Gubitak sredstava
12

Revizori upozorili Vladu KS: Ugovor o zakupu stanova na Otesu i više je nego nepovoljan

Piše: Er. M.
Socijalne zgrade u Otesu (Foto: D. S./Klix.ba)
Socijalne zgrade u Otesu (Foto: D. S./Klix.ba)
Ugovor o zakupu stanova za osobe u stanju socijalne potrebe u objektima na lokaciji Otes, koji je Kanton Sarajevo zaključio 2002. godine s firmom "GPA – Društvo za razvoj i stanogradnju" na period od 30 godina, više je nego nepovoljan i po osnovu njega se iz Budžeta KS godišnje izdvajaju značajna sredstva.

Ured za reviziju institucija Federacije Bosne i Hercegovine u Izvještaju o finansijskoj reviziji Kantona Sarajevo za 2017. godinu naveo je da su samo u 2017. godini po osnovu zakupa objekata O-9 i O-10 na lokaciji Otes i troškova održavanja zajedničkih prostorija iskazani izdaci u iznosu od 940.965 KM, dok su u istom periodu po osnovu izdavanja u podzakup objekata ostvareni prihodi u iznosu od 2.972 KM.

"S obzirom na to da najveći dio korisnika stanova ne izmiruje ni obaveze za komunalne naknade, izvjesno je da će se iste izmiriti iz Budžeta KS, a koje sada iznose 409.874 KM", piše u izvještaju.

Revizori navode da su na poziciji Ministarstva za rad, socijalnu politiku, raseljene osobe i izbjeglice KS u okviru Transfera socijalne politike iskazani i troškovi smještaja socijalnih kategorija, u iznosu 940.965 KM. Isti se odnose na zakup objekata kolektivnog stanovanja i troškovima održavanja zajedničkih prostorija O-9 i O-10 u naselju Otes.

Naime, Kanton Sarajevo je 2002. godine zaključio ugovor s firmom GPA – Društvo za razvoj i stanogradnju d.o.o. Sarajevo o zakupu stanova za osobe u stanju socijalne potrebe u objektima O-9 i O-10 na lokaciji Otes, koje imaju 164 stana, 18 poslovnih prostora, šest unutarnjih garaža i 60 vanjskih parking mjesta, na rok od 30 godina. Ugovorom je definisana godišnja cijena zakupa u iznosu 693.623 KM, što predstavlja 5 posto vrijednosti objekata, s tim da se ista usklađuje s indeksom porasta cijena prema podacima Austrijske centralne službe za statistiku.

Na osnovu ovog parametra, tvrde revizori, cijena zakupa u 2017. godini porasla je na iznos od 892.352 KM. Odlukom Skupštine Kantona Sarajevo od 10. jula 2003. godine stanovi uzeti u zakup raspoređeni su na kantonalna ministarstva na sljedeći način: Ministarstvo za boračka pitanja 84 stana, Ministarstvo za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice KS 53 stana, Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade i Ministarstvo kulture i sporta po osam stanova, Ministarstvo unutrašnjih poslova šest stanova i Ministarstvo zdravstva pet stanova.

Zgrade u jako lošem stanju
Zgrade u jako lošem stanju

Zaključivanje ugovora o podzakupu dato je u nadležnost Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša, odabir korisnika stanova je u nadležnosti ministarstava, a odluke o oslobađanju obaveze plaćanja zakupa donosi JU Kantonalni centar za socijalni rad.

Čak sa 96 korisnika uopće nisu zaključeni ugovori

Prema Informaciji Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša KS od 21. marta 2018. godine u 2017. godini su 163 stana bila useljena, dok je samo jedan poslovni prostor dat u podzakup (JU "Kantonalni centar za socijalni rad"), kao i pet unutarnjih garaža. U 2017. godini zaključeni su ugovori o podzakupu stanova sa 67 korisnika, na rok od jedne godine i svi su u cijelosti oslobođeni plaćanja zakupa.

"Veći dio korisnika, ukupno 96, koristilo je stanove bez zaključenih ugovora. Prema spomenutoj informaciji, osnovni razlog za nezaključivanje ugovora o podzakupu je što ministarstva kojima su stanovi dodijeljeni na korištenje nisu dostavila dokaze da su korisnici stanova izmirili obaveze za komunalne usluge. Uvidom u prezentiranu dokumentaciju utvrdili smo da, iako određeni broj korisnika stanova po ugovorima iz prethodne godine nije u cijelosti bio oslobođen plaćanja zakupnine za stanove, u knjigovodstvenim evidencijama iskazani su samo prihodi od podzakupa pet garaža u iznosu 2.972 KM", piše u izvještaju.

