Josip Grubeša: Novo Vijeće ministara BiH će raditi brže i bolje od starog
Također, ministar Grubeša je iznio očekivanja o saradnji s novim ministrima te se osvrnuo na prethodni mandat. Govorio je i o revidiranoj strategiji za procesuiranje ratnih zločina, koja je izazvala dosta polemike u ovoj godini.
Ovo vam je drugi mandat zaredom. Šta očekujete od ekipe s kojom ćete raditi minimalno naredne tri godine?
Prije svega, zahvalan sam svojoj političkoj stranci što je prepoznala moj dosadašnji angažman u prethodnom mandatu i ukazala mi povjerenje da ostanem ministar u istom resoru i tako mi se pruži prilika da nastavim i okončam započete projekte.
Intenzivirat ćemo rad i neophodne aktivnosti na njima, kao i na novim planiranim projektima, pa ukoliko kolege ministri prepoznaju strateški značaj istih u ispunjavanju neophodnih uvjeta po evropskim standardima i dobijem njihovu potrebnu podršku, dobri rezultati neće izostati.
Mislim da u tom kontekstu svi imenovani ministri imaju potrebne profesionalne kvalifikacije i odgovarajući stepen političke težine i odgovornosti, pa stoga ne očekujem i ne vjerujem da će biti opstrukcija u radu s kojima sam se dijelom susretao u prethodnom mandatu, već naprotiv da ćemo imati korektnu i uspješnu saradnju.
U odnosu na prethodni sastav u kojem su bili predstavnici SDS-a i PDP-a, zajedno s predstavnicima HDZ-a i SDA, sada imamo malo drugačiji sastav u Vijeću ministara. Smatrate li da će biti lakše donositi odluke ili pak teže u odnosu na ukupnu političku situaciju?
Vjerujem da će stvari ići bolje i brže, a uporište u takvom stajalištu zasnivam prije svega na činjenici da je nova vlast u odnosu na prethodni saziv Vijeća ministara uspostavljena na konzistentoj osnovi.
Danas vlast obnašaju predstavnici onih političkih stranaka koje su istinski dobile mandat birača na prethodnim izborima, izbjegavajući tako već viđeni, u prethodnom mandatu, štetan oblik političke kohabitacije u kojem je u pravilu izostajala nužna politička podrška drugih razina vlasti, pa se očekivano nisu mogli ni postići bolji rezultati.
U ovakvom političkom ozračju i strukturiranoj vlasti na svim razinama realno je za očekivati da će se deklarirani politički ciljevi i opredjeljenja s manje teškoća pretočiti u konkretne projekte koji će pokrenuti i ubrzati zaustavljene procese, ali jednako tako otvoriti i nove procese nužne za Bosnu i Hercegovinu na njenom putu ka Europskoj uniji.
Vjerujem da svi ili bar većina mjerodavnih političkih faktora dijeli moje mišljenje u globalu, te se u ime toga iskreno nadam da je napokon došao kraj raznim politikanstvima s ciljem sticanja jeftinih politički ciljeva i poena, i da ćemo se svi skupa odgovorno posvetiti ispunjavanju strateških ciljeva za dobrobit svih u Bosni i Hercegovini, a samim tim i da će se svi konstitutivni narodi jednakopravno uvažavati i imati mogućnost da bez ikakve majorizacije i političkog inžinjeringa biraju svoje predstavnike, koji će, uvjeren sam, znati zastupati njihove interese.
Vi ste, uz gospodina Bevandu, ministar koji će u istom resoru nastaviti raditi u Vijeću ministara. Koliko ima nedovršenog posla, odnosno šta će vam biti prioriteti?
Ministarstvo pravde BiH ima dugoročne strateške ciljeve koje nije moguće završiti u jednom danu. Reforma pravosuđa je bila i ostaje moj prioritet, pa ću u narednom periodu dati sve od sebe da ponovo pokrenemo ovo pitanje i da u što skorije vrijeme iznađemo rješenje s kojim ćemo izaći pred Parlamentarnu skupštinu BiH.
Šta će biti s revidiranom strategijom za procesuiranje ratnih zločina? U prethodnom mandatu imali ste dosta polemike pa i određenog sukobljavanja s udruženjima žrtava pa i sa SDA, odnosno s nekoliko vaših kolega ministara.
Iskreno se nadam da je krajnje vrijeme da se ova tema demistifikuje i naročito depolitizira, što je bio slučaj u prethodnom periodu. Neophodno je da politički faktori koji su u dobroj mjeri svojim djelovanjem utjecali na stanje kakvo je danas, prekinu razno kvazipravno teoretisanje po ovom pitanju manipulirajući na taj način najosjetljivijom kategorijom stanovništva iz njima dobro poznatih razloga.
Krajnje je vrijeme da napokon s drugim sudionicima daju puni doprinos u rješavanju ovog pitanja, krucijalnog za žrtve i njihove obitelji, ali ništa manje važne činjenice da se prestane prikazivati iskrivljena slika cjelokupnog pravosuđa u BiH i da se na objektivan i nepristrasan način prezentira ovaj bitan stub BiH društva, kao i da su njegovi djelatnici profesionalni i časni ljudi, bez obzira na kojoj razini i gdje rade.
Nadam se da će žrtve uvidjeti da je nužno rasteretiti Sud BiH, kako bi mogao da procesuira samo nasloženije predmete ratnih zločina, kako bi svi počinitelji ovih najtežih kaznenih djela bili i procesuirani i kažnjeni. I sada se predmeti prenose na niže razine, ali nisu jasni kriteriji pa smo Strategijom samo dodatno pojasnili kriterije. Svima nam mora biti cilj da se ovo poglavlje napokon završi. Zabrinjava što ostavljamo dojam da nisu sve žrtve iste i da se sada koči dalji rad na ovim predmetima, jer se ne usvaja dokument kojim se definiraju jasni kriteriji raspodjele predmeta.
U proteklom periodu izneseno je dosta kritika na račun VSTV-a. Kao nikada do sada na račun VSTV-a su stizale i kritike iz Američke ambasade i OSCE-a. Šta vi mislite o tome kako je radio VSTV i šta treba promijeniti u tom tijelu, cijeli sastav ili način rada?
Već dugo vremena stručnjaci tvrde da je nužna korjenita promjena sastava, načina rada i odlučivanja VSTV-a i ja to prihvatam. Toliko toga je ukazano kao prevaziđeno u tom zakonu da je teško izdvojiti nekoliko krucijalnih stvari, ali ako bih morao izdvojio bih strukturu, način izbora članova VSTV-a i njihovo daljnje biranje sudaca i tužitelja, bez odvojenih vijeća, nemogućnost manjih sudova da imaju svoje predstavnike u VSTV-u i slično.
Kao što sam rekao, nužna je sustavna promjena i u tu svrhu formirana je radna skupina od stručnjaka sa svih razina, koja će analizirati postojeće rješenje, uzeti u obzir procjenu stručne misije te druge odgovarajuće pokazatelje i temeljem toga napraviti održiv nacrt zakona koji će u organizaciju VSTV unijeti točno nužne promjene.