Obrazovanje u vakumu
74

Sudbina Prosvjetno-pedagoškog zavoda Kantona Sarajevo još je neizvjesna

Piše: Mirza Abaz
Foto: N. G./Klix.ba
Foto: N. G./Klix.ba
U julu ove godine Skupština Kantona Sarajevo donijela je odluku o osnivanju Instituta za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja koji je zamišljen kao svojevrsna zamjena Prosvjetno-pedagoškom zavodu. Međutim, ovaj proces relativno sporo teče.

Tada je planirano da ova institucija dobije sličnu funkciju kao Prosvjetno-pedagoški zavod, ali s dodatnim zaduženjima.

Kako je ljetos rečeno, jedan od glavnih razloga za planiranje osnivanja ove ustanove je činjenica da dosadašnji PPZ nije u potpunosti odgovorio na dinamične potrebe obrazovnog sistema u KS i da posljednjih godina egzistira na margini obrazovne zajednice.

Istakli su da je PPZ prestao obavljati stručni nadzor nad radom odgojno-obrazovnih ustanova i radnika, primjenu nastavnih planova i programa te da se posljednjih godina bave samo organizacijom stručnih ispita i takmičenja na kantonalnom nivou.

S druge strane, iz PPZ-a su naveli kako bi prijenos nadležnosti s ovog zavoda na navedeni institut bio u potpunosti protuzakonit te da bi se na ovaj način, pošto je Institut za razvoj preduniverzitetskog obrazovanja trebao funkcionirati kao javna institucija, obrazovanje dodatno ispolitiziralo jer bi njegovo rukovodstvo birala politika.

Struka će predložiti rekonstrukciju PPZ-a

Adisa Šuvalija, predsjednica Komisije za reformske procese u KS i članica UO Udruženja učitelja KS, rekla je da je u proteklom periodu podrška kantonalnih vlasti izostala, a njihova inicijativa je bila da se nastavnici s kvalitetnim referencama angažiraju kao spoljni saradnici koji će svojim radom unaprijediti reformske procese i dati doprinos rješavanju izazova s kojima se nastavnici susreću.

"Umjesto navedenih prijedloga koji bi sigurno doprinijeli kvalitetnijem obrazovanju, jačanju institucije koja može doprinijeti da obrazovni sistem bude kvalitetniji, svjedoci smo osnivanja nove institucije, novih izdvajanja za upošljavanje, institucije koja će biti javna ustanova i istovremeno gašenja, slobodno možemo reći struke, što je, kako pokazuju i posljednji rezultati PISA testiranja, jedini način da se prevaziđu nagomilani problemi i da se nastavnicima opmogući kvalitetno stručno usavršavanje koje je zasnovano na analizi potreba", kazala je Šuvalija.

Kako dalje navodi, imaju informaciju da je Odluka koja se odnosi na osnivanje Instituta za preduniverzitetsko obrazovanje predmetom na sudovima Kantona Sarajevo i na Ustavnom sudu Federacije BiH, jer se, objašnjava, navedenom Odlukom ne mogu prenositi nadležnosti jedne institucije na drugu nego su se morali donijeti i izmijeniti određeni zakonski i podzakonski akti.

"Kao struka ćemo u narednom periodu predložiti 'rekonstrukciju', odnosno jačanje jedine stručne kantonalne institucije, jačanje na način da u njoj budu spoljni stručni saradnici, nastavnici koji su se iskazali izuzetnim rezultatima u svome radu, te na taj način omogućili da se 'čuje' glas iz baze i problemi s kojima se susrećemo. Nisu nam potrebne nove instutucije, nego nam je potrebno da postojeće resurse koje imamo 'iskoristimo' na pravi način. Pozvat ćemo sve koje odlučuju na okrugli sto koji ćemo održati povodom reformskih procesa koji se trenutno provode, a u kojima smo morali biti, da nam se objasni zašto je to tako, te da im damo konkretne prijedloge za jačanje institucije koja je od presudnog značaja za obrazovni sistem", dodala je.

Bogunić: Potrebno je ojačati analitičke aktivnosti PPZ-a

Ministrica obrazovanja, nauke i mladih KS Zineta Bogunić kaže da se ovog ljeta na Vladi i Skupštini razmatrala transformacija PPZ-a u Institut za preduniverzitetsko obrazovanje i da je taj prijedlog usvojen i da se krenulo u realizaciju. Međutim, ističe da se prvo moraju napraviti izmjene i dopune Zakona o osnovnom odgoju i obrazovanju, Zakona o srednjem obrazovanju te Zakona o organima uprave.

"Imenovan je nadzorni i upravni odbor na Vladi. Međutim, ove tri izmjene zakona se moraju desiti istovremeno. Nephodno je transformirati PPZ iz slabo kapacitiranog, nesamostalnog organa u institut kao samostalnu javnu instituciju koja će biti podrška u stručnom smislu vrtićima, školama i resornom ministarstvu. Posebno je potrebno ojačati analitičke aktivnosti kojih gotovo i nema sada u PPZ-u. To bi trebala biti institucija koja će primjerice rezultate PISA testiranja analizirati i obrazovnoj zajednici predložiti mjere za poboljšanje. PPZ ima desetak uposlenih stručnjaka od kojih će dvoje iduće godine u penziju. To su vrijedni i odgovorni stručnjaci kojima je posljednjih godina iz meni nepoznatih razloga reducirana uloga. Nadam se upošljavanju novih kadrova koji će imati i naučne reference te će biti pokretač promjena u obrazovanju koje su nam hitne i nužne. To svakako pokazuju i rezultati PISA testiranja", objasnila je ministrica Bogunić.

Predsjednica Skupštine Vijeća roditelja KS Dijana Parla navela je da je njihovo osnovno stajalište da PPZ ili u ovom ili nekom drugom obliku bude u funkciji dobrog sistema i dobrog korektivnog faktora koji će omogućiti adekvatnu i svrsishodnu reformu obrazovanja.

"Vijeće roditelja KS je tražilo i očekivalo od PPZ-a i ranije da radi analize svih dosadašnjih situacija u obrazovanju i da daju prijedloge. Također, mi smo očekivali stalno jačanje ove ustanove. Da li će se ono zvati ovako ili onako to uopće nije bitno roditeljima, bitno je formirati sistem koji će raditi na unapređenju stanja i koji će ga učiniti boljim nego što je sada. Iako smo stalno insistirali na ovome, kod nas je to nekako išlo naopako. Svjesni smo da u ovom gradu postoji struka i samo joj treba dati dobru priliku i dobre metode", rekla je Parla.