Prema prezentiranoj Informaciji o stanju obaveza za komunalne usluge u objektima kolektivnog stanovanja Ministarstva za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice KS od 16. jula 2018. godine, obaveze za odvoz smeća, vodu, plin i električnu energiju korisnika stanova iznose 409.874 KM.

"S obzirom na to da se spomenute obaveze prvenstveno odnose na korisnike sa kojima nisu zaključeni ugovori o podzakupu, izvjesno je da će izmirenje istih pasti na teret Ministarstva, odnosno Budžeta Kantona. Iz naprijed navedenog proizilazi da je Ugovor sa firmom 'GPA – Društvo za razvoj i stanogradnju' d.o.o. Sarajevo iz 2002. godine, zaključen po ugovorenim uslovima na period od 30 godina više nego nepovoljan za Kanton i da se iz Budžeta Kantona po tom osnovu godišnje izdvajaju značajna sredstva. Samo u 2017. godini, po osnovu zakupa objekta kolektivnog stanovanja O-9 i O-10 i troškova održavanja zajedničkih prostorija plaćeno je 940.965 KM", navodi se u izvještaju.

Federalni revizori upozoravaju da je s druge strane, više nego očigledno da se iznajmljenim objektima, odnosno stanovima, poslovnim prostorima i garažama, nesavjesno i neodgovorno raspolaže, odnosno, gazduje.

"Smatramo da nema opravdanja što sa 96 korisnika stanova nisu zaključeni ugovori o podzakupu iz razloga što isti korisnici ne izmiruju obaveze čak ni za komunalne naknade. Stoga je izvjesno da će se iz Budžeta Kantona izmiriti i obaveze za komunalne usluge koje sada iznose 409.874 KM i koje se svaki dan povećavaju, što potvrđuje neracionalno i neefikasno trošenje budžetskih sredstava", zaključuje se u izvještaju.

Vlada KS nije uspjela raskinuti ugovor

Zanimljivo je što je zastupnik SDA u Skupštini Kantona Sarajevo Mirza Čelik još 2016. godine zatražio od Vlade KS da pokrene postupak raskida ovog ugovora koji je štetan za Kanton Sarajevo.

Ministrica za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice KS Amela Dautbegović odgovorila je Čeliku 21. aprila 2016. godine kako je ministrica za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice Kantona Sarajevo je informisala predstavnike WBW-GPA da se već duži vremenski period postavlja pitanje opravdanosti realizacije potpisanog ugovora i predočila fnansijske pokazatelje iz kojih je vidljiv stalan rast zakupnine prostora za objekte na navedenoj lokaciji koja opterećuje budžet Kantona Sarajevo te istakla neophodnost analize odredbi navedenog ugovora i primjene istih.

Sastanak s ministricom (2017. godina) (Foto: Klix.ba)
Sastanak s ministricom (2017. godina) (Foto: Klix.ba)

"Kako je od WBA-GPA iskazana spremnost da se pokrenu aktivnosti na rješavanju svih otvorenih pitanja vezanih za predmetni ugovor, dogovoreno je da se nastave započete aktivnosti i razgovori kako bi se ovo pitanje riješilo na obostrano zadovoljstvo", navela je Dautbegović.

S obzirom na to da su revizori tretirali period od 1. januara do 31. decembra 2017. godine evidentno je kako Vlada KS nije uspjela do kraja 2017. godine raskinuti više nego nepovoljan ugovor.

Dautbegović je 6. oktobra 2017. godine informisala javnost da je u njenom kabinetu održan sastanak o temi preispitivanja ugovora o zakupu stanova za osobe u stanju socijalne potrebe u objektima O-9 O-10 na lokaciji Otes, vlasništvo GPA - Društva za razvoj i stanogradnju d.o.o. Sarajevo.

"Razlog organizovanja sastanka je preispitivanje odredbi važećeg ugovora između Vlade Kantona Sarajevo i GPA, a zbog određenih indicija o štetnosti potpisanog ugovora po javne interese Kantona Sarajevo i redefinisanja odredbi istog, a s ciljem njegovog 'preimenovanja' u ugovor o kupoprodaji ili ugovor o zakupu pod uvjetima koji su usklađeni s interesima obje strane potpisnice ugovora", pisalo je u saopćenju za javnost.

Zaključeno je da će se u narednom periodu angažovati vještak građevinske struke čija je zadaća izvršiti procjenu vrijednosti objekta, nakon čega će se nastaviti pregovori s ciljem što skorijeg i za obje strane održivog rješenja.