Tegeltija: Sedam je razloga za objedinjavanje funkcije predsjednika i člana Predsjedništva iz RS-a
Tegeltija je rekao da bi se kandidat kao i do sada birao direktnim izborom predsjednika koji bi u ovom slučaju predstavljao RS u Predsjedništvu BiH.
"Ostvarila bi se ustavna uloga predsjednika RS koja se zove predstavljanje RS", istakao je Tegeltija objašnjavajući prvi razlog.
Kao drugi je naveo da "nije logično ni konzistentno da Republiku Srpsku po njenom Ustavu predstavlja predsjednik, a u Predsjedništvu BiH druga osoba koja je član Predsjedništva BiH".
"Član Predsjedništva BiH dekapacitira predsjednika Republike Srpske u funkciji predstavljanja Republike Srpske", istakao je Tegeltija.
Prema tome, pojasnio je, kapacitiranjem predsjednika Republike Srpske funkcijom predstavljanja u Predsjedništvu BiH u cjelosti se ispunjava Ustavna uloga predsjednika.
On je dodao da je prenosom oružanih snaga na nivo BiH također dekapacitirana uloga predsjednika kao vrhovnog komadanta oružanih snaga u RS koju ima po Ustavu.
"Kako Oružane snage BiH imaju tri komponente od kojih je jedna srpska, to bi značilo i vraćanje nadležnosti predsjednika RS-a nad svim oružanim snagama RS-a, bilo da se radi o policiji bilo o srpskoj komponenti Oružanih snaga BiH", objasnio je Tegeltija.
Kako je rekao, jedinstvo i autentičnost politike RS-a u BiH oličavao bi predsjednik koji i po Ustavu ostvaruje funkciju jedinstva vlasti.
"Pošto se ne bi mijenjao način opoziva predsjednika predviđen Ustavom, ostvarila bi se ustavna kontrola člana Predsjedništva kroz ustavni kontrolu koja već postoji za predsjednika RS-a predviđena njenim Ustavom", naveo je Tegeltija.
Sedmi razlog je predstavljanje u spoljnoj politici Republike Srpske koju predsjednik mora da ima po Ustavu, te bi njegovim ulaskom u Predsjedništvo BiH bilo moguće ostvarivanje predstavljanja u spoljnoj politici kroz funckciju predsjednika.
"Ovo su samo neki od direktnih argumenata zašto bi bilo dobro primijeniti model po kojem bi predsjednik RS-a, izabran na neposrednim izborima, predstavljao RS u Predsjedništvu BIH", rekao je Tegeltija.
Dualizam vlasti i predstavljanja na nivou RS-a i BiH, smatra da ne doprinosi državotvornosti RS-a.
"Što manje direktno izabranih funkcija od građana RS-a na nivou BiH je dobro za RS, što više predstavljačkih funkcija iz RS na nivou BiH jača konfederalni koncept i kapacitet entiteta", istakao je Tegeltija.
On je dodao da ovakvim modelom predsjednik Republike Srpske ne bi izgubio bukvalno ništa od svoje važnosti i kapaciteta predviđenih Ustavom, već bi njegova funkcije bila ojačana, a sa njom i pozicija Republike Srpske u Bosni i Hercegovini i prema spoljnom svijetu.