Saobraćaj u mirovanju
91

Trotoari i autobuske stanice u Sarajevu su parkinzi, policija uvjerava: Činimo sve što možemo

B. R.
Fotografija je ilustrativnog karaktera (Foto: Klix.ba)
Fotografija je ilustrativnog karaktera (Foto: Klix.ba)
Automobil na trotoaru, automobil na zelenoj površini, automobil na autobuskoj stanici - ovo je godinama sarajevska svakodnevnica. Policija uvjerava da čini sve što može da bio problem bio manji. Potrebno je mnogo toga uraditi da bi većina parkirala tamo gdje treba.

Hodajući uz glavnu gradsku saobraćajnicu vrlo je izgledno da ćete morati zaobići vozilo parkirano na pješačkom prostoru. To je nerijetko slučaj u blizini pojedinih ugostiteljskih objekata. Ovo je posebno problem osobama s invaliditetom, onima koji dijete voze u kolicima ili biciklistima.

Ako se vozite autobusom javnog prijevoza, vrlo je izgledno da ćete iz autobusa izaći na saobraćajnicu, a ne na autobusku stanicu. Razlog za to jesu vozila parkirana na autobuskoj stanici, čime je onemogućeno da se autobus zaustavi na stanici. Tada je veliki rizik da vas vozilo udari ili da vozilo udari u autobus. I opet, najugroženiji su osobe s invaliditetom, onima koji dijete voze u kolicima ili djeca.

Postoje oni kojima je zelena površina mjesto za parkiranje, kao i oni koji ne vide problem u tome da parkiraju na mjestu namijenjenom vozačima s invaliditetom. Parkirajući na mjesta namijenjena osobama s invaliditetom, njima se dodatno otežava kretanje. Ova mjesta se nalaze tamo i napravljena su tako da se olakša izlazak i ulazak u automobil, kao i da se olakša samo parkiranje.

Uzroci problema

Više je uzroka za to što je situacija vrlo haotična. Veliki je broj automobila, a mali je broj parking mjesta. Postoje oni koji ne žele da plaćaju parking, pa parkiraju tamo gdje to nije dozvoljeno. Ne nedsotaje i onih koji nepropisno parkiraju da bi što manje pješačili. Vozilo se koristi i kada ne postoji stvarna potreba za tim.

Pojedini smatraju da je kaznena politika preblaga - 40 KM za nepropisno parkiranje. Ako se plati u roku od sedam dana, onda kazna iznosi 20 KM. Poređenja radi, u Beču ta kazna može da iznosi i više od 300 eura nakon intervencije pauka. Dio građana se žali i na policiju, navodeći da dovoljno ne sankcioniše one koji čine prekršaje, kao i to da policija selektivno sankcioniše.

Šta kaže policija

Sarajevska policija uvjerava da poduzima sve što je u njenoj nadležnosti u sankcionisanju onih koji nepropisno parkiraju te da nisu u mogućnosti da sankcionišu apsolutno sve one koji čine ovaj prekršaj. Portparol policije Mirza Hadžiabdić je u izjavi za Klix.ba istakao koliko je u prvih pola godine uručeno prekršajnih naloga za nepropisno parkiranje.

"Svakodnevno se preduzimaju mjere koje se odnose na navedeni problem. Policijski službenici su u prvih šest mjeseci ove godine uručili 51.282 prekršajna naloga vozačima koji nisu poštovali propise za parkiranje, što je za 13.760 naloga više u odnosu na isti period prošle godine", izjavio je.

Istakao je i to da su također u prvih pola godine paukom premještena 722 nepropisno parkirana vozila te da je to za 296 vozila više u odnosu na isti period prošle godine.

Hadžiabdić je napomenuo da je nedavno u naselju Dolac Malta, kod autobuske stanice uz glavnu saobraćajnicu kod marketa Hoše (bivši AS) postavljena kamera koja snima nepropisno parkirana vozila. Naglasio je da će se razmotriti nabavka još ovakvih kamera koje će biti postavljene na više lokacija.

Upravo su kamere u mnogim gradovima jedno od osnovnih sredstava za sankcionisanje onih koji nepropisno parkiraju. To je odnedavno slučaj i u Beogradu koji ima 18 terenaca na kojima su instalirane kamere. Riječ je o sistemu "Oko sokolovo".

Moguća rješenja

Rješenje nije u tome da se pola grada pretvori u parking, već u tome da se smanji potreba za korištenjem privatnih automobila, integracija različitih oblika saobraćaja i razvoj saobraćajne kulture.

Potreba za korištenjem privatnih automobila se može smanjiti prvenstveno znatnim poboljšanjem javnog prijevoza i razvojem infrastrukture za bicikla i električne romobile. Integracija podrazumijeva da se u blizini autobuskih, tramvajskih i trolejbuskih stanica nalazi prostor na kojem je moguće unajmiti bicikl i/ili romobil. Rješenje je i u tome da u predgrađima postoji cjenovno povoljan parking, a koji bi se nalazio u blizini stanica javnog prijevoza - do grada automobilom, a u gradu javnim prijevozom. Time bi se smanjio broj vozila u samom gradu. Između ostalog, takav sistem postoji u Ljubljani.

Osim poboljšanjem usluga, broj korisnika javnog prijevoza je moguće povećati različitim poticajima. Primjera radi, oni koji imaju godišnju kartu za bečki javni prijevoz mogu besplatno periodično posjećivati pojedine ustanove kulture.

U Kantonu Sarajevu su pokrenute aktivnosti kojima se nastoji olakšati pronalazak parking mjesta. Razvija se mobilna aplikacija koja vozačima daje informacija o tome gdje postoji slobodno parking mjesto. Osim toga, nužno je potpuno unaprijediti, tj. digitalizirati sistem naplate.