako plovilo bit će opremljeno laserskim ultrazvučnim sondama i imat će mogućnost bilježiti podatke namijenjene za bazu podataka o oceanskom dnu.
Armada će službeno sjedište, odnosno glavni kontrolni centar, imati na jugu Velike Britanije u priobalnom području oko grada Southamptona, dok će brodovi-roboti biti raspoređeni duž različitih plovnih pravaca širom svijeta.
Početak svake misije označit će isplovljavanje brodova kojima će upravljati operateri u Southamptonu ili Austinu u Americi i dalje zapovijedati njihovom plovidbom posredstvom satelitske veze.
Porast upotrebe automatiziranih plovila bez posade nužno nameće pitanja sigurnosti, slična onima koja se postavljaju i kod korištenja automobila koji se kreću bez vozača.
"Ovo je industrija u nastajanju i njenom razvoju se mora odgovorno pristupiti. Za to će biti potrebno vrijeme, ali ne vjerujem da će proći mnogo prije nego što ljudi steknu povjerenje u robote i shvate da oni mogu čitati koordinate i paziti na kretanje broda tokom noći bolje nego ljudi", zaključuje Hook.