Hota Muminović: U obrazovanju nema brzih rješenja, u fokusu nam mora biti briga za učenika
"U obrazovanju nema brzih rješenja. U fokusu nam mora biti briga za učenika. Živimo u društvu opterećenom mnogim devijantnim pojavama. Na nama je da što prije prepoznamo rizike kojima su djeca izložena, faktore koji mogu ugroziti njih i njihov interes. Ti faktori su nekada izvan, nekad unutar učionice ili škole (u vidu vršnjačkog nasilja), a ponekad i u porodicama. Djeca to sve proživljavaju, a profesionalci treba da prepoznaju i pruže im stručnu pomoć i podršku. Vjerujemo da je to strateški važno, da bismo imali zdravo društvo", naglasila je u razgovoru za Fenu.
Set mjera
Podsjeća da se u Kantonu Sarajevo već nekoliko godina radi na setu mjera kojima bi se unaprijedila dobrobit učenika, njihova zaštita i sigurnost u školama. Intenzivno razvijaju instrumente, imaju pravilnik koji omogućava profesionalcima u oblasti obrazovanje da primjećuju faktore koji mogu ugroziti interes djeteta.
"Sad svaka škola ima po psihologa i pedagoga. Neke škole imaju i socijalne radnike, a stručna služba škola potom razvija plan podrške i brige. U slučaju kad ne možemo pružiti podršku na nivou škole, uključujemo resor socijalne zaštite, centar za mentalno zdravlje ili policajce u zajednici. To je dobar sistem, koji primjenjujemo u KS, moramo se profesionalno baviti signalima koji nam učenici šalju na nastavi i/li u vannastavnim aktivnostima. To su pozivi u pomoć, profesionalci to moraju primjećivati. Mora se pružati stručna podrška i pomoć učenicima, potreba za tim je nekad privremena, ponekad trajnija. U protivnom porodice će biti prepuštene da se same nose sa izazovima, a devijantna ponašanja mogu biti još češća", naglašava ministrica.
Kako je kazala, ne može se paušalo pristupati tim temama te je najavila razgovore sa stručnjacima raznih profila poput onih za mentalno zdravlje i/li stručnjacima iz oblasti sigurnosti u digitalnom prostoru - oblasti gdje djeca provode mnogo vremena.
"Najlakše je učenike isključiti iz škole, ostaviti neocijenjene, odustajati od njih. Ali pružati dobru podršku učenicima, zahtijeva bolju posvećenost. Mi imamo uređen sistem u KS, primjenjuje se od 2019. godine. Ako neko tvrdi da postoje bolji modeli, mi ćemo ih prihvatiti ali ne možemo ostati bez ičega. Pogotovo nakon tragičnih događaja u regiji, potom i kod nas. Ne možemo ne raditi ništa", naglasila je.
Nova školska godina
Na području Kantona Sarajevo nova školska godina počela je danas za ukupno 53.500 učenika, od čega 38.400 osnovaca i 15.100 srednjoškolaca. Upisano je i 4.300 prvačića. Popunjeni su i kapaciteti u srednjim školama, prema Planu upisa.
"Radimo i na razvijanju deficitarnih zanimanja. Već četvrtu godinu zaredom dajemo stipendije za učenike prvih, drugih i trećih razreda, kao i za učenike četvrtih razreda, za četvrti stepen", kazala je ministrica Hota Muminović.
Za novu školsku 2024/2025. godinu najavila je dosta novina te izdvojila sufinansiranje troškova za korisnike usluga produženog boravka.
"Određena je cijena od 140 KM, ranije je prosječno iznosila 210 KM. Smatramo to našim doprinosom unaprjeđenju porodičnog standarda u Kantonu Sarajevo te da prepoznamo taj oblik odgojno-obrazovnog rada. To nam je omogućio zakon usvojen početkom jula ove godine i u primjeni je od početka ove školske godine", kazala je.
Naglašava i to da je u Kantonu Sarajevo treća godina kurikularne reforme, reforme nastavnih planova i programa. Kako je kazala, već su vidljive povratne informacije kako od nastavnika tako i od učenika. Najavila je da će uskoro biti prezentirani njihovi utisci o reformskim procesima.
Najavila je i reforme u srednjim stručnim i tehničkim školama. Naglašava da će za taj proces biti potrebno četiri do pet godina jer "u obrazovanju nema brzih rješenja, u fokusu nam mora biti briga za učenika".