Sarajevsko preduzeće
160

Sindikat GRAS-a pisao kantonalnoj vlasti: Jedini smo koji pred Bajram nećemo dobiti platu

B. R.
GRAS-ovi radnici izražavali nezadovoljstvo u krugu preduzeća (Foto: I. Š./Klix.ba)
GRAS-ovi radnici izražavali nezadovoljstvo u krugu preduzeća (Foto: I. Š./Klix.ba)
Sindikat sarajevskog preduzeća GRAS je otvorenim pismom kantonalnoj vlasti, koja je vlasnik preduzeća, ukazala da ponovo nisu dobili platu. Postavili su joj nekoliko pitanja kojima su napomenuli kakvo je stanje u preduzeću.

Nedavno su radnicima isplaćene zaostale plate, a dok se to nije desilo radnici su isticali mogućnost prekida funkcionisanja javnog prijevoza. Čini se da su problemi u GRAS-u samo nakratko ili djelomično riješeni.

"Treba li spominjati da radnici GRAS-a jedini od svih preduzeća čiji je vlasnik Kanton Sarajevo i koja se djelomično ili u potpunosti finansiraju iz budžeta Kantona Sarajevo po ko zna koji put neće na vrijeme dobiti svoju zarađenu platu, iako je pred nama Bajram. Mi valjda ne trebamo proslavljati ni vjerske, ni državne, niti međunarodne praznike. Po ko zna koji put se pitamo zašto je to tako", pitaju se u Sindikatu.

Podsjetili su da je ovim preduzećem loše upravljano, te da je to slučaj od završetka posljednjeg rata u Bosni i Hercegovini. Poručili su da je preduzeće uništavano.

"Da vam napomenemo da ovo preduzeće postoji već 136 godina i da je zadnjih 25 godina vlasnik preduzeća, namjerno ili ne, svojom politikom naročito izraženom kroz tarifni sistem i subvencije vodio u propast samo iz jednog razloga, a to je ugasiti preduzeće ili ga prepoloviti i prepustiti privatnom sektoru", naglasili su.

Potom su uputili nekoliko pitanja Kantonu Sarajevo tj. kantonalnoj vlasti. Tom prilikom su izdvojili neke od problema preduzeća.

"Sa razlogom se pitamo po kojim uslovima bi radio taj privatnik. Da li bi prihvatio da razne politike postavljaju uprave preduzeća po zaslugama u stranci, da li bi prihvatio da upošljava članove tih stranaka, članove porodica vladajuće strukture i njihove prijatelje bez obzira da li su potrebni preduzeću i da li su uopće stručni? Da li će taj privatnik nabavljati vozila, rezervne dijelove i energente po Zakonu o javnim nabavkama, a osnovano sumnjamo da je i u tom segementu bilo utjecaja politike, ili će biti izuzet od Zakona o javnim nabavkama, iako je u javnom prijevozu, a kao primjer navodimo sadašnju situaciju sa Centrotransom? Na kraju, hoće li taj privatnik voziti po tarifnom sistemu i politici subvencija pod kojima GRAS radi godinama", potcrtali su.

Smatraju da je odgovor na prethodna pitanja negativan jer je to, kako su naveli, put u propast. Pitaju se zašto se GRAS-u nije dozvoljavalo da radi pod uslovima za koje pretpostavljaju da bi pod njima radio privatnik.

Kao primjer nedgovarajuće tarifne politike naveli su cijene karte Trebevićke žičare kojom je prije rata upravljao GRAS, a sada njome upravlje javno preduzeće Grada Sarajeva.

"Navest ćemo primjer žičare. Dok je bila u GRAS-u redovno je donosila gubitke, dok sada pod okriljem druge firme posluju pozitivno. Razlog tome je politika tarifnog sistema i subvencija. Cijena karte za jednu vožnju žičarom je četiri KM, bez obzira da li je putnik subvencionirana kategorija ili ne, dok turisti plaćaju 15 KM. Zamislite da GRAS ima sličan cjenovnik za sve oblike saobraćaja. Morate se složiti da bi to bila firma za primjer i na ponos Kantona Sarajevo", ocijenili su u Sindikatu GRAS-a.

Osvrnuli su se i na dosadašnje aktivnosti reorganizacije rada preduzeća.

"Dovesti preduzeće, koje prodaje svoju uslugu za koju ima tržište i koje je dnevno prevozilo skoro 300.000 putnika, u ovu situaciju je pravo remek-djelo. Odgovorno tvrdimo da to nije slučajno. Uporno se izgovaraju rečenice tipa 'odvojiti nezdravi od zdravog dijela preduzeća'. Već su odvojili žičaru i kosi lift. Osnovano sumnjamo da nezdravim smatraju autobuski i minibuski saobraćaj. Za žičaru smo već objasnili koliko je 'nezdrava', a da vas informiramo da autobuski i minibuski saobraćaj za sve putnike iz okolnih mjesta i padinskih dijelova Kantona Sarajevo dovuku tramvaje i trolejbuse, te da je najveći prihod od pojedinačnih karata upravo od ova dva oblika saobraćaja. Toliko o tome koliko su 'nezdravi'", istakli su.

Kako je navedeno u otvorenom pismu Sindikata GRAS-a kantonalnoj vlasti, višak od 500 radnika se spominje od 2009. godine kada je bilo 2.000 uposlenika. Poručili su da im nije jasno kako sada ima viška 500 radnika, a uposleno je, kako su naveli, 1.300 radnika. Tvrde da bi radnika falilo kada bi imali potrebni broj vozila.