Zagrijavanje za izbore
157

Kako su Bećirović, Izetbegović i Dodik započeli ranu predizbornu kampanju

F. H.
Zvanična predizborna kampanja u Bosni i Hercegovini započinje prvog septembra, međutim političke stranke i kandidati su već započeli sa aktivnostima koje je teško okarakterisati drugačije nego kao predizbornu kampanju.

Među prvim je u predizbornu kampanju krenuo Denis Bećirović, kandidat SDP-a iza kojega je stao široki spektar stranaka i pokreta uključujući članove "Trojke", Narod i pravdu i Našu stranku ali i SBB, NES, PDA, BPS, Bosanskohercegovačka incijativa Fuada Kasumovića i Prva mostarska partija Semira Drljevića Lovca.

Bećirović je u nezvaničnu kampanju krenuo posjetama Kiseljaku, Kreševu i Fojnici. U Fojnici je Bećirović posjetio Franjevački samostan Duha Svetog. Nakon toga Bećirović je nastavio proputovanje Bosnom i Hercegovinom posjetivši Konjic, Jablanicu i Mostar. Na prostoru Kantona Sarajevo Bećirović je obišao Ilidžu, Hadžiće i Novi Grad. Nakon ovih posjeta, kandidat udružene opozicije Bećirović se uputio ka Podrinju i obišao Foču, Višegrad i Goražde.

Primjetno je da Bećirović pokušava da ranim startom kampanje obiđe što više mjesta kako bi povećao vidiljivost među širim narodnim masama, Također, na fotografijama koje objavljuje na društvenim mrežama Bećirović preferira krupne planove gdje korača sa velikom masom ljudi iza sebe. Ovakvim fotografijama Bećirović pokušava da prikaže da uživa široku podršku građana Bosne i Hercegovine.

Foto: Denis Bećirović / Instagram Bećirović u posjeti Ilidži
Foto: Denis Bećirović / Instagram Bećirović u posjeti Ilidži

Također, koriste se i "spontane" fotografije sa građanima, a u posljednim posjetama počeo je da koristi i "efekat bijele košulje" ali i "ray ban" naočale kojima se pokušava razbiti strogost akademskog izgleda kojeg nosi kao univerzitetski profesor.

Bećirović je rizikovao sa ranim početkom posjeta gradovima u Bosni i Hercegovini jer slijedi dugo ljeto i godišnji odmori te će se pred kraj kampanje naći u situaciji da drugi put posjećuje neke od gradova. Osim toga pred Bećirovićem je izazov i toga da uvjeri glasačko tijelo stranaka koje su ga formalne podržale da za njega glasaju na izborima drugog oktobra.

Postavlja se pitanje kako će se prema Bećiroviću odrediti konzervativno biračko tijelo stranaka kao što je NES, koja je naprimjer u Zeničko-dobojskom kantonu u koaliciji sa SDA. Sa druge strane Bećirović mora biti oprezan da se ne odmakne ni od svoga matičnog biračkog tijela na lijevom spektru. Pred Bećirovićem će biti izazov da ne odbije od sebe konzervativne, ali ni liberalne birače, a da u isto vrijeme pokaže političku odlučnost i puno veću pobjedničku energiju.

Glavni protivkandidat Denisu Bećiroviću za člana Predsjedništva BiH će biti kandidat SDA Bakir Izetbegović.

Bakir Izetbegović je nezvaničnu kampanju krenuo silaskom u jamu rudnika mrkog uglja u Kaknju. Izetbegović je iz Kaknja poslao poruke o energetskoj stabilnosti, ali iz perspektive političke kampanje značajnija je poruka koju je pokušao poslati fotografisanjem sa rudarima u rudarskoj jakni. Ovo je Izetbegovićev način da se približi narodnim masama kroz prikazivanje "poštovanja" i brige za rudare koji su uvijek posebno osjetljiva društvena skupina. Svoju bliskost radničkoj klasi Izetbegović je pokušao prikazati i oblačenjem rudarskog radničkog odijela.

Foto: FENA / Izetbegović u rudarskoj jami u Kaknju
Foto: FENA / Izetbegović u rudarskoj jami u Kaknju

Izetbegović je slično kao Bećirović u ranoj fazi kampanje odlučio i posjetiti jednu vjersku bogomolju. Za razliku od Bećirovića koji je posjetio franjevački samostan, Izetbegović je posjetio Sabornu crkvu u Mostaru. Posjete vjerskim objektima konfesija kojima ne pripadaju kandidati ili potencijalni kandidati za Predsjedništvo imaju ulogu naglašavanja njihove otvorenosti i multietničkog duha.

Konačno, kao dio predizborne kampanje i populistički može se posmatrati da je Izetbegović prvi od svih političara najavio da će se u dobrotvorne svrhe donirati povećanje plate koje je izglasano zahvaljujući između ostalog i glasovima njegove stranke.

U kampanji Izetbegović će imati prednosti kao što je porodično prezime i podrška najjače stranačke mašinerije u državi. Izetbegović u svojevrsnoj kampanji sam protiv svih može igrati na to da kod simpatizera pokuša probuditi prkos i tako ih izvući na birališta na dan izbora. Prvi koraci u kampanji posjeta rudniku i pravoslavnoj crkvi u Mostaru pokazuju da se pokušava približiti barem djelomično biračima koji su bliže lijevom spektru i tako poboljšati svoje izglede. Izetbegovićev problem je što u trenutnoj društveno-političkoj situaciji njegova ličnost ima polarizirajući efekat i može izazvati veliki broj glasača da na izborima glasaju protiv njega.

U entitetu Republika Srpska nezvanična kampanja počinje nešto sporije nego u Federaciji BiH, ali se mašina polahko zahuktava. Milorad Dodik, trenutno član predsjedništva, a u principu lider Republike Srpske počeo je kampanju sa dva klasična ali provjerena poteza koja su mu od 2006. godine između ostalog obezbjeđivala pobjedu na izborima.

Dodik je ponovo okrenuo ćurak i po pitanju "nezavisnosti" Republike Srpske. Tako je prije 26. juna u Modriči opet počeo govoriti da čeka povoljan trenutak za nezavisnost RS-a, dok je u ne tako davnom martu europarlamentarce i javnost ubjeđivao da ne postoji bilo kakav plan o nezavisnosti Republike Srpske.

Drugi potez koji je Dodik povukao u ranoj izbornoj kampanji, akoji će provesti pri njenom kraju je najava o podijeli po 100 KM mladima u Republici Srpskoj. Također, Dodik je najavio da će isti iznos biti podijeljen i u septembru.

Foto: Twitter Milorad Dodik / Dodik u
Foto: Twitter Milorad Dodik / Dodik u "Andrićgradu"

Milorad Dodik u predizbornu kampanju ulazi klasičnom kombinacijom nacionalističkih obećanja i dijeljenja javnih sredstava kao da su njegovo privatno vlasništvo. Očekivati je da će uskoro i zapjevati pod nekim šatorom i sa nekim građaninom popiti po rakiju i tako nastaviti igrati ulogu "narodnog" čovjeka dok živi standardom nekoliko puta većim od standarda naroda, a javni novac koristi za očitu predizbornu kampanju.