Različiti zakoni
20

Potrošači u Republici Srpskoj imaju veća prava od onih u Federaciji BiH

Piše: R. D.
(Foto: Klix.ba)
Bosna i Hecegovina kao jedinstven ekonomski prostor treba ujednačiti zakonske propise kada je riječ o zaštiti potrošača, jedan je od zaključaka okruglog stola "Problem različitih prava potrošača na temelju trenutno važećih, ali različitih zakonskih rješenja u FBiH i RS", koji je u Mostaru organiziralo Udruženje Futura.

Marin Bago, predsjednik Udruženja Futura, kazao je kako nema smisla nejednakim pravima potrošača u dva entiteta dijeliti zajednički ekonomski prostor Bosne i Hercegovine.

"Odgovorno tvrdimo da je na djelu diskriminacija potrošača. Zakon na nivou Bosne i Hercegovine donesen je 2006. godine, a 2011. Zakon o zaštiti potrošača u Republici Srpskoj koji je donio dosta poboljšanja. Nema smisla da potrošači u jednom entitetu imaju veća prava od potrošača u drugom", kazao je Bago, naglasivši da su potrebni dodatni koraci da se izjednače prava potrošača na nivou cijele države.

Bago je istakao kako zakonska regulativa u Republici Srpskoj daje veća prava potrošačima, posebno kod participiranja njih i njihovih udruženja u donošenju odluka o cijenama u javnom sektoru, kao što su cijene komunalnih usluga, elektroprivrede, telekomi...

U Federaciji BiH ne postoji poseban zakon koji reguliše oblast zaštite potrošača, već se primjenjuje zakon s državnog nivoa, naglasila je Amra Vučijak, pomoćnica federalnog ministra trgovine.

"Svjesni potreba za usklađivanjem prava, ministarstvo u kontinuitetu putem svoga člana u Vijeću za zaštitu potrošača BiH podnosi inicijative i insistira na usklađivanju zakona Bosne i Hercegovine s evropskim propisima upravo s ciljem osnaživanja prava potrošača", kazala je Vučijak, ističući i neadkevatnu primjenu postojećeg zakona s državnog nivoa.

Vučijak je dodala kako postoji pozitivan trend porasta svijesti o pravima potrošača, što se vidi kroz žalbe i pritužbe koje dobivaju udruženja, ali i javne institucije. Potrošači najteže utječu na velika javna preduzeća, monopoliste, kako ih je nazvala Vučijak, na kreiranje njihovih općih uslova poslovanja, a na kraju i cijena.

Murisa Marić, izvršna direktorica Udruženja za zaštitu potrošača "Don" iz Prijedora pohvalno je govorila o zakonskoj regulativi u manjem bh. entitetu, zakonu koji je donesen 2011. godine i četiri poboljšanja koju su uslijedila. Poboljšanja se posebno ogledaju kroz upotrebu knjiga žalbe, ali i kvalitetnije participacije udruženja pri određivanju cijena javnih usluga.

Ljubica Čolović, pomoćnica Ombudsmana za zaštitu potrošača BiH kazala je kako je Zakon o zaštiti potrošača u vrijeme donošenja bio usklađen s pravnom stečevinom EU i kao takav predstavlja dobru osnovu za zaštitu potrošača u našoj državi.

"Iako je zakon uredio i garantovao potrošačima osnovna prava, ona se nažalost krše. Poštivanje prava je na nezadovoljavajućem nivou, a u prilog tome govore brojne žalbe koje institucija Ombudsmana zaprima od potrošača. Najviše žalbi je iz sektora ekonomskih usluga od općeg interesa, sektora trgovine, bankarstva i ostalih žalbi", kazala je Čolović.