Rekonstrukcija Spomen-parka Vraca i plan koji bi mogao promijeniti kulturno blago Sarajeva
Arhitektonske vrijednosti ogledale su se kako u izgledu pojedinačnih spomenika, tako i u rješenju cjelokupnog kompleksa. Međutim, u periodu posljednjeg rata, Spomen-park Vraca je bio jedan u nizu vojnih položaja koji su činili obruč oko opkoljenog Sarajeva.
Zbog svih okolnosti, cijeli kompleks je devastiran, oštećena je tvrđava, pojedinačna spomen-obilježja, parkovske površine, plato, stepeništa i ostalo. Kameni zidovi tvrđave oko ulaznih vrata su porušeni, a imena poginulih, ispisana u atriju tvrđave, su skinuta, dok je kompletna izložbena postavka nestala.
Program rekonstrukcije
Kada se govori o obnovi ovog kompleksa, u periodu 2000. - 2010. godine, Kantonalni zavod za zaštitu kulturno-historijskog i prirodnog naslijeđa Sarajeva i Zavod za izgradnju Kantona Sarajevo izradili su i djelimično ili u cijelosti realizirali nekoliko projekata koji su prvenstveno imali za cilj urgentnu sanaciju i zaštitu fizičkih struktura, te stavljanje u funkciju dijela kompleksa Spomen-parka Vraca.
Međutim, temeljni program obnove Spomen-parka Vraca kojeg je pripremilo Ministarstvo kulture i sporta Kantona Sarajevo 2012. godine zaključilo je da se sagledavanjem stepena i vrste devastacije, kako na pojedinačnim objektima tako i u oviru cjelokupnog kompleksa Spomen-parka Vraca, može utvrditi da vraćanje kompleksa u prvobitno stanje, prvenstveno u smislu obnove fizičkih struktura, podrazumijeva sanaciju devastiranih elemenata i sadržajnih cjelina, kao i djelimičnu rekonstrukciju, kako u detaljima tako i u funkcionalnim cjelinama.
"Obzirom da je riječ o kompleksu različitih struktura, te različitih vrsta i stepena fizičke destrukcije, to su i metode sanacije i djelimične rekonstrukcije različite, a njihovi prioriteti se nužno prilagođavaju prioritetnim intervencijama, u smislu urgentnih zahvata, kao i realnim mogućnostima postepenog osposobljavanja dijelova Kompleksa, uvođenjem osposobljenih segmenata u stepen aktivnog korištenja", navedeno je u planu ministarstva koje postoji već 11 godina.
Tu se, između ostalog, govori kako je namjena kompleksa memorijalna, ali kako se zbog mogućnosti koje pruža kompleks trebaju sagledati svi aspekti uključivanja ovog sadržaja i prostora u cjelokupnu, prije svega kulturnu scenu Grada Sarajeva.
Zbog toga rješenje Ministarstva kulture i sporta KS o imenovanju Radnog tima za izradu Programa rekonstrukcije i restauracije Spomen-parka Vraca, predstavlja pravni osnov za izradu Programa rekonstrukcije i restauracije.
Gdje je problem?
Ako znamo da postoji program obnove Spomen-parka Vraca koje je pripremilo Ministarstvo kulture i sporta KS 2012. godine, objektivno možemo pitati, zašto do sanacije nije došlo i da li neko koči?
Treba napomenuti da je Spomen-park Vraca zaštićen spomenik kulture upisan u Registar nepokretnih spomenika kulture pod brojem 35, rješenjem Zavoda za zaštitu spomenika kulture i prirodnih rijetkosti Sarajevo.
Odlukom Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika BiH, Graditeljska cjelina – Spomen-park Vraca u Sarajevu proglasila nacionalnim spomenikom BiH.
Istaknimo i da se na nacionalni spomenik primjenjuju mjere zaštite i rehabilitacije, utvrđene Zakonom o provedbi odluka Komisije za zaštitu nacionalnih spomenika, ustanovljene u skladu sa Aneksom 8. Općeg okvirnog sporazuma za mir u BiH.
Zbog toga, vlasti nadležne za područje nacionalnog spomenika, tj. Vlada FBiH dužna je osigurati pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere potrebne za zaštitu, konzervaciju, prezentaciju i rehabilitaciju nacionalnog spomenika.
Vlada FBiH također je dužna osigurati sredstva za pripremu potrebne tehničke dokumentacije i rehabilitaciju nacionalnog spomenika.
