Roditelji imaju niz zamjerki na predloženi model dualnog obrazovanja u KS: Strahuju od zloupotreba
(Ne)ravnopravnost i inkluzivnost
Kao jedan od najvećih problema su istakli izostanak ravnopravnog pristupa svim učenicima.
"Nije predviđeno dovoljno mjera kojima bi se omogućilo aktivno uključivanje djece s poteškoćama u razvoju u dualno obrazovanje. Ovaj model obrazovanja mora biti dostupan i prilagođen svim učenicima. Poslodavci ne smiju odlučivati o tome koji će učenici učestvovati u dualnom obrazovanju jer to može uzrokovati diskriminaciju i selekciju na osnovu nezvaničnih kriterija", upozorili su iz Vijeća roditelja.
Poručili su da djeca s poteškoćama u razvoju, za koju su napomenuli da su mnoga od njih već značajno zapostavljena, moraju imati mogućnost učešća u dualnom obrazovanju, uz odgovarajuću podršku.
"Potrebne su jasne smjernice za prilagodbu nastavnih planova i programa i prilagodbu radnih mjesta, kao i za asistente u nastavi kako bi svi učenici imali jednake šanse za uspješan razvoj. Nije predviđena pomoć u obliku prijevoza do škole i/ili do radnog mjesta, što je neophodno za učenike kojima je potrebna ta vrsta pomoći", dodaju.
Standardi i mentori
Konstatirali su da nedostaju jasni standardi za poslodavce i mentore učenicima.
"Nisu postavljene dovoljno jasne obaveze poslodavaca prema učenicima, posebno u kontekstu prilagodbe radnih mjesta učenicima s poteškoćama u razvoju. Poslodavci moraju prilagoditi radna mjesta učenicima s poteškoćama u razvoju i stvoriti sigurno radno okruženje", naglasili su.
Za mentore su naveli da bi trebali imati odgovarajući nivo obrazovanja te da obuka mentora ne bi trebala biti kraća od 80 sati. Dodatno su se osvrnuli na pitanje obuke mentora.
"Obuka mentora bi trebala podrazumijevati i specijalizirane treninge za rad s učenicima s poteškoćama u razvoju da bi taj rad bio siguran i kvalitetan. Važan je i redovan sistematski pregled mentora kako bi se utvrdilo da li su sposobni za rad s djecom, među kojima su ona i s poteškoćama u razvoju", ukazali su.
Ocjenjivanje i vrednovanje učenika
Istakli su da je Nacrtom zakona o dualnom obrazovanju, koji je u pripremi, predviđeno da se učenici ocjenjuju završnim, maturskim ispitom. No, u Vijeću roditelja su izdvojili njima sporan aspekt u ocjenjivanju.
"Kako je predloženo, ne bi samo mentori ocjenjivali, već bi to radili i oni koje bi za to birali poslodavci. Ovim se stvara nesigurnost u smislu objektivnosti ocjenjivanja jer nije jasno kako će poslodavci, koji možda nemaju adekvatne pedagoške ili obrazovne kvalifikacije, ocjenjivati učenike. To za posljedicu može imati neravnopravan tretman učenika, posebno kada je riječ o učenicima s poteškoćama u razvoju ili učenicima koji nemaju dovoljno podrške", istakli su.
Prema njihovim riječima, predviđeno je da se ocjenjuje u saradnji s koordinatorom praktične nastave, koji ima ključnu ulogu u praćenju učenja kroz rad, ali da konačnu ocjenu donosi mentor ili neko drugi koga poslodavac ovlasti za to.
"Koordinator praktične nastave je zadužen pratiti napredak učenika ili pružati potrebnu podršku, ali nije jasno kako će biti osigurano dosljedno ocjenjivanje, posebno kada se uzmu u obzir različite kvalifikacije mentora i njihov pristup učenju", dodaju.
Naveli su da se za učenike, koji imaju posebne obrazovne potrebe, kao što su učenici s individualnim obrazovnim planom ili učenici u inkluziji, mora osigurati dodatna podrška. Tvrde da trenutno nije jasno određeno kako će biti osiguran asistent u praktičnoj nastavi ili kako će prethodno spomenuti učenici imati odgovarajuću podršku za ravnopravno učešće u učenju kroz rad. Osvrnuli su se i na učeničku evaluaciju, ocjenu dualnog obrazovanja.
"Nije precizirano kako će se organizirati i primijeniti sistem evaluacije, tj. kako će biti prikupljeni podaci o zadovoljstvu učenika i uspješnosti obrazovnog procesa. Da li će biti upitnici, ankete ili drugi mehanizmi prikupljanja informacija od učenika da bi se procijenilo zadovoljstvo učenjem kroz rad i da bi se unaprijedilo dualno obrazovanje", pitali su se.
Uloga škole i koordinatora te komunikacija s roditeljima
Insistiraju na tome da škole imaju ključnu ulogu u dualnom obrazovanju, tj. u osiguranjuu kvaliteta obrazovanja i usklađenosti s nastavnim planovima i programima.
"Škole nisu samo posrednik između učenika i poslodavaca, već moraju garantirati da učenici imaju potrebnu podršku za sve aspekte svog obrazovanja, uključujući teorijski i praktičan rad. Osim toga, škole su odgovorne za evaluaciju napretka učenika, čime se stvara kvalitetna povratna informacija za roditelje i poslodavce", ukazali su.
Za koordinatore su naveli da bi trebali biti stalno zaposleni u školama.
