Međunarodna reakcija na rezultate TIMSS istraživanja: BiH je zapala u krizu učenja
"Godinu dana nakon objavljivanja rezultata prvog testiranja za Međunarodno istraživanje procjene znanja i vještina učenika (PISA) za Bosnu i Hercegovinu, danas obilježavamo još jedan značajan datum za sektor obrazovanja u Bosni i Hercegovini – dobili smo rezultate testiranja za Međunarodno istraživanje postignuća učenika u matematici i prirodnim naukama (TIMSS) koje je obavljeno 2019. godine", napomenuli su.
Zatim su se osvrnuli na same rezultate.
"Rezultati TIMSS istraživanja pokazuju da škole u Bosni i Hercegovini nisu pripremljene za ulazak u društvo koje se temelji na korištenju znanja iz 21. vijeka i da bosanskohercegovačkoj djeci nisu pružene iste mogućnosti da razrade svoje potencijale kao što su njihovim vršnjacima iz država s visokim i srednje-visokim prihodima stanovnika. Veliki broj djece u Bosni i Hercegovini, njih 600.000, više ne može čekati jer im je budućnost ugrožena", upozorili su.
Ukazali su i a postoji mogućnost da pandemija koronavirusa pogorša stanje.
"Kao što su pokazali rezultati PISA istraživanja za 2018. godinu i danas potvrdili rezultati TIMSS istraživanja, Bosna i Hercegovina je zapala u krizu u učenju, a to bi, uz pandemiju, moglo dovesti do podrivanja decenijama sticanog pomaka i pogoršati već ukorijenjenu nejednakost", mišljenja su.
Pozvali su nadležne da reaguju.
"Zato je sad neophodno da obrazovne vlasti u Bosni i Hercegovini žurno osmisle i provedu sveobuhvatne obrazovne reforme koje će se zasnivati na nalazima izvedenim iz rezultata velikih međunarodnih istraživanja, jer iste pružaju iscrpne podatke za donošenje utemeljenih strateških odluka", poručili su.
U američkoj ambasadi, Delegaciji EU, OSCE-u i UNICEF-u su naveli važnost učešća u ovakvim testiranjima.
"Pored toga, kontinuitet u učešću na opsežnim međunarodnim istraživanjima presudan je za praćenje i daljnji razvoj ne samo situacije nego i trendova u obrazovanju, tako da je moguće prilagođavati obrazovnu reformu tamo gdje je to neophodno. Kad je o tome riječ, podsjetili bismo i na Izvještaj Evropske komisije o Bosni i Hercegovini za 2020. godinu u kojem se navodi da treba učestvovati u ovakvim istraživanjima radi praćenja napredovanja Bosne i Hercegovine te bolje vidljivosti i uporedivosti u širem kontekstu", obrazložili su.
Također su podsjetili na važnost obrazovanog stanovništva.
"Obrazovano i kvalifikovano stanovništvo nužna su komponenta svake dinamično-organizovane privrede i inkluzivnog, kohezivnog društva kojem Bosna i Hercegovina teži, pa bi tako reforma obrazovanja trebala predstavljati okosnicu napora uloženih u razvoj ove države", potcrtali su.
Pozvali su da se Bosni i Hercegovini omogući učešće na predstojećim testiranjima.
"Kako bi omogućila reformu obrazovanja koja počiva na dokazima, Bosna i Hercegovina treba preduzeti sve potrebne korake za prijavu učešća u predstojećim međunarodnim istraživanjima (PIRLS 2021i PISA 2022). Zato pozivamo vlasti da postignu konsenzus o nastavku učestvovanja Bosne i Hercegovine u ovim značajnim istraživanjima te istovremeno osiguraju inkluzivnost i transparentnost procesa ocjenjivanja u, između ostalog, dosljednoj saradnji sa svim obrazovnim vlastima i međusobno", naglasili su.
Kako su saopćili iz Ambasade SAD-a, Delegacije EU, OSCE-a i UNICEF-a, nadležne obrazovne vlasti na svim nivoima moraju odlučno krenuti u stvaranje inkluzivnih, prilagodljivih i kvalitetnih obrazovnih sistema preko kojih će spremno dočekati budućnost.