Prema Zakonu o provedbi odluka Komisije za očuvanje nacionalnih spomenika, federalno ministarstvo nadležno za prostorno uređenje izdaje odobrenje za radove rehabilitacije, pod stručnim nadzorom nadležne službe za zaštitu nasljeđa.
Zbog toga je stručni tim i izvršio stanje očuvanosti Spomen-parka "Vraca" 18.07.2012. i uradio detaljan uvid u stanje očuvanosti spomeničkog kompleksa, sagledavajući svaki dio pojedinačno sa utvđivanjem stepena oštećenja, te očuvanja autentičnosti i integriteta ovog kulturno-historijskog dobra u cjelini.
Obaveza održavanja i rekonstrukcije
Kada govorimo o obavezi ostalih instanci zaduženih za ovaj prostor, Ministarstvo za boračka pitanja Kantona Sarajevo razmotrilo je Pravila Javne ustanove "Fonda Memorijala Kantona Sarajevo" od 26.07.2018. godine i utvrdilo da su ista sačinjena u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
Vlada Kantona Sarajevo je tada razmatrala taj Prijedlog i odlučila dati saglasnost na Pravila JU "Fond Memorijala Kantona Sarajevo".
Tim činom, obaveze oko spomenika pripale su JU "Fondu Memorijala KS" i to članom 23. koji navodi da očuvanje i rekonstrukcija historijskih mjesta i građevina, te sličnih mjesta za posjetioce iz perioda odbrambeno - oslobodilačkog rata 1992-1995, narodno—oslobodilačkog rata 1941-1945 i antifašizma spada u njihovu djelatnost.
Fond Memorijala čak može proširiti ili promijeniti svoju djelatnost iz člana 23. odlukom Osnivača. Pod promjenom djelatnosti podrazumjeva se utvrđivanje nove djelatnosti Fonda Memorijala pored već postojeće, kao i napuištanje ranije utvrđenih djelatnosti.
Ako sada imamo sve očigledne činjenice, da postoji već dugo detaljan program obnove Spomen-parka Vraca kojeg je pripremilo Ministarstvo kulture i sporta KS, da znamo da je Vlada FBiH ovlaštena da upravlja, održava i rekonstruiše ovaj park, kada znamo da je Spomen-park Vraca proglašen nacionalnim spomenikom i kada JU "Fond Memorijala KS" ima također obavezu održavanja i rekonstrukcije spomenika iz perioda 1941-1945., zaključak se vrlo lako nameće.
Konačno rješenje
Ne ostaje puno izgovora.
Dakle, jasno je da postoji više mogućnosti kako da se sistemski riješi upravljanje ovim prostorom. Zbog toga je još više kontroverzno da trenutno ne postoji institucija koja je zadužena za rekonstrukciju i upravljanje ovim prostorom.
Potrebno je brzo reagovati, te preuzeti odgovornost i to bi trebao biti prvi korak jer ulaganja i nemaju smisla sve dok ne bude osiguran nadzor i čuvanje. Osim toga, novac koji je potrebno osigurati su sredstva za obnovu i vraćanje u funkciju, jer se poslije dobrim planom mogu vratiti značajna sredstva iz kojih će se finansirati tekuće održavanje, plaće uposlenih i slično.
Zbog toga, cilj je da se jasno definišu potezi koji će sagledati moguće mjere koje je nužno provoditi u periodu rehabilitacije, te trajne mjere zaštite koje će predstavljati segment tekućeg održavanja Spomen-parka Vraca u njegovoj konačnoj namjeni i funkciji.
U skadu sa mogućnostima realizacije, svaku predviđenu etapu jasno je, uvidom u program, da je moguće realizirati u fazama. Nakon rekonstrukcije i revitalizacije nužno je blagovremeno otpoćeti da redovnim održavanjem.
Redovno održavanje, u tzv. prelaznom periodu dok vlasnik (Kanton Sarajevo) zakonski ne definira dalji tok "pitanja" Spomen-parka Vraca, može održavati KJP "Park". To je i pokazala prošlogodišnja incijativa od gradske vlasti.
Sve u svemu, zasigurno je da će Vlada FBiH biti na "ispitu" jer će biti dužna osigurati pravne, naučne, tehničke, administrativne i finansijske mjere za zaštitu, konzervaciju, prezentaciju i rehabilitaciju nacionalnog spomenika, kao i ostale instance koje će biti aktivno uključene u ovaj nužan projekat.