Šta se sada čeka?
170

RS je već jednom pokušao preispitati nadležnosti BiH, OHR je odmah reagovao

M. G.
Foto: E. M./Klix.ba
Foto: E. M./Klix.ba
Nezakoniti nacrt zakona o Visokom sudskom i tužilačkom vijeću Republike Srpske i Prijedlog zakona o nepokretnoj imovini, koji se razmatraju na sjednici NSRS-a koja je u toku, nisu prvi pokušaji preispitivanja nadležnosti države BiH, koji su pokrenuti iz manjeg bh. entiteta.

Iako ovo nije prvi put da vlasti u entitetu RS donose akte slične svrhe, utvrđivanje nacrta zakona, koje su najavili iz RS-a, ipak je korak dalje u eskalaciji pravnog nasilja.

Podsjetimo da je Narodna skupština RS-a na sjednici od 14. maja 2009. godine usvojila akt "Informacija o efektima prenosa ustavnih ovlašćenja s Republike Srpske na institucije Bosne i Hercegovine". Tadašnji visoki predstavnik Valentin Inzko je mjesec kasnije reagirao i 20. juna 2009. godine donio akt "Odluka kojom se ukidaju Zaključci Narodne skupštine Republike Srpske doneseni 14. maja 2009. godine", čime je ova informacija proglašena nevažećom.

Odluku iz 2009. godine, kojom se ukidaju Zaključci NSRS-a, Inzko je obrazložio riječima:

"S obzirom na to da se zaključcima ugrožavaju isključive nadležnosti BiH, izričito navedene u Ustavu BiH, i s obzirom na to da se zaključcima zanemaruju odluke Ustavnog suda BiH donesene o mnogim pitanjima navedenim kao nadležnosti koje su preuzete ili prenesene od entiteta Republika Srpska", stoji u obrazloženju Odluke visokog predstavnika iz 2009. godine.

Što se tiče postojećeg zakona o VSTV-u Ustavni sud BiH je u odluci od 30. januara 2009. godine potvrdio da je on usaglašen s Ustavom BiH.

Shodno navedenom, VSTV BIH je postao nadležnost BiH. Državna nadležnost se ne može prenositi na entitete, jer za to ne postoji ustavni osnov, a to je jasno naznačeno i u odluci Ustavnog suda BiH. Parlamentarna skupština BiH donijela je Zakon o VSTV-u na osnovu Sporazuma o prenosu nadležnosti koji je ustavni osnov.

Nadalje, sve zakone koje donese Parlamentarna skupština BiH niži nivoi vlasti moraju poštovati i provoditi, što zanči da ih ne mogu mjenjati, dopunjavati ili stavljati van pravne snage.

Zbog svega ovoga eventualno usvajanje Zakona o VSTV-u RS u NSRS-u je protivustavno djelovanje takvog intenziteta i djelovat će razarajuće po vladavinu prava u Bosni i Hercegovini, zbog čega bi aktuelni visoki predstavnik Christian Schmidt morao poduzeti korake iz svoje nadležnosti, kao što je to 2009. godine uradio Inzko.