Zbog lošeg vođenja javnih nabavki u Tuzli ispaštaju pacijenti: Zakoni u BiH otežavaju život
Prvi se odnosio na uvođenje elektronskih zdravstvenih iskaznica na kojima se godinama čekalo zbog neefikasnog vođenja postupka javnih nabavki, odnosno tromoj proceduri i kontinuiranom ulaganju žalbi na izbor ponuđača.
Isto se dešava i ove godine, s tim da je problem mnogo kompleksniji, uzme li se u obzira da se u ovom trenutku ne može nabaviti specijalni uređaj koji se koristi za radioterapiju, a kojoj se podvrgavaju onkološki pacijenti. Riječ je o linearnom akceleratoru, odnosno uređaju koji se koristi doslovno za spašavanje života pacijenata.
Obaranje tendera
Prije sedam mjeseci Univerzitetski klinički centar u Tuzli pokrenuo je proceduru javne nabavke linearnog akceleratora, a uređaj koji znači spašavanje života onkoloških pacijenata do danas nije kupljen. Tuzlanski UKC u ovom trenutku drugi uređaj nema te se silom prilika pacijenti šalju u druge centre na radioterapiju.
Problem je u tenderu koji je dosad dva puta poništavan, a novo otvaranje ponuda planirano je za 11. decembar ove godine. No, da li će do toga doći – pitanje je na koje niko nema odgovor jer moguće ulaganje žalbe prijavljenog ponuđača dovodi do produžavanja postupka nabavke.
Vršilac dužnosti direktora tuzlanskog UKC-a Denijal Tulumović (SDA) kaže da je prvi međunarodni tender za nabavku jednog lineranog i tri prateća uređaja bez kojih se ne može izvoditi radioterapijski tretman, objavljen 30. marta ove godine.
"Ured za žalbe je 18. jula ove godine donio rješenje, a onda i drugo od 4. oktobra, gdje su potpuno obustavljene nabavke novih uređaja. To su bile vrlo sitne zamjerke, koje smo mi i ranije nastojali ispraviti. Novi tender je objavljen 23. oktobra ove godine, a s obzirom na to da je riječ o međunarodnoj nabavci, javno otvaranje ponuda je predviđeno 11. decembra ove godine", ističe Tulumović.
Tulumović kaže da su tendersku dokumentaciju kreirale stručne osobe iz tuzlanskog UKC-a.
"Ovdje je riječ o velikoj međunarodnoj nabavci u kojoj su i velika novčana sredstva. Moram reći da je zadnja odluka Ureda za žalbe došla pet minuta prije nego ćemo pristupiti otvaranju tenderske dokumentacije", ističe Tulumović.
Vrijednost opreme je okvirno deset miliona maraka, a ukoliko bi tender ponovo bio oboren, Tulumović je poručio da nije spreman ući u pregovarački postupak. Novo poništavanje tendera značilo bi i to da uređaj u ovoj godini ni pod kojim uslovima ne može biti nabavljen, a pacijenti bi se i dalje upućivali na liječenje u druge zdravstvene centre, konkretno u Sarajevo, Mostar i Zenicu.
Manjkavosti zakona
Ekonomski analitičar i zastupnik u Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine Admir Čavalić (SBiH) ističe za Klix.ba da je evidentan niz nedostataka u Zakonu o javnim nabavkama BiH koje je potrebno mijenjati kroz iterativni zakonodavno-pravni proces.
Prosto rečeno, Čavalić navodi da to podrazumijeva heuristički pristup, odnosno praćenjem dešavanja u praksi potrebno je redovno vršiti izmjene zakona, razumijevajući težnju njegovoj optimalnosti, uz uvažavanje principa transparentnosti, konkurentnosti i slično.
"Evidentno je da trenutni zakon ne odgovara na realne potrebe, posebno u kontekstu krize koju smo vidjeli u vrijeme pandemije ili hitnosti situacije, a što je aktuelno u UKC-u Tuzla, odnosno činjenici da ljudi imaju problema sa vlastitim zdravljem. Ono se narušava ili ga ljudi gube jer imamo sprost postupka javne nabavke", navodi Čavalić.
Ona kaže i da postoji mnogo podataka koji ukazuju na to da se Zakon o javnim nabavkama BiH zloupotrebljava od predstavnika takozvane "tender ekonomije".
"Tu su prije svega privatna preduzeća koja uglavnom posluju na bazi tendera, kroz sistem javnih nabavki. Tu sigurno dolazi do sukoba interesa, odnosno slučajeva korištenja javnih resursa u privatne svrhe, namještanja tendera i slično", ukazuje Čavalić.
Demonstracija moći
Stava je da je neophodna apsolutna depolitizacija Ureda za žalbe, ali svakako i samoga sistema javne nabavke, uz unapređenje sistema kažnjavanja i dogovornosti, kako bi se smanjila zloupotreba javnog novca.
"Svakako, potrebno je pravljenje određenih izuzetaka u vanrednim situacijama, poput ove u zdravstvenom sektoru koja se pojavljuje, uvažavajući antikoruptivnost i slično", dodaje Čavalić.
Razumijevajući činjenicu da se ovdje radi o uređenju zakona na državnom nivou, Čavalić je mišljenja da blokade određenih izmjena mogu uraditi samo interesne grupacije, određeni lobiji i slično. Također, kako navodi, kroz UKC Tuzla je vidljivo da postoje i određene politike koji mogu demonstrirati vlastitu moć preko manjkavosti zakona.
"Ovaj zakon je specifičan, ne ulazi u političke nacionalne teme, ali je u interesnoj sferi. U tom smislu sam uvjerenja da eventualno sprečavanje dobrih izmjena ili izostanak može niti isključivo djelovanjem specijalnih interesa, odnosno svih onih ponuđača koji koriste manjkavosti postojećeg zakona, dok Evropska unija ne lobira ili pritisne ih zbog evropskog puta Bosne i Hercegovine", zaključuje Čavalić.
Postupci javnih nabavki u Tuzlanskom kantonu, ali i ostalim dijelovima naše zemlje, ranije su se nalazili i pod lupama istražitelja, što također, još jednom ukazuje na važnost izmjena zakona.