BiH
0

Autentično bosansko selo Šćipe kod Prozora napuštaju i stari i mladi

Anadolija
(Foto: Anadolija)
Nekada gusto naseljeno autentično bosansko selo Šćipe nedaleko od Prozora, sada je mjesto iz kojeg ljudi sve češće odlaze tražeći bolje životne uslove.

Dvadeset godina nakon rata, ništa više nije isto u selu. Mnogo toga se promijenilo. Nekada su ulice ovoga sela bile pune djece koja su se igrala sretna i bezbrižna, a sada tu vlada pustoš i tišina.

Stanovnik ovog sela, Hamdija Subašić, podsjeća da je prije rata u Šćipama živjelo blizu 40 domaćinstava, a sada ih ima tek 15.

“Poslije rata je odselila jedna trećina stanovništva. Odselili su se u razne gradove poput Sarajeva, Mostara, Gornjeg Vakufa, Bugojna”, kazao je Subašić.

U selu Šćipe preovladavaju stare bosanske građevine, kuće od kamena koje, svaka za sebe, pričaju svoju priču. Priču o porodici koja je živjela u njoj.

Kuće od kamena su djelo vrijednih ljudi koji su generacijama ovdje obitavali. Pravljene su od kamena i drvenih stubova, obložene drvenim prućem, verande su bile isto od drveta, betonske ploče nisu se radile, već se pravile od drveta, zvale su se grede i šiše.

"U ovom selu se nalazi i jedna od najstarijih džamija u BiH, izgrađena 1498. godine", pojasnio je Subašić vrijednost građevina u selu Šćipe.

Muslimani vele da je džamiju gradio Skenderpaša, isti onaj koji je gradio i most na Banjoj Lučici.

Subašić se prisjetio prijeratnog perioda kada su stanovnici sela Šćipe sijali plodove koje su kasnije skupljali i spremno dočekivali zimu.

Na proljeće sijali su žito, ječam i zob. Koševina bi uslijedila nakon napornog proljeća, prostrane velike livade hranile su mnoga stada ovaca i krda krava.

Međutim, život u Šćipama, svakom godinom, sve je teži.

Kako kaže Subašić, mladi ne mogu naći posao, a od proizvodnih pogona radi samo sirana u kojoj je zaposleno tek nekoliko ljudi.

Zbog teške ekonomske situacije, iz sela Šćipe odlaze i mladi i stari.

Subašić dodaje da se procjenjuje da je u posljednjih nekoliko godina broj stanovnika u Šćipama i okolnim Kutama smanjen za oko 40 posto.

"Stanovništvo koje danas živi u Šćipama se bavi poljoprivredom, stočarstvom, bere borovnice te rijetko ko da ima stalni posao", pojasnio je Subašić.

Prema njegovim riječima, vlasti u Prozoru godinama ne ulažu u ovo selo tako da se do njega još uvijek dolazi makadamskim putem, a nema ni gradske rasvjete.

"Razlog toga je što je selo bošnjačko, a hrvatske stranke kontrolišu budžet Općine Prozor. Šćipe i još jedno selo do njega su jedina sela koja u proteklom ratu nisu padala pod kontrolu Hrvata", pojasnio je Subašić.

Priča se da su nekada u selu bili Grci te da na jednom brijegu postoji grčko groblje. Na tom je brijegu, pričaju, bila zvonara, a na drugom crkva.

Subašić, ipak, tvrdi da to nije istina.

"Po pričama, u našem selu ima brdo za koje se pretpostavlja da je na njegovom mjestu bila grčka crkva. Prije rata su čak dolazili i neki arheolozi koji su radili neka istraživanja, ali ništa nisu uradili", kazao je on.