Državno ministarstvo kontradiktornim tvrdnjama pokušava opravdati izmjene Pravilnika o registraciji vozila
Kao jedan od glavnih argumenata za donošenje pravilnika ministarstvo navodi probleme u sistemu tehničkih pregleda i broj neispravnih vozila tvrdeći da je to "najočigledniji i notorni dokaz potpune nefunkcionalnosti i neefikasnosti sistema registracije vozila, jer je osnovni preduslov da se vozilo registruje jeste da je vozilo tehnički ispravno".
Nejasno je zašto Ministarstvo svjesno pokušava dovesti javnost u zabludu. Sistem registracije vozila treba posmatrati odvojeno od sistema tehničkih pregleda.
Podsjećamo da je dokaz o tehnički ispravnom vozilu samo jedan od dokumenata koje provjeravaju službenici MUP-ova prilikom registracije.
Za puštanje neispravnih vozila u saobraćaj, odnosno izdavanje dokaza da je vozilo tehnički ispravno su odgovorne stanice tehničkih pregleda, odnosno zaposleni na stanici tehničkog pregleda. Obzirom da su upoznati, kako to navode u demantu, o ovakvom stanju u oblasti tehničkih pregleda, Ministarstvo komunikacija i prometa BiH bi trebalo da hitno, sa nadležnim entitetskim ministarstvima unutrašnjih poslova, uložiti više napora na unapređenju nadzora nad radom stanica tehničkog pregleda vozila.
Ovako se mjesecima javnost pokušava ubijediti u ispravnost nezakonitog prenošenja ovlaštenja na stanice tehničkog pregleda.
Ministarstva unutrašnjih poslova koja vrše poslove registracije vozila nisu odgovorna za rad zaposlenih na stanicama tehničkih pregleda i za eventualna puštanja u sobraćaj neispravnih vozila.
U demantu Ministarstvo čak govori o "manjku pažnje ljudi na stanicama tehničkih pregleda." Nejasno je onda kako bi prenošenje poslova registracije, odnosno dodatni poslovi, utjecali na pažnju zaposlenih na stanicama tehničkih pregleda.
Veoma je neobično što se Ministarstvo u svom demantu bavi samo stanjem tehničkih pregleda, stručnom institucijom i brojevima neispravnih vozila samo na području Federacije BiH, izbjegavajući predstaviti stanje tehničkih pregleda u RS. Vjerovatno jer u RS sve savršeno funcioniše!?
Ministarstva je propustilo napomenuti da su Slovenija i Hrvatska zakonima propisali i uredili sva pitanja vezana za registraciju i tehničke preglede, a ne nezakonitim pravilnicima.
Ministarstvo vješto pokušava stvoriti zabludu da se Pravilnikom ne prenose ovlaštenja za registraciju vozila već da MUP-ovi mogu prenijeti "dio svojih poslova". Zakon o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH je jasno propisao da poslove registracije, tačnije sve vezano za registraciju vozila, obavljaju nadležna ministarstva unutrašnjih poslova.
Osim što nije propisana mogućnost da se prenesu ovlaštenja za poslove registracije, Zakon nije propisao ni mogućnost prenošenja dijela poslova. Uporno se pokušava stvoriti privid da sticker naljepnica nije bitan dokument u postupku registracije vozila, a zakon je definiše kao jedan od dokaza o registraciji.
Ministarstvo u svom demantu navodi i da je sticker/naljepnica definisana Zakonom o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH "u dosadašnjoj praksi jedan od disfunkcionalnosti sistema registracije" jer se pomoću nje ne može provjeriti da li uopšte pripada vozilu i da li je registrovano.
Međutim, vješto izbjegava spomenuti brojne prijedloge nadležnih organa za ukidanjem stiker naljepnica. Nasuprot tome, Ministarstvo predlaže novu, RFID naljepnicu, koja navodno "omogućava provjeru stanja registriranosti vozila", a zanemaruje činjenicu da se radi o skupoj tehnologiji koja iziskuje velika ulaganja u stacioniranu i mobilnu tehnologiju za čitanje.
Ministarstava unutrašnjih poslova su već uvela sistem videonadzora kamerama za prepoznavanje registarskih oznaka odnosno video-analitički sistem koji nadzire registarske tablice.
Podsjećamo da je Agencijom za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) u svojim dosadašnjim mišljenjima ukazivala da ne treba uvoditi RFID stickere jer to nisu uvele ni zemlje Evropske unije, kao i da se otvaraju novi finansijski troškovi za organe.
Ministarsvo netačno tvrdi da uvođenje RFID tehnologije nije prijedlog Ministarstva već postupanje po zaključku Vijeća ministara BiH sa 12. sjednice Vijeća ministara BiH održane 4.7. 2012. godine. Postupajući u suprotnosti sa ovim zaključkom, Ministarstvo je samo, bez učešća drugih institucija, donijelo Pravilnik. Obaveza je bila da zajedno sa IDDEEA-om i nadležnim organima predloži izmjene i dopune propisa.
Ministarstvo je u svom demantu propustilo navesti da je Vijeće ministara BiH, kasnije, na prijedlog Ministarstva komunikacija i prometa BiH donijelo Odluku o imenovanju ekspertske radne grupe za procjenu mogućnosti ukidanja stiker/naljepnica i prelaska na drugu metodologiju. Tim povodom, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH bi trebalo javnosti dostaviti zvaničnu procjenu do koje je došla spomenuta radna grupa.
Ministarstvo u namjeri odbrane svog postupanja zaboravlja da nije nadležno za uređenje pitanje naknada koje se plaćaju pri registraciji vozila, a koje propisuju entiteti i da ovim pravilnikom ne mogu te naknade staviti van snage, kao da ne može utjecati na propisivanje bankarskih provizija.
Vezano za navode iz demanta po kojima je ministarstvo formiralo radnu grupu koja radi na analizu pojedinih pravnih aspekata donošenja pravilnika i da ministarstvo vodi otvorene i transparentne konsultacije, pozivamo Ministarstvo prometa i komunikacija BiH da dostavi zapisnike sa sastanaka sa predstavnicima ministarstava unutrašnjih poslova.
Upoznati smo da je veliki broj MUP-ova izrazio neslaganje sa ovakvim načinom donošenja pravilnika odnosno da su zanemarena mišljenja i sugestije prilikom usvajanja istog, pa je od velike važnosti upoznati javnost sa činjenicama i sadašnjim prijedlozima nadležnih organa.
Javnosti sada preostaje da čeka kakva će "odgovarajuća pravna rješenja“ i kome odgovarajuća, ponuditi Ministarstvo prometa i komunikacija BiH sa Agencijom za identifikacijske isprave, evidenciju i razmjenu podataka BiH, kao i da li će resorno ministarstvo opet ponuditi nezakonita rješenja.
Treba istaći da je 2011. godine, kada je pripremljena Informacija o mogućnostima korištenja RFID tehnologije u postupku registracije vozila, direktor IDDEEA-e bio Siniša Macan, također kadar SNSD-a, koji je i hapšen nekoliko godina kasnije.
Pozivamo Ministarstvo da dostavi imena članova Radne grupe koja radi na izmjenama Pravilnika.
Na kraju se izvodi zaključak da Pravilnik o registraciji vozila objavljen u Službenom listu BiH (broj: 53/22) nije imao za cilj, kako se to tvrdi u "stvaranje pravnog okvira za pojednostavljenje administrativnih procedura i unapređenje efikasnosti postupka registracije vozila".
Čini se da je stvarni cilj stvoriti preduslove za uvođenje RFID tehnologije i omogućiti nove poslove za buduće dobavljače RFID stickera i čitača.