Period 1992 - 1995
105

Ustavni sud BiH stavio van snage Pravilnik o NPP u RS-u i zabranio dio iz udžbenika historije za 9. razred

Piše: B. H.
Foto: Ustavni sud Bosne i Hercegovine
Foto: Ustavni sud Bosne i Hercegovine
Ustavni sud Bosne i Hercegovine je na svojoj 153. plenarnoj sjednici u Sarajevu donio odluku koja stavlja van snage dio nastavnog plana i programa za predmet Historija za IX razred osnovnih škola u Republici Srpskoj. Konkretno, odluka se odnosi na dio programa koji obrađuje temu "Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat".
Ustavni sud BiH je utvrdio da član 4. stav (1) tačka 12) Pravilnika o nastavnom planu i programu za osnovni odgoj i obrazovanje Republike Srpske ("Službeni glasnik RS", broj 77/24) i Prilog broj 20 – Nastavni program za nastavni predmet Historija za IX razred osnovne škole u dijelu koji se odnosi na "Temu 11. Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat" nisu u skladu sa članom I/2. i III/3.b) Ustava Bosne i Hercegovine.

Kako navode ovaj dio programa je suprotan standardima iz Okvirnog zakona o visokom obrazovanju i Zajedničke jezgre kao odluka institucija Bosne i Hercegovine.

Stoga je Ustavni sud stavio navedene akte van snage, koji su prestali važiti od dana njihovog objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srpske", broj 77/24. Odlukom je zabranjeno izvođenje nastave za nastavni predmet Historija za IX razred osnovne škole prema stranici 185–192. udžbenika "Istorija za 9. razred osnovne škole", izdanje Javnog preduzeća "Zavod za udžbenike i nastavna sredstva" a.d. Istočno Sarajevo, izdanje za 2024. godinu, koje je odobreno aktom Ministarstva broj 07.041/052-4017-1/18 od 25. juna 2018. godine.

Za provođenje ove odluke, Ustavni sud je zadužio ministra obrazovanja i kulture Republike Srpske i direktora pedagoškog zavoda Republike Srpske.

Ustavni sud je podsjetio na dosadašnju praksu tumačenja člana I/2. Ustava BiH, ističući da načelo vladavine prava zahtijeva da svi zakoni, propisi i postupci nositelja vlasti budu u skladu s Ustavom. Sud je naglasio da sporni dijelovi programa ne podržavaju i ne njeguju različite kulture, jezike i vjeroispovijesti učenika, što je u suprotnosti s ciljevima obrazovanja postavljenim u Okvirnom zakonu.

Također, istaknuto je da se historijski sadržaj mora predstavljati na način koji podstiče toleranciju, multiperspektivnost, kritičko mišljenje i razumijevanje konteksta, što nije slučaj sa spornim dijelom programa.