U institucijama FBiH u samo dvije godine izdvojeno 11 miliona KM za ugovore o djelu
Mnogi građani koji se više od dva desetljeća suočavaju sa nesigurnim političkim okruženjem, nezaposlenošću i uništenom ekonomijom, državu i dalju smatraju idealnim poslodavacem.
Konstantnim zapošljavanjem u administraciji država time daje i povoda građanima da idealnim poslodavcem smatraju državu, a ne privatne subjekte što nije u skladu s principima tržišne ekonomije.
Revizija Ureda za reviziju institucija FBiH utvrdila je da institucije na nivou Federacije BiH nisu poduzele sve potrebne aktivnosti kako bi se smanjila neproduktivna javna potrošnja u kojoj su i sredstva za ugovore o djelu.
Ured za reviziju konstatuje da Federalne institucije nisu uspjele da smanje troškove ugovora o djelu, te da nema provjere regularnosti, niti opravdanosti zaključenih ugovora kao i da postoje nedostaci u planiranju ugovora o djelu.
Ugovori o djelu, koje uglavnom zaključuju neovisni rukovodioci federalnih institucija, često se potpisuju sa istim osobama.
Zanimljiv je podataka da u Federaciji BiH također ne postoji ni procedura praćenja zaključenih ugovora o djelu.
Izdaci u 2011. godini za ugovore o djelu povećani su za više od 50 posto u odnosu na raniji period, a prethodnih godina u izvještajima finansijske revizije, konstatovano je da je značajan broj federalnih institucija zaključivao ugovore o djelu za obavljanje poslova i zadataka utvrđenih Pravilnicima o unutrašnjoj organizaciji.
Podsjećamo, u organima uprave zaključuju se dvije vrste ugovora i to ugovor o djelu i ugovor o radu.
Između navedene dvije vrste ugovora postoje bitne razlike koje se očituju i kod prava i obaveza za vrijeme obavljanja poslova.
Zakon o radu reguliše samo radni odnos koji se zasniva Ugovorom o radu na neodređeno vrijeme ili na određeno vrijeme, dok se ugovorima o djelu ne zasniva stalni radni odnos
U periodu od 2010. do 2012. godine, institucije na nivou Federacije BiH, za ugovore o djelu potrošile su više od 11 miliona KM u bruto iznosu i zaključile više od 7.500 ugovora.
Revizija je procjenila kako ovakva vrsta trošenja državnih sredstava nije u skladu sa opredjeljenjem vlasti jer nisu ostvarene planirane uštede u trošenju sredstava za ugovore o djelu.
Od 57 federalnih institucija, koje se finansiraju iz Budžeta FBiH, samo četiri federalne institucije nisu imale zaključene ugovore o djelu i to Federalni hidrometeorološki zavod, Vrhovni sud Federacije BiH, Finansijska policija i Federalna komisija za koncesije, dok tri institucije imaju utrošeno manje od 1.000 KM za posmatrani period i to Ured Vlade Federacije za saradnju i zastupanje pred Ustavnim sudom BiH, Federalno tužilaštvo i Ured za reviziju institucija u FBiH.
Revizijom je utvrđeno da većina federalnih institucija nema izrađene detaljne planove za koje poslove i na koji će način realizovati sredstva za ugovore o djelu, niti koje rezultate će ostvariti.
Federalne institucije su sa vanjskim saradnicima zaključile oko 90 posto ugovora dok je u posmatranom periodu sa zaposlenim u federalnim institucijama zaključeno oko 10 posto ugovora.
Bitno je napomenuti da su u okviru vanjskih saradnika uključeni i podaci o zaključenim ugovorima sa zaposlenim iz drugih federalnih institucija.
Dužina trajanje ugovora o djelu je različita po federalnim institucijama. Najveći broj ugovora zaključen je na jedan mjesec, zatim na dva i dvanaest mjeseci. Poseban problem su ugovori o djelu koje institucije zaključuju sa istim osobama iz mjeseca u mjesec, a u nekim slučajevima to traje i do tri godine.
Kada će i sa kim zaključiti ugovor i kolika će naknada iznositi za urađeni posao najčešće samostalno donosi odluku rukovodilac federalne institucije.
Utvrđeno je da ne postoje posebne procedure na koji način federalne institucije vrše nadzor nad urađenim poslom iz zaključenih ugovora o djelu. U većini federalnih institucija i u najvećem broju slučajeva, nadzor radi osoba koja je ispred federalne institucije i zaključila ugovor o djelu.
Sveobuhvatne informacije većina federalnih institucija ne dostavlja, niti Vladi FBiH, niti Federalnom ministarstvu finansija o potrebi zaključivanja ugovora o djelu, trošenju sredstava za ove namjene, kao i ostvarenim rezultatima.
Revizorski tim zaključio je da su najveće uštede federalne institucije mogle ostvariti smanjenjem iznosa sredstava i broja ugovora za ugovore za koje odluke samostalno donosi rukovodilac federalne institucije.