Šta znače četiri SNSD-ova delegata u Domu naroda i šta bi bilo drugačije da je izabran Mladen Ivanić
Zbog trenutnih političkih blokada najviše kritika upuće se na adresu SNSD-a, ali i SDA. Tako opozicione stranke u FBiH SDA-u zamjeraju političku trgovinu u NSRS-u i glasanje za delegata SNSD-a za Dom naroda BiH, umjesto za kandidata PDP-a Mladena Ivanića.
Klub Srba u Domu naroda BiH čine Sredoje Nović, Dušanka Majkić, Lazar Prodanović i Nikola Špirić (SNSD) te Mladen Bosić iz SDS-a.
I uistinu SDA-u se može prigovoriti za nepromišljenu političku trgovinu s obzirom na način odlučivanja u Domu naroda. Člana IV Ustava BiH koji, govori o načinu donošenja odluka u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, pored ostalog kaže:
"Sve odluke u oba doma donose se većinom glasova onih koji su prisutni i glasaju. Delegati i članovi će ulagati najveće napore kako bi većina uključivala najmanje jednu trećinu glasova delegata ili članova sa teritorije svakog entiteta. Ukoliko većina ne uključuje jednu trećinu glasova delegata ili članova sa teritorije svakog entiteta, predsjedavajući i njegovi zamjenici će, radeći kao komisija, nastojati da u roku od tri dana od glasanja postignu saglasnost. Ukoliko ta nastojanja ne uspiju, odluke će se donijeti većinom onih koji su prisutni i glasaju, pod uslovom da glasovi protiv ne uključuju dvije trećine, ili više, delegata ili članova izabranih iz svakog entiteta".
Poslovnik Doma naroda također kaže: "Odluke se donose većinom glasova onih koji su prisutni i koji glasaju, pod uslovom da glasovi 'protiv' ne sadrže dvije trećine ili više glasova delegata izabranih iz svakog entiteta".
Kvorum Doma naroda čini devet delegata, uz uslov da su prisutna najmanje tri bošnjačka, tri hrvatska i tri srpska delegata.
Kada kvorum za rad postoji, četiri delegata od ukupno pet koji dolaze iz RS-a čine više od dvije trećine delegata iz tog entiteta, te ukoliko glasaju "protiv" bilo kojeg prijedloga koji se nađe pred zastupnicima u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH, u skladu sa Ustavom BiH i Poslovnikom tog tijela, takav eventualni prijedlog neće moći biti usvojen.
Takav odnos snaga ide na ruku SNSD-u i daju mu značajnu kontrolu u Domu naroda BiH.
Međutim, s obzirom na trenutnu blokadu i neformiranje vlasti, kada se kao opcija spominje i nova parlamentarna većina koji bi umjesto SNSD-a mogle činiti SDS, PDP i neke druge stranke, ni drugačije glasanje SDA u NSRS-u za delegate ne bi mnogo mijenjale.
Naime, da je SDA hipotetički umjesto delegata SNSD-a podržala Mladena Ivanića, koji je bio kandidat PDP-a to ne bi mnogo mijenjalo s obzirom na kočnicu u formiranju vlasti. A kočnica je pitanje NATO puta BiH, odnosno nepristajanje SNSD-a da se usvoji i pošalje Godišnji program za NATO. Zbog toga nije imenovan ni mandatar za Vijeće ministara.
S obzirom da o NATO putu gotovo identično mišljenje sa SNSD-om ima i SDS te PDP, kao i kompletna opozicija u RS-u, jasno je da ni izbor Mladena Ivanića u državni Dom naroda ne bi ništa promijenio. NATO put bi ostao zaleđen kao i sada i jedina razlika je što Ivanić sada nema 5.000 KM delegatske plaće iz Doma naroda.
Suštinski, trenutnu političku blokadu ne bi otkočio raniji izbor Ivanića umjesto SNSD-a, ali bi dugoročno ostavio prostor za neke nove političke dogovore i trgovine i eventualno bi mogao značiti drugačiji ishod glasanja o nekim drugim zakonskim rješenjima. Ipak, formiranje vlasti je "zapelo" na startu, a kočnica je u rukama protivnika NATO puta BiH.