Nakon PISA rezultata
10

APOSO apeluje: Zajedno pokrenimo unapređenje obrazovanja

M. N.
Objavljeni rezultati PISA 2018 za BiH izazvali su velike reakcije u javnosti. Postignuća koja su pokazali ispitanici iz naše zemlje daleko su ispod međunarodnog prosjeka, te su nisko rangirana i u regionalnom okviru. Agencija APOSO objavila je preporuke kako bi se ovaj rezultat poboljšao.

Podsjetimo – u istraživanju PISA 2018 Bosna i Hercegovina je sudjelovala prvi put, a uzorak je obuhvatio 6480 petnaestogodišnjaka (3148 djevojčica i 3332 dječaka) iz 213 osnovnih i srednjih škola, javnih i privatnih, koji predstavlja kompletnu populaciju petnaestogodišnjaka iz naše zemlje.

Ispitanici iz BiH su pokazali veoma nizak nivo čitalačke pismenosti, pismenosti iz matematike i prirodnih nauka. Razlika između našeg prosjeka postignuća u odnosu na OECD prosjek procjenjuje se na tri godine školovanja, što znači da su prosječni bh. petnaestogodišnjaci u vrijeme testiranja po postignućima bili na na nivou dvanaestogodišnjaka OECD prosjeka.

Minimalan nivo postignuća ne dostiže čak 58 posto učenika u matematici, 54 posto u čitanju, te 57 posto u prirodnim naukama, a istovremeno, manje od 1 posto naših ispitanika postiglo je maksimalne rezultate.

Mnoštvo komentara izazvala je i tvrdnja da svaki drugi učenik u BiH ne iskazuje funkcionalnu pismenost. Drugim riječima, učenici ne posjeduju sposobnost razumijevanja i interpretacije različitih vrsta tekstova.

Svrha PISA istraživanja nije takmičenje između zemalja, već praćenje trendova kroz vrijeme i uvid u podatke usporedive na međunarodnom nivou, što omogućava da zemlje, ekonomije i obrazovni sistemi uče jedni od drugih.

Shodno tome, Agencija za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje (APOSO) u saradnji s Organizacijom za ekonomski razvoj i saradnju (OECD) objavila je preporuke proistekle iz rezultata, od kojih su najvažnije:

• Razvoj čitalačke pismenosti na svim nivoima obrazovanja, počevši od najranijeg doba, sa implementacijom zajedničke jezgre definirane na ishodima učenja. • Nadilaženje teškoća u nastavnom procesu i okruženju za učenje jačanjem nastavničkih kompetencija i zadovoljavanjem učeničkih potreba za učenjem i stjecanjem znanja i vještina • Razvoj novih elemenata strategije ocjenjivanja na državnom i/ili nižim nivoima radi ojačavanja procesa evaluacije i praćenja ishoda učenja

APOSO najavljuje intenzivne aktivnosti na diseminaciji preporuka među stručnom javnošću i rad sa svima onima koji mogu direktno doprinijeti realizaciji preporuka. Već za desetak dana planirana je stručna konferencija i radionica na kojoj će se konkretizirati prvi koraci.

"Temelj svakog uspješnog društva je ulaganje u mlade - stoga učenici, roditelji, prosvjetni radnici i cjelokupna javnost u Bosni i Hercegovini, imaju pravo zahtijevati kvalitetno i svrsishodno obrazovanje. APOSO će nastaviti raditi na lobiranju za sudjelovanje BiH u PISA istraživanju i 2021. godine, kako bi se postigao kontinuitet koji donosi dugoročnu korist. U tom smislu, apelira se na Predsjedništvo BiH da hitno odobri potpisivanje ugovora o učešću, kako bi se na vrijeme ispoštovali iznimno strogi rokovi i procedura OECD-a. Na dobivene rezultate ne može se utjecati, ali svako u svom domenu može učiniti sve kako bi se pokrenule nužne reforme. Zajedno pokrenimo unapređenje obrazovanja!", poručili su iz APOSO-a.