"Koordinatorima moraju biti odgovorni za sve aspekte praktične nastave jer su odgovorni za praćenje učenika, osiguranje odgovarajućih uslova za rad i pružanje podrške učenicima. U pripremi Nacrta zakona nije dovoljno jasno definirana uloga koordinatora te bi škole trebale imati glavnu odgovornost u nadzoru nad mentorima i poslodavcima", dodaju.
Također insistiraju na tome da roditelji budu uključeni u svaki korak dualnog obrazovanja.
"Škole moraju kontinuirano komunicirati i sarađivati s roditeljima. To podrazumijeva redovnu informiranost o napretku učenika i svakodnevnim izazovima s kojima se suočavaju. Samo zajedničkim radom škole, roditelja i poslodavaca možemo učiniti da učenici dobiju sveobuhvatan pristup obrazovanju i budu spremni za tržište rada", poručili su iz Vijeća roditelja Kantona Sarajevo.
"To je neprihvatljivo"
Ono što ih zabrinjava, pa im samim tim to nije prihvatljivo, jeste da je predviđeno da poslodavci biraju učenike koji će pohađati dualno obrazovanje.
"Ovo nije prihvatljivo jer može dovesti do selekcije učenika na osnovu nezvaničnih i diskriminatornih kriterija. Naime, poslodavci ne smiju odlučivati o učešću učenika u dualnom obrazovanju jer to može uzrokovati diskriminaciju, nejednake uslove i nejednake prilike za učenike. Izbor učenika treba biti utemeljen na stručnim kriterijima i ravnopravnosti svih učenika, a ne na volji poslodavaca", naglasili su.
Pitali su se šta će biti s učenicima koje poslodavci ne žele izabrati i kako će ovi učenici biti uključeni u dualno obrazovanje. Mišljenja su da svaki učenik mora biti uključen u ovaj model obrazovanja bez obzira na stav poslodavca.
"Potrebno je osigurati odgovarajuće mogućnosti za učenike koji nisu izabrani kako bi im se omogućio nastavak obrazovanja i profesionalni razvoj", dodaju.
Sigurnost, novčane naknade, zloupotrebe i ugovor
Kao jedan od prioriteta su istakli sigurnost učenika na radnom mjestu.
"Učenici moraju biti adekvatno zaštićeni od povreda. Kako će se uspjeti u tome da radna mjesta budu sigurna za učenike, posebno radna mjesta koja nisu prilagođena njihovim potrebama i uzrastima? Treba biti jasno definirana zaštita od povreda i koje sigurnosne mjere moraju primijeniti poslodavci", naveli su.
Nepoznato im je i to šta će biti s učenicima ako im se na vrijeme ne isplati novčana naknada za rad ili ako bude kasnila isplata te naknade.
"Koji mehanizmi zaštite učenika postoje u takvim situacijama i kako će učenici tražiti svoja prava? Zakonom bi se trebala osigurati jasna procedura u slučaju kašnjenja ili neisplaćivanja naknade kako bi učenici bili zaštićeni i mogli poduzeti odgovarajuće korake", naglasili su.
Iz Vijeća roditelja su upozorili da bi dualno obrazovanje moglo uzrokovati iskorištavanje učenika kao jeftine radne snage.
"Da li će poslodavci koristiti učenike za izvršavanje poslova koji nisu u skladu s njihovim obrazovnim ciljevima, odnosno da li će im biti omogućeno samo učenje i profesionalni razvoj ili će prekomjerno raditi za nisku naknadu? Opisana situacija može negativno utjecati na motivaciju učenika i uzrokovati neiskorištavanje punog potencijala dualnog obrazovanja", ocijenili su.
Naglasili su i to da nije predviđeno kako postupati u slučaju prekida ugovora između učenika i poslodavca. Zbog toga, prema njihovim riječima, bitno je osigurati mehanizme zaštite učenika u slučaju prekida ugovora.
"Kako bi imali priliku pronaći alternative za praktičnu nastavu i imali kontinuitet u svom obrazovanju. Definirati procedure i prava učenika u slučaju takvih situacija, uključujući zaštitu od negativnih posljedica po obrazovni put", dodaju.
(Ne)fleksibilnost i nastavak obrazovanja
Tvrde i to da nije predviđena dovoljna fleksibilnost u nastavnim planovima i programima, za koje smatraju da trebaju biti usklađeni s potrebama tržišta rada, ali uz adekvatnu pripremu za nastavak obrazovanja.
"Nastavni planovi i programi moraju biti prilagođeni specifičnostima različitih struka, ali i potrebama učenika, posebno onih s poteškoćama u razvoju. Važno je da se praktičnom nastavom ne ugrožava teorijsko obrazovanje kako bi imali dovoljno vremena i prostora za pripremu nastavka školovanja", konstatirali su.
Taj nastavak školovanja se prvenstveno odnosi na fakultetsko školovanje.
Sugestije Vijeća roditelja
S obzirom na prethodno navedeno, po pitanju ozakonjenja dualnog obrazovanja, u Vijeću roditelja Kantona Sarajevo su sugerirali:
-
Inkluzivnost za djecu s poteškoćama u razvoju;
-
Jasne standarde za poslodavce i mentore;
-
Ulogu koordinatora;
-
Uvođenje mehanizma praćenja i evaluacije;
-
Očuvanje mogućnosti nastavka obrazovanja;
-
Nadzor nad provedbom zakona.
Kako su naveli, uvjereni su da će konačna verzija zakona o dualnom obrazovanju biti u najboljem interesu djece. Najavili su da će Ministarstvu za odgoj i obrazovanje Kantona Sarajevo uputiti navedene sugestije.