Sve veći problem
33

Nova tehnologija za avione smanjuje turbulencije tokom letova više od 80 posto

D. B.
Svi koji putuju, bez obzira na sredstvo, žele udobnu i sigurno vožnju. To važi i za letove avionima, no turbulencije mogu biti štetne za avion i za putnike. Razlog turbulencija je obično razlika u atmosferskom pritisku, strujanju zraka, zraku oko planina, hladna i topla fronta, kao i grmljavina.

Neka istraživanja su ustanovila da turbulencija raste zbog klimatskih promjena, no jedna austrijska kompanija tvrdi da je razvila sistem koji rješava ovaj problem efikasnije. Riječ je o kompaniji Turbulence Solutions sa sjedištem u Beču, koja namjerava smanjiti posljedice turbulencije praćenjem, prognoziranjem i kontrolom situacije pomoću senzora, lidara i softvera za kontrolu leta.

Sistem nazvan Turbulence Cancelling može smanjiti turbulencije koje osjete putnici za više od 80 posto. Ovaj sistem se sastoji od dvije šipke duge dva metra, koje su opremljene senzorima i fiksirane na krila aviona. Oprema otkriva male fluktuacije zračnog pritiska na različitim dijelovima trupa aviona te na osnovu tih podataka podešava krila. Sličnu funkciju ima i ptičije perje koje omogućava stabilizaciju u zraku.

Prikupljeni podaci se unose kroz Program za suzbijanje turbulencije, što rezultira kontrabalansom u milisekundama.

"Pritisak zraka se mjeri različito, a na taj način možemo očitati smjer strujanja zraka. Na osnovu strujanja zraka možemo predvidjeti u kojem pravcu će biti turbulencije, kao i njihovu veličinu", izjavio je Yves Remmler, projekt menadžer kompanije Turbulence Solutions.

Tehnologija je namijenjena za korištenje tokom leta, a ne za polijetanje i slijetanje. Remmler tvrdi da može kompenzirati blage turbulencije dodavanjem pola G sile. Prema navodima kompanije, testni letovi demonstracijskih aviona s posadom već su potvrdili pozitivne efekte, a tehnologija je pomogla u smanjenju turbulentnih opterećenja koje osjete putnici za više od 80 posto.

Stalna prilagođavanja koja vrši sistem razlikuju se od onog što čini pilot, tako se mogu poništiti u svakom trenutku i ne ometaju standardne kontrole letenja.

Istraživanjem je utvrđeno da su se turbulencije povećale za 55 posto iznad Sjevernog Atlantika u periodu između 1979. i 2020. godine. Zbog toga aviokompanije moraju praviti planove i zaobilaziti turbulencije, što industriju samo u SAD-u godišnje košta između 150 i 500 miliona dolara. Pored zaobilaženja i nižih brzina, povećavaju se i troškovi održavanja aviona. Stoga tehnologije poput one koju je razvila kompanija Turbulence Solutions postaju neophodne u borbi protiv ovog rastućeg fenomena.