Digitalna budućnost
17

"Matrix" u stvarnom životu: Šta je zapravo Metaverse i kako je Facebook povezan s tim

M. G.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Facebook je upravo najavio da će zaposliti 10.000 ljudi u Evropi da razviju "metaverzum", koncept o kojem mnogi govore kao o budućnosti interneta. Ali šta je to tačno?

Za laike, to može izgledati kao scenarij iz popularne filmske franšize "Matrix", no najjednostavnije objašnjenje je da se radi o proširenoj verziji virtuelne stvarnosti (VR) i mnogi su mišljenja da bi metaverzum mogao biti budućnost interneta.

Ustvari, vjerovanje je da bi VR za internet mogao biti ono što je moderni pametni telefon za prve mobilne telefone iz 1980-ih.

Umjesto da budete na računaru, u metaverzumu možete koristiti headset (slušalice i naočare) za ulazak u virtuelni svijet koji povezuje sve vrste digitalnih okruženja.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Za razliku od trenutnog VR-a, koji se uglavnom koristi za igranje videoigara, ovaj virtuelni svijet mogao bi se koristiti za gotovo sve - posao, igru, koncerte, kino, izlete - ili samo druženje.

Većina ljudi zamišlja da ćete imati 3D avatara koji će predstavljati vas dok se nalazite u virtuelnom svijetu. Ali budući da je to još uvijek samo ideja, ne postoji jedinstvena usaglašena definicija metaverzuma.

Zašto je Facebook uključen u ovo?

Facebook je napravio izgradnju metaverzuma jednim od svojih velikih prioriteta.

Mnogo ulaže u virtuelnu stvarnost preko svojih Oculus slušalica, što ih čini jeftinijim od rivala - možda čak i uz gubitak, prema nekim analitičarima.

Također gradi VR aplikacije za društvena druženja i za radno mjesto, uključujući one koje su u interakciji sa stvarnim svijetom.

Uprkos historiji kupovine rivala, Facebook tvrdi da metaverzum "neće preko noći izgraditi jedna kompanija" i obećao je saradnju.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Nedavno je uložio 50 miliona dolara u finansiranje neprofitnih grupa kako bi pomoglo u "odgovornoj izgradnji metaverzuma". Ali misli da će za pravu ideju metaverzuma trebati još 10 do 15 godina.

Koga još zanima metaverzum?

Tim Sweeney, šef Epic Gamesa koji je kreator popularne igre Fortnite, dugo je govorio o svojim metaverzalnim težnjama.

Online igre za više igrača imaju zajedničke interaktivne svjetove koji sežu unatrag decenijama. Oni nisu metaverzum, ali imaju neke zajedničke ideje.

Posljednjih godina Fortnite je proširio svoj proizvod, organizirajući koncerte, društvene događaje i još mnogo toga unutar vlastitog digitalnog svijeta. To je mnoge impresioniralo onim što je bilo moguće - i gurnulo Sweeneyjevu viziju metaverzuma u centar pažnje.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

I druge igre su sve bliže ideji metaverzuma. Roblox je, na primjer, platforma za hiljade pojedinačnih igara povezanih s većim ekosistemom.

U međuvremenu, Unity, platforma za 3D razvoj, ulaže u "digitalne blizance" - digitalne kopije stvarnog svijeta - a grafička kompanija Nvidia gradi svoj "Omniverse", koji opisuje kao platformu za povezivanje 3D virtuelnih svjetova.

Da li će metaverzum biti fokusiran primarno na igre?

Ne. Iako postoji toliko mnogo ideja o tome šta bi metaverzum mogao biti, većina vizija vidi društvenu ljudsku interakciju kao srž.

Facebook, na primjer, eksperimentira s aplikacijom za VR sastanke pod nazivom Workplace i društvenim prostorom pod nazivom Horizons, a obje koriste svoje virtuelne sisteme avatara.

Druga VR aplikacija, VRChat, u potpunosti je fokusirana na druženje na mreži i ćaskanje - bez ikakvog cilja ili svrhe osim istraživanja okruženja i upoznavanja ljudi.

Sweeney je nedavno rekao za Washington Post da zamišlja svijet u kojem će proizvođač automobila koji pokušava da reklamira novi model "izbaciti svoj automobil u virtuelni svijet u realnom vremenu i moći ćete ga voziti unaokolo".

Možda ćete kada idete u kupovinu putem interneta prvo isprobati digitalnu odjeću, a zatim naručiti da stigne u stvarni svijet.

Da li tehnologija već postoji?

VR je prešao dug put posljednjih godina, sa vrhunskim headsetovima koji mogu prevariti ljudsko oko da vidi u 3D kako se igrač kreće po virtuelnom svijetu. Postala je i popularnija - Oculus Quest 2 VR slušalice za igre koje su bile popularan božićni poklon 2020. godine

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Eksplozija interesovanja za NFT-ove, koji mogu pružiti način da se pouzdano prati vlasništvo nad digitalnom robom, mogla bi ukazati na to kako bi funkcionisala virtuelna ekonomija. A naprednijim digitalnim svjetovima će biti potrebna bolja, dosljednija i više mobilnog povezivanja – nešto što bi se moglo riješiti uvođenjem 5G.

Za sada je, međutim, sve u ranoj fazi. Evolucija metaverzuma, ako se to uopšte dogodi, će se boriti među tehnološkim divovima narednu deceniju, ili možda čak i duže, piše BBC.