
Pripreme za strukturalne reforme u obrazovanju započete su 2022. godine, a nastavljene 2023., da bi najviše rezultata bilo u 2024. godine. Reforme u protekle tri godine donijele su promjene u gotovo svim segmentima obrazovanja – od osnovnih škola, preko srednjeg obrazovanja, do visokog obrazovanja i nauke.
Ministar obrazovanja i nauke Ahmed Omerović ističe da su sve ove reforme bile nužne kako bi se obrazovni sistem u ovom kantonu modernizirao i učinio kvalitetnim.
Najznačanije reforme su, kako navodi ministar Omerović, kurikularna reforma odnosno modernizacija obrazovanja; reforma praktične nastave i povezivanje obrazovanja i tržišta rada; očuvanje državnosti Bosne i Hercegovine kroz obrazovni sistem; infrastruktura odnosno snažna ulaganja u školske objekte; digitalizacija i modernizacija obrazovnog sistema; inkluzivno obrazovanje gdje pružamo podršku za svakog učenika; u visokom obrazovanju i nauci je to podrška studentima i naučnim projektima; zatim podrška predškolskom odgoju; stipendije i besplatni udžbenici: osiguravanje jednakih šansi za sve; odgovor na nasilje i stvaranje sigurnijeg okruženja; novi pedagoški standardi koji su temelj stabilnosti obrazovnog sistema.
U oktobru 2024. godine na prijedlog Pedagoškog zavoda TK ministar Omervić je donio novi Nastavni plan i program baziran na ishodima učenja za osnovnu školu. Primjena ovog kurikuluma počinje od sljedeće školske godine. U decembru 2024. godine donesen je i novi Nastavni plan i program za osnovnu muzičku školu. Pedagoški zavod radi na novom kurikulumu za srednje stručne i tehničke škole.
"Jedna od ključnih oblasti reforme u 2023. godini koju smo nastavili i u 2024. bila je praktična nastava. U saradnji s međunarodnim partnerima, uspostavljeni su novi propisi koji omogućavaju bolje povezivanje učenika sa poslodavcima. Kroz ugovore o praksi, učenici sada imaju priliku sticati praktične vještine u stvarnim radnim okruženjima, dok su poslodavci obavezni plaćati učenike za njihov rad tokom prakse. Neki poslodavci su već implementirali nove propise i isplaćuju učenicima naknadu za praksu definisanu Pravilnikom. Vlada Tuzlanskog kantona osigurala je sredstva za zdravstveno i penziono osiguranje učenika, čime se dodatno brine o njihovom statusu tokom obrazovanja", ističe Omerović.
Ova reforma ne samo da poboljšava stručne kompetencije učenika, već i direktno doprinosi njihovoj spremnosti za tržište rada, čime smanjuje jaz između obrazovnog sistema i potreba privrede.
Ministar Omerović se osvrnuo i na obilježavanje značajnih datuma u školama Tuzlanskog kantona. Napominje da se u obrazovnom sistemu Tuzlanskog kantona posvećuje značajna pažnja državnosti Bosne i Hercegovine.
"Učenici u školama uče o historiji zemlje, a na svim školskim objektima postavljene su zastave Bosne i Hercegovine. Državni praznici obilježavaju se organizirano, uz intoniranje državne himne, dok se učenici kroz kurikulum upoznaju s bogatom kulturnom baštinom, uključujući i bosansko srednjovjekovno naslijeđe. Nedavno je uvedeno i izučavanje bosančice, starog bosanskog pisma, kao dodatak očuvanju historijskog identiteta", kaže ministar Omerović.
U posljednje dvije godine, Vlada Tuzlanskog kantona je uložila značajna sredstva u unapređenje školskih objekata. Kroz program kapitalnih izdataka uloženo je više od 15 miliona KM, što je doprinijelo modernizaciji i povećanju kapaciteta škola.
Jedan od generacijskih projekata, izgradnja Kampusa Univerziteta u Tuzli, već je započet početkom oktobra. Zavšena je izgradnja zgrade za osnovnu i srednju muzičku školu u Tuzli, koja je rijetki objekat u Bosni i Hercegovini koji je upravo i isključivo namjenjen za muzičke škole.
Tuzlanski kanton je među prvima u Bosni i Hercegovini uveo sveobuhvatnu digitalizaciju obrazovnog sistema. Pokrenut je kolaboracijski e-mail sistem za sve osnovne i srednje škole, a sve škole su dobile svoje web stranice, čime su postale transparentnije i dostupnije učenicima, roditeljima i nastavnicima.
"Dodatno, uveden je aplikativni sistem za prijem nastavnika i stručnih saradnika, koji osigurava transparentan i jednostavan proces zapošljavanja. U toku je implementacija ISKOOM-a, informacionog sistema za obrazovanje odraslih, kao i sistema za upravljanje procesima saobraćajne edukacije. Uvođenje elektronskih dnevnika u škole, na čemu se trenutno radi, zaokružit će proces digitalizacije, osiguravajući efikasniju administraciju i bolji uvid u učenička postignuća", dodaje Omerović.
Tuzlanski kanton je lider u inkluzivnom obrazovanju. Reformom iz 2022. godine uvedeni su asistenti za svu djecu s poteškoćama u razvoju, što je omogućilo njihov ravnopravan i kvalitetan pristup obrazovanju. Povratak defektologa u škole bio je ključan korak ka osiguravanju stručne podrške učenicima s posebnim potrebama.
