Put ka revoluciji
21

Naučnici intenzivno rade na kreiranju baterija koje će duže trajati

M. N.
Akira Yoshino (u sredini) sa timom
Akira Yoshino (u sredini) sa timom
Kada je profesor Akira Yoshino razvio novu bateriju za tehnologiju u svojoj laboratoriji početkom 1980-ih godina, nije mislio da će imati veliki značaj. Kreirao je kako bi se koristila za videokamere od osam milimetara.

Ovih dana bliži smo stvaranju litij-ionske baterije koja će služiti za punjenje mobitela i druge elektronike, od električne četkice do električnih skutera. Za svoj uspjeh Yoshino je nagrađen Nobelovom nagradom u oblasti hemije.

Uprkos napretku, čak i najnaprednije litij-ionske baterije mogu pohraniti samo djelić struje slične težini benzina ili mlaznog goriva, a to ograničava ambicije za još manje i lakše uređaje i ambicioznije projekte kao što je avion s električnim pogonom.

"Baterije moraju napredovati, ima dosta zanimljivih pristupa, a SSD baterija je, mislim, obećavajuća", rekao je Yoshino.

SSD baterija može pohraniti 50 puta više energije od litij-ionske, tvrdi izvršni direktor kompanije Solid Power Douglas Campell. One su stabilnije, a u ovim baterijama je gel unutra, a elektrolit može sagorjeti. U 2016. godini Samsung je povukao 2,5 miliona uređaja Galaxy Note 7 nakon što su se zapalile zbog litij-ionske baterije. SSD baterije mijenjaju taj gel manje zapaljivim krutim polimerom ili keramikom.

Ali baterije koje je razvila Cambpellova firma još uvijek zahtijevaju litij u svojoj metalnoj formi i to je problem jer je to teški metal s kojim se treba raditi. Drugi problem je što se litij još ne pravi na industrijskom nivou pa bi njegovo prikupljanje u dovoljnim količinama moglo biti otežano.

Uprkos tim brigama, ostvaren je napredak SSD baterijama u istraživanju te razvoju tehnike masovne proizvodnje. Profesor Yoshino smatra kako je potrebno još 10 godina da SSD baterija bude konkurentna litij-ionskoj u cijeni.

Ali rad na ovim baterijama ne prestaje. Kalifornijska kompanija Sila Nanotechnlogies razvija litij-ionske baterije koje mogu potencijalno poboljšati gustoću energije za 40 posto. To čini zamjenom grafitnih anoda (dijela akumulatora u kojem je protok struje) sa silikonom.

Bolja gustoća baterije mogla bi napraviti razliku u načinu na koji živimo. Avioni ispuste 500 miliona tona CO2 u atmosferu svake godine. S boljim baterijama avioni bi mogli koristiti čistu energiju, a na putu smo te revolucije.

Kanadska kompanija Harbour Air u martu bi trebala postati prva električna avionska kompanija na svijetu.