Saobraćajni kolaps u Sarajevu neizbježan pri prvoj jačoj kiši, uzaludan "trud" nadležnih
Arhitekta Sead Hadžibeganović je pojasnio da kompletna saobraćajna infrastruktura u Kantonu Sarajevo nije na zavidnom nivou zbog toga što se nijedna institucija dovoljno ne trudi da pronađe način za rješenje problema. Dodao je da se ti problemi prije svega odnose na to da je postojeća saobraćajna mreža dotrajala, saobraćajnice su u lošem stanju, a raspoloživi kapaciteti nisu u mogućnosti da zadovolje veliki broj učesnika u svakodnevnom saobraćaju.
"Sarajevo kao grad se konstantno širi, priliv stanovništva je veliki, grade se novi objekti, naselja, dok se uopće ne vodi računa o tome da cjelokupan proces treba pratiti izgradnja nove infrastrukture, prvenstveno novih saobraćajnica. Svaki od investitora koji grade nove objekte plaća općinama odgovarajuću rentu za njih, međutim, ta sredstva nisu usmjerena na rješavanje problema infrastrukture, a zapravo je taj iznos rente namijenjen za poboljšanje uslova životnog standarda, odnosno, infrastrukture u tom dijelu grada", kazao je Hadžibeganović.
Sarajevske saobraćajnice ubrzo nakon rekonstrukcije propadaju
Istakao je da se nerijetko dešava da saobraćajnice poslije rekonstrukcije ubrzo propadaju te da je neophodno napraviti detaljnu reviziju svih projekata i precizno definisati da li je projektna dokumentacija novih saobraćajnica zadovoljavajuća.
"Da li je riječ o štednji na odgovarajućim slojevima po presjeku saobraćajnice ili se dovoljno dobro ne uradi sama podloga i drenaža koje su krucijalne da bi saobraćajnica bila postojanja, to je pitanje prvenstveno za investitora radova. Izvođač radova može pogriješiti, ali nadzorni organ to mora primijetiti i naložiti ispravljanje te greške. Investitor koji je u ovom slučaju jedna vrsta institucije mora istrajati i biti uporan da izvođač radova otkloni sve primijećene nedostatke", pojasnio je arhitekta.
Sagovornik je kao primjer naveo da je u sklopu izgradnje nove trase Južne longitudinale urađena rekonstrukcija Pete transverzale gdje je primijećena velika denivelacija ugrađenog šahta u odnosu na nivo same saobraćajnice. Dodao je da je taj posao kompletiran, ali greška nije korigovana, te će zbog toga korisnici te saobraćajnice uvijek imati problema s tim šahtom i to je propust nadzornog organa i investitora.
"Također, tipičan primjer loše projektne dokumentacije za rekonstrukciju saobraćajnice je i Bolnička ulica koja povezuje centar grada, odnosno Titovu ulicu s velikim brojem naselja, saobraćajnica je koja vodi do KCUS-a i kojom saobraćaju autobusi za naselja Breku i Podhrastove. Odmah nakon njene rekonstrukcije primijećeni su veliki nedostaci, slijeganje terena na pojedinim mjestima koji su naknadno dopunjavani slojevima asfalta. Problem nije riješen, saobraćajnica je uništena, ispucala, denivelacija na trasi je na pojedinim mjestima veća i od 15 cm, svi postavljeni šahtovi više ne stoje na zamišljenim mjestima", naveo je.
Ukoliko se ne poboljša putna infrastruktura, Sarajevu prijeti totalni kolaps
Hadžibeganović je naglasio da se greške svima dešavaju, ali da se one hitno moraju rješavati, jer ovakva nebriga ugrožava standard svakodnevnog života građana Sarajeva. Istakao je da se u saobraćajnu infrastrukturu malo ulaže ukoliko se uzme u obzir da je to glavni grad BiH.
"Razvoj nove putne infastrukture je spor i ukoliko se taj problem ne riješi Sarajevo će za nekoliko godina biti u totalnom saobraćajnom kolapsu. Posljednjih 20 godina brojne institucije i mediji konstantno pričaju o izgradnji Prve transverzale koja je kapitalni projekt za rješavanje problema sjevernog ulaza u grad i izlaza iz njega, a svjedoci smo da po tom pitanju još nemamo konkretnog pomaka. Kao posljedicu imamo spor sjeverni ulaz, odnosno, izlaz iz grada i konstantne saobraćajne gužve kroz Vogošću gdje stanovnici sigurno imaju velikih problema sa zagađenjem zraka zbog tolike količine vozila koja praktično redovno stoje u kolonama ili se kreću veoma sporo", dodao je.
Posebno je naveo da su prioriteti razvoja saobraćajne mreže u Sarajevu upravo izgradnja Prve transverzale te Južne i Sjeverne longitudinale, koje bi znatno olakšale putnu komunikaciju. Međutim, kazao je, posebnu pažnju treba obratiti na sve transverzale koje nisu završene, zbog čega učesnici saobraćaja kruže kako bi došli do željene lokacije, a njihovim kompletiranjem ne bi bilo potrebe za tim.
"U velikim svjetskim metropolama je uobičajeno da se saobraćajnice na frekventnim raskrsnicama spuštaju na niži nivo kako bi bez semafora automobili bez zadržavanja prolazili što brže, a na gornjem nivou formiraju se kružni tokovi. Oni bi npr. na raskrsnicama glavne gradske magistrale i Druge i Šeste transverzale bili idealno rješenje za prevelike gužve", istakao je Hadžibeganović.
Također, u većim gradovima zbog velikih saobraćajnih gužvi, pojasnio je, autoput je u sklopu gradske matrice kako bi bio što bliže centru, a građani se što brže "evakuisali" iz istog.
"Zbog toga bi nastavak izgradnje kraka autoputa koji se spaja na autoput 5C sigurno bio jedan od najvećih prioriteta. Tako bi trebalo pokušati autoput dovesti do što bližeg spajanja sa centrom grada, gdje bi se sigurno riješili velikih gužvi na glavnoj gradskoj magistrali za vrijeme udarnih sati dolaska i odlaska stanovništva na posao", dodao je.
Održavanje saobraćajnica je u nadležnosti Direkcije za puteve KS
Prema Zakonu o cestama FBiH u nadležnosti Direkcije za puteve KS se nalaze sve regionalne ceste na području Sarajeva. Tako su preuzeli određeni dio magistralnih i lokalnih cesta na održavanje, dok njihovu gradnju i rekonstrukciju vrše općine i JP Ceste FBiH, a iz Direkcije su naveli kako i oni često finansijski učestvuju u tome.
"Održavanje cesta obuhvata izvođenje radova kojima se osigurava nesmetan i siguran saobraćaj i očuvanje projektovanog stanja ceste. Direkcija za puteve KS direktno ne izvodi radove održavanja, nego ih ustupa izvođaču koji se izabere prema Zakonu o javnim nabavkama. Sporazum o izvođenju radova se potpisuje na četverogodišnji period. Sastavni dio održavanja su ophodarske službe izvođača radova koje obilaze dionice, evidentiraju i saniraju oštećenja", kazali su iz Direkcije za puteve KS.
Upitali smo ih šta su poduzeli da se riješi trenutni problem s cestama u Kantonu Sarajevo te koliko se one često održavaju, na šta su nam odgovorili da su u prošloj godini pokrenuli izbor izvođača radova koji će održavati saobraćajnice u naredne četiri godine u nadležnosti Direkcije za puteve KS.
"Radovi sanacije i popravke u sklopu redovnog održavanja na lokacijama gdje nije završen postupak javne nabavke mogu se vršiti samo u predmetima hitne sanacije oštećenja koja ugrožavaju sigurnost učesnika u saobraćaju i to na osnovu zaključka Vlade KS. Direkcija za puteve KS pored navedenog problema ima trenutno i problem nedostatka stručnog kadra, jer je u prethodnom periodu veliki broj zaposlenika napustio direkciju, a nisu se zapošljavali novi", naveli su.
Iz Direkcije za puteve KS su naveli da su loše konstrukcije saobraćajnice, njihovo često propadanje i pojava saobraćajnog kolapsa nešto što treba rješavati na višem nivou.
"A za pojavljivanje velike količine vode na cestama usljed obilnijih padavina su djelimično razlog slivnici oborinskih i kanalizacionih voda koji budu začepljeni, a za čije održavanje su, prema Zakonu o komunalnoj čistoći KS, zadužena komunalna preduzeća za vodovod i kanalizaciju, kao i često promjer cijevi odvodnje koji ne može podnijeti veće količine vode u malom vremenskom periodu", poručili su iz Direkcije za puteve KS.
Ekipe KJKP Vodovod i kanalizacija redovno čiste kanalizacionu mrežu
U KJKP Vodovod i kanalizacija su nam rekli kako vrše redovno čišćenje kanalizacione mreže, slivnika i slivničkih šahtova.
"Osim planom predviđenih aktivnosti, ova služba svakodnevno radi na otklanjanju nefunkcionisanja kanalizacionog sistema i slivničkih odvoda, a po prijavama koje budu zaprimljene putem terenskog nadzora i dispečerske službe. Profil kišnih kanala, broj i raspored slivnika te slivničkih rešetki se određuje na osnovu proračuna sliva koji gravitira saobraćajnici u kojoj je položen kanal i sve se definiše kroz provedbeno-plansku dokumentaciju", kazali su.
Dodali su i to da su padavine prethodnih dana preopteretile kanalizacionu mrežu te da je ovo preduzeće djelovalo interventno i stavilo sva specijalna vozila na raspolaganje. "U ovakvim situacijama, kao i svugdje u svijetu, može se samo interventno djelovati, jer se projektovanje kanalizacione mreže ne vrši za padavine velikog intenziteta i kratkog trajanja zato što bi to zahtijevalo predimenzionirane profile kanalizacije. Usljed vremenskih nepogoda, kada je veliki dotok i pritisak vode, kanalizacioni sistem nije u mogućnosti primiti za kratko vrijeme sve količine te dolazi do kratkotrajnog kolapsa", zaključili su iz KJKP Vodovod i kanalizacija.