"Pored toga, Tuzlanski kanton je uspostavio dva centra za razvoj inkluzivnih praksi, koji pružaju podršku učenicima, nastavnicima i roditeljima. Specijalizirane ustanove za djecu s posebnim potrebama, uključujući one s internatskim smještajem, dodatno osiguravaju adekvatnu brigu i edukaciju za ovu ranjivu populaciju", navodi ministar Omerović.
Ministar Omerović se osvrnuo i na oblast visokog obrazovanja te kaže da uprkos brojnim poskupljenjima, u Tuzlanskom kantonu nisu povećane participacije za studente. Upravo suprotno, nakon incijative iz Skupštine TK samofinansirajući studenti su izjedančeni sa redovnim u smislu plaćanja školarine.
Povećana su izdvajanja za naučna istraživanja, a Univerzitet u Tuzli ostvario je najveći broj akreditacija studijskih programa u zemlji. Vlada je uložila i značajna sredstva u opremanje fakulteta, studentskih domova, te podizanje standarda studentskog života. Ove godine je zabilježen veći broj upisanih studenta u odnosu na prethodnu – ističe ministar Omerović i dodaje da kroz e-prijavu ispita, modernizaciju obrazovnih resursa i veća ulaganja u nauku, studenti imaju bolje uvjete za sticanje znanja i naučno-istraživački rad, a dodatno su osigurane stipendije za nadarene studente i učenike, studente i učenike s invaliditetom i učenike deficitarnih zanimanja.
Ministarstvo obrazovanja i nauke TK svake godine provodi poseban program podrške predškolskom odgoju i obrazovanju. Kroz ovaj program se finansiraju i kapitalni projekti, među kojima je i izgradnja objekata za javne preškolske ustanove u lokalnim zajednicama koje do sad nisu imale javne vrtiće. U završnoj je fazi, saznajemo, izgradnja dva objekta za vrtiće u dvije općine, Kalesiji i Sapni, a u čijem finansiranju učestvuje i Vlada TK. Kroz ovaj program se finansira nabavka didaktičkog materijala za svu djecu u javnim i privatnim predškolskim ustanovama.
Jedna od ključnih socijalnih mjera koje su uvedene, napominje ministar Omerović, jeste nabavka besplatnih udžbenika za sve učenike osnovnih škola, što je značajno olakšalo pristup obrazovanju za sve porodice. Oko 34 hiljade učenika dobilo je 2024. godine besplatne udžbenike i radne sveske.
"Pored toga, uvedene su stipendije za nadarene učenike osnovnih i srednjih škola, nadarene studente, učenike i studente s invaliditetom, te učenike iz romske i drugih nacionalnih manjina. Posebna pažnja posvećena je učenicima koji upisuju deficitarna zanimanja, a proces dodjele stipendija nastavljen je i za ovu populaciju, što dodatno doprinosi razvoju potrebnih vještina na tržištu rada", kaže Omerović.
Tuzlanski kanton je dao jedan od najorganiziranijih odgovora na problem nasilja u društvu, posebno u školama. Usvojeno je ukupno 11 novih propisa koji se bave sigurnošću učenika i nastavnika, a uložen je značajan napor u stvaranje sigurnog okruženja unutar obrazovnih ustanova. Kampanje prevencije nasilja, poput „Mjeseca borbe protiv nasilja”, imale su snažan utjecaj na svijest učenika, roditelja i nastavnika, promovirajući nenasilne oblike komunikacije i rješavanja sukoba.
"Jedna od najvažnijih reformi, a koja je bila osnova za dalje procese u obrazovanju implementirana je u junu 2022. godine. Tada je Vlada TK nakon 20 godina donijela nove pedagoške standarde i normative za osnovno, srednje i visoko obrazovanje. Ovi standardi pružili su sigurnost nastavnicima, omogućivši stabilnije radne uvjete i bolje organizirane nastavne procese. Pedagoški standardi povećali su fleksibilnost sistema, što je omogućilo bolje i kvalitetnije odgovore na potrebe učenika i nastavnika", ističe Omerović.
Pored standardizacije, reforma je usmjerena na osiguranje jednakih mogućnosti za sve učenike i studente. Već u prvoj godini reforme broj tehnoloških viškova među nastavnicima znatno je smanjen, što je dodatno doprinijelo stabilizaciji obrazovnog kadra i kvaliteta nastave.
"Ministarstvo obrazovanja i nauke od 2022. godine kontinuirano je donosilo nove propise iz oblasti predškolskog, osnovnog, srednjeg i visokog obrazovanja kako bi ovaj proces bio unaprijeđen. Gotvo svi zakoni iz oblasti obrazovanja su unaprijeđeni, a doneseni su i drugi propisi poput uredbi, pravilnika i drugih podzakonskih akata koji uređuju određene segmente obrazovanja", napominje Omerović.
Reforme obrazovnog sistema Tuzlanskog kantona, kaže na kraju ministar Omerović, ne samo da su poboljšale kvalitet obrazovanja, već su stvorile sigurnije, inkluzivnije i modernije okruženje za učenike i studente.
"Ova tiha revolucija, predvođena vizijom unapređenja i stabilnosti, obećava svijetlu budućnost za mlade generacije i doprinosi jačanju obrazovnog sistema kao temelja za ekonomski i društveni napredak", ističe Omerović.