Obesmišljavanje ustava
13

Paravojna demonstracija sile i obilježavanje dana entiteta: Zašto nije sporan Dan RS-a već 9. januar

S. Š. U.
Ilustracija: A. L./Klix.ba
Ilustracija: A. L./Klix.ba
Čini se da obilježavanje Dana RS-a svake godine izazove sve više reakcija. To ima veze sa oklopnim vozilima na ulicama RS-a, pjevanjem nacionalističkih pjesama koje lede krv u žilama, ali i sa tim da dan entiteta nije sporan. Sporan je 9. januar.

Prije 31 godinu u januaru bosanski Srbi pokrenuli su proces secesije održavanjem skupštine srpskog naroda u BiH i donošenjem "Deklaracije o proglašenju Republike Srpskog naroda BiH".

Nakon toga je 1. marta, BiH održala referendum o nezavisnosti, a rukovodstvo bosanskih Srba planiralo je aktivnosti koje će u konačnici dovesti do genocida.

Stoga 9. januar, posebno Bošnjake, ali i druge narode u BiH prodsjeća na najstrašniji period njihove historije kada su skoro četiri godine bili žrtve onih u koje kao u heroje gledaju sadašnje vlasti u manjem bh. entitetu.

Iako je taj dan kao Dan RS-a obilježen i prethodnih godina, sada će svečani defile MUP-a RS-a biti održan u Istočnom Sarajevu.

Zašto je problematičan 9. januar, a ne Dan RS-a?

Nekoliko je razloga zašto je baš 9. a ne 10. ili 11. januar problematičan datum za proslaviti Dan RS-a.

Prvo, obilježavanje tog datuma kao dana manjeg bh. entiteta nije u skladu sa Ustavom BiH, a nije da je državni ustav nešto važno dominantnim političkim snagama u RS-u.

Drugo, u presudi kojom se 9. januar proglašava neustavnim nevedeno je da taj datum ne simbolizira zajedničko sjećanje.

Ne simbolizira zajedničko sjećanje jer se jedni sjećaju kako su na njih pucali sa brda oko Sarajeva, držali ih zatočenima u zloglasnim logorima oko Prijedora ili im ubili sve članove porodice u srebreničkom genocidu oni koji su htjeli da etnički "očiste" dijelove BiH koje bi nacističkim manirima kasnije mogli nazvati svojim "životnim prostorom".

Perspektiva druge strane je da je to "borba za slobodu" srpskog naroda u BiH.

Treći razlog je taj što praznici u BiH trebaju ljude povezivati, a ne nastaviti ih dijeliti jer to ne doprinosi napretku i stabilnosti.

Svaka mjesna zajednica, svaka općina i kanton imaju svoj dan, pa stoga nije problematično da i administrativna jedinica koja vrši vlast na 49 posto teritorije BiH ima svoj dan.

On može biti bilo koji drug datum osim onih datuma koji direktno vrijeđaju druge narode.

9. januar prije i 9. januar godine 2023.

Jedan od najproblematičnih momenata koji užasavaju građane u BiH tokom "svečanih defilea" jesu kao za rat naoružani pripadnici MUP-a RS-a koji u toj paradi sile i moći učestvuju te oklopna vozila koja manje liče na policijska, a više na ona iz ratnih zona.

Podsjetimo samo da su upravo ministarstvo unutrašnjih poslova RS-a i nekadašnja vojska RS-a presudom Međunarodnog suda pravde označeni kao realizatori genocida u BiH. To ostaje biti trajna mrlja na uniformama policajaca iz onoga što je danas bh. entitet, ma ko bili ljudi koji u MUP-u RS-a rade.

Ranije je 9. januar kao Dan RS-a obilježavan drugačije, možemo čak tvrditi i skromnije. Sada smo pak došli do faze u kojoj lokacija održavanja defilea nije slučajno odabrana.

Od toliko gradova od kojih je za proslavu neustavnog dana predsjednik RS-a Milorad Dodik mogao birati, on je ove godine gospodnje odabrao baš Istočno Sarajevo.

Takvo pomijeranje granica tek će postati opasno.

Ako se ovakvo ponašanje bude toleriralo, a ne bude se radilo na uspostavljanju efikasnih mehanizama kažnjavanja ignoriranja odluka Ustavnog suda BiH, ko zna gdje će neustavan Dan RS-a biti obilježen naredne godine.

Dodik kao da se smije u lice žrtvama i iz svog političkog oklopnjaka poručuje kako je nedodirljiv.

Samo u BiH žrtve se obesmišljavaju, a političari bogate ismijavajući tuđu patnju za koju cijeli svijet zna.

Zbog toga je jedan dan u januaru za jedne krvav, dok je za druge slavljenički.