Ispunjavanje 14 kriterija
0

Bosna i Hercegovina još čeka na zakone potrebne za dobijanje EU kandidatskog statusa

B. R.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Bosna i Hercegovina još nema zakone potrebne za dobijanje statusa kandidata za članstvo u Evropskoj uniji. Oni su dio od 14 uslova koje je potrebno ispuniti da bi Bosna i Hercegovina konačno postala kandidat.

Među tim uslovima je usvajanje zakona kojima će se osnažiti vladavina prava, a to su zakoni o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću (VSTV), sukobu interesa i javnim nabavkama. Pred bosanskohercegovačku državnu vlast je postavljen zahtjev da izmijeni i dopuni ove zakone u skladu s pravnim naslijeđem EU.

Da li će se to desiti, zavisi od Vijeća ministara i Parlamenta Bosne i Hercegovine. Na Vijeću ministara je da utvrdi i prihvati izmjene i dopune zakona, a potom da ih proslijedi parlamentarcima na razmatranje.

Najudaljeniji od izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u

Najudaljeniji smo od usvajanja izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u. Vijeće ministara je tek prihvatilo njegove izmjene koje su ocijenjene kao najurgentnije u datom trenutku.

Njima se ispunjava zahtjev Venecijanske komisije Vijeća Evrope o borbi protiv korupcije u pravosuđu. To podrazumijeva da sudije i tužioci, među kojima su i članovi VSTV-a, podnose izvještaje o svojoj imovini. Njihovu imovinu i prihode bi provjeravala Jedinica za integritet pri Sekretarijatu VSTV-a, čije je formiranje predviđeno izmjenama ovog zakona.

Sudije i tužioci tokom mandata u VSTV-u i godinu nakon toga se više ne bi mogli prijavljivati, niti bi mogli biti birani na upražnjene pravosudne funkcije, što se odnosi i na pozicije u entitetskim ustavnim sudovima, poziciju rukovodećeg državnog službenika u Uredu disciplinskog tužioca i Sekretarijatu VSTV-a.

Jasnije je definisano kada prestaje mandat članovima VSTV-a te u kojim okolnostima i kako će biti razriješeni te dužnosti. Osmišljeni su i pravni lijekovi protiv odluka o imenovanju.

Formulirano je kada su članovi VSTV-a u sukobu interesa, kada ne mogu biti suzdržani prilikom glasanja - donošenja odluka, kada za sudije i tužioce postoji neospojivost funkcija koja je zabranjena, koje dodatne aktivnosti sudije i tužioci moraju izvršavati te im se ograničavaju prihodi u kontekstu dodatnih aktivnosti.

U roku od godinu od stupanja izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u, državna vlast mora donijeti novi zakon o VSTV-u, koji će biti usklađen sa standardima EU, a što je istaknuto u Mišljenju Evropske komisije o zahtjevu Bosne i Hercegovine da dobije status kandidatkinje za članstvo.

Napominjemo da je 2019. pravni stručnjak Reinhard Priebe Evropskoj komisiji predstavio izvještaj o stanju u bosanskohercegovačkom pravosuđu, a u kojem je ukazano na niz nedostataka i u VSTV-u.

Zakoni o sukobu interesa i javnim nabavkama u parlamentarnoj proceduri

Za razliku od usvajanja izmjena i dopuna Zakona o VSTV-u, veći odmak je učinjen po pitanju zakona o sukobu interesa i javnim nabavkama. Ova dva zakona su u parlamentarnoj proceduri, tj. usvojio ih je Zastupnički dom, a predstoji da to učini Dom naroda.

Postojeći zakonski nedostaci su doprinijeli tome da Bosna i Hercegovina prošle godine bude među državama u kojima je korupcija postala još izraženija, navedeno je u izvještaju Transparency Internationala o indeksu percepcije korupcije. Bosna i Hercegovina i Sjeverna Makedonija su ocijenjene najlošijim državama na Zapadnom Balkanu. Za podsjetiti je da su desetine političara u sukobu interesa.

Među najznačajnijim izmjenama i dopunama Zakona o sukobu interesa jeste formiranje Komisije za odlučivanje o sukobu interesa, čiji članovi ne mogu biti državni parlamentarci nijednog doma, što je trenutno slučaj. Bilo bi zabranjeno da to budu i članovi političke stranke, kao i osobe koje obnašaju javne funkcije.

Članovi komisije bi mogli biti oni koji pet godina prije kandidovanja za ovu funkciju nisu bili parlamentarci, općinski vijećnici, načelnici/gradonačelnici, članovi vlade i savjetnici na bilo kojem nivou vlasti.

Komisija za odlučivanje o sukobu interesa bi imala sjedište u Agenciji za prevenciju korupcije i koordinaciju borbe protiv korupcije.

Predviđena je i kontrola tačnosti imovinskih kartona onih koji obnašaju javne funkcije, kao i sankcije onima koji ne budu dostavljali podatke ili koji budu dostavljali netačne podatke.

Izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama propisani su, između ostalog, način imenovanja odgovorne osobe za javne nabavke, obavezna prethodna provjera tržišta, definisanje plana nabavki, uvođenje elektronskih nabavki te u kojim okolnostima se ponuđač može isključiti iz javnih nabavki na 36 mjeseci.

Samo Bosna i Hercegovina i Kosovo na Zapadnom Balkanu imaju status potencijalnih kandidata

Većina analitičara ne očekuje da će Bosna i Hercegovina do kraja ove godine uspjeti ostvariti preostale uslove, kriterije iz Mišljenja Evropske komisije. Neke od njih je potpuno ili djelimično ispunila.

Bosna i Hercegovina i Kosovo su jedine zapadnobalkanske zemlje koje imaju status potencijalnih kandidata za članstvo u EU, dok su Srbija, Crna Gora, Sjeverna Makedonija i Albanija kandidati.

Srbija i Crna Gora su počele pregovore, a očekuje se da će ih uskoro početi Sjeverna Makedonija i Albanija. Po okončanju pregovora ugovor o pristupanju ratificiraju države članice, a svoju saglasnost daje i Evropski